Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av AndersG »

Däremot måste jag nog fixa en bättre anslutning till PCI-kontakten. Pinnarna är rätt veka och vicklas lätt av. Skall nog lösa fast på ett PCB och löda flatkabeln mot detta. Sedan an massa "hot-snot" för att stabilisera.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Inga kretskort men väl mönsterkort. Ska dela dem på jobbet imorgon.
Jag skulle ha gjort tre olika kort - ATmega328, Attiny85 och SN76477. Hålen för diversa stiftlister och kontakter är i många fall för små. :doh:
IMG_1356.jpg
IMG_1355.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av PeterH »

Tycker mig kunna se på ledningsbanornas dragning att du kör Eagle, stämmer det? Om hålen är för små så är det för att biblioteken inte är riktigt gjorda... Testa DipTrace vettja, tror du kommer gilla det och upptäcka hur enkelt och logiskt programmet är (och jag upplever inte att det är så stora fel på medföljande bibliotek heller).

Mitt senaste kort är så nytt att det inte levererats än... Får bli en rendering. Fyrlagers kort med komponenter i bland annat SOT-666 och 0603 kapsel på båda sidor...
Board.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sprint Layout. Man kan enkelt ändra paddarna och hålen. Men till adaptern tänkte jag fel. Tanken var att "full size" "foot printen", skulle ner på ett kort där en fullstorleks-IC skulle sitta, men ...jaja. Det blir nog bra vad det lider.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av AndersG »

KiCAD - Opensource. Inga begränsningar
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av lillahuset »

:tumupp: :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av prototypen »

Näst senaste kortet, adapterkort för att ersätta en udda 7 segmentsdisplay, bara 80 st
Led 1.jpg
Och för att kunna testa att det fungerar, det senaste kortet.
Led 3.jpg
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Henry »

Kretskort och kretskort, kretskortet jag monterat komponenterna på är en SOT-323.

När jag gjorde den första mini FM-sändaren för en tid sedan så var det någon som tyckte det var mycket luft så den borde gått att göra mindre vilket förstås var skämtsamt menat men det tog jag som en utmaning. Gjorde denna förra året men har inte orkat ta foton på den förrän nu och jag gjorde denna ca 4 ggr så liten mot förra jag gjorde. Denna gång var det dock väldigt jobbigt då jag fick koncentrera mig så extremt mycket för varje komponent så jag höll på med den i 5 dagar då jag fick ta många pauser, förra var inte alls lika jobbig men förstås väldigt pilligt.

Är gjord med 0402 komponenter och handlödd med lödkolv med halv mm spets tror jag det var, en hel del mindre hade dock absolut inte skadat men halv mm var minsta att få tag på till lödkolven.

Den fungerar tyvärr inte pga att jag inte tänkte på att kolla Q-värdet vid 100MHz. För 0402 induktorer vid ~100MHz har dessa ett Q-värde på ungefär max 12, denna behöver minimum ~30 för att överhuvudtaget kunna svänga och de bästa 0603 induktorerna ligger precis vid denna gräns.

Tänkt att fixa detta någon gång men det blir ev först när det blir lite lugnare i mitt liv, alternativt bygger jag en ny så att allt blir efter de nya komponenterna så passar det bättre ihop och blir snyggare men det är väldigt jobbigt med 0402 så får se. Är dock oavsett väldigt nöjd med denna och mindre än så här går inte göra för hand då 0201 knappt är hanterbart än mindre sebart eller hand lödbart.


Vissa bilder blev inte så bra då jag inte hittade en viss lupp jag använde till förra, sedan är det visserligen oavsett inte så lätt att utan rätt utrustning ta detaljerade bilder på något som bara är 2 x 2.5 mm stort, men man kan se något i alla fall. Det gula är plasthuvudet på en nål.

1.JPG
2.JPG
3.JPG
9.JPG
8.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Xyzzy »

Haha, härligt att se att det finns fler som vill utmana sig till det yttersta :D
Har nog inga bilder på mina högar tyvärr...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Henry »

Jo utmaning var det allt men det är kul att se vad som är möjligt för en. :)
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av lond »

Fick senaste kretskortet igår efter 40 dagars leveranstid med FedEx :bravo: :

Bild

Mer om kretskortet i min projekttråd.

/// Marcus
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av lond »

Idag fick jag den senaste leveransen av kretskort. Denna gång med DHL som fraktbolag tog det knappt 9 dagar från beställning till leverans :tumupp:

Bild

Bild

/// Marcus
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Melkutt »

Helt otroligt, 2x10st mönsterkort med DHL express från kina för 10$ TOTALT!
Beställde 11/12, skickades 13/12 och fanns på Arlanda drygt ett dygn senare!
Sen så tog lastbilen någon dag på sig att åka färja så jag fick dom idag.
Beställt från Allpcb.com, har bara kollat lite i all hast men det ser rätt så sjysst ut!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Henry »

Testade lite; tex 5 st 100 x 160 mm aluminiumkort inkl DHL Express för 26$, 0.8 - 1.6 mm samma pris.

Vet inte om det är billigt eller ej men tyckte det var ett helt ok pris för aluminium kort.

Dessa får man testa en dag.
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av nomis_82 »

Tänkte också tipsa om allpcb.com de har gratis frakt nu så jag betalade 5.5$ för fem kort men fick nio. Det tog ca en vecka återkommer när jag prövat dem.
Skriv svar