Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Wise
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Wise »

15mil i CADen, 0,38mm. Men betydligt överetsade till säkert hälften. Men med bra färg och rätt rengöringsmedel går det nog att komma ner till minst 8-10mil med önskat resultat (1000dpi tror jag lasern är på).

Edit, försökte mäta överetsningen, ser ut som 0,1mm, 0,05mm på varje sida lite drygt. Så de tunnaste ledarna på kretskortet är ungefär 0,2-0,25.
Wise
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Wise »

Nya försök igår. Testade en klarlack och två typer av andra färger med olika effekter och matning på lasern utan att få något riktigt bra resultat. Med 100% matning och ca 40% effekt (tror det är en 40W laser) så blir mönstret i färgen skarpast. Men färgen som bränns återfäster på laminatet och när man ska tvätta bort det så är risken att man sabbar mönstret överhängande. Har testat att tvätta med utspädd t-röd, isopropanol, fönsterputs och kaustiksodalösning. Fönsterputsen bäst men inte bra... Han har även nån lersörja han penslar på metall som han använder för att gravera metall med, sörjan blir svart och fäster på ytan av lasern. Körde med rätt så liten effekt, blev svart och den obrända sörjan tvättas bort med vatten. Men i etsbadet löstes det svarta upp och det gick ju åt pipan. Kanske om man kör högre effekt så leran bränns in hårdare, men då kan det vara svårt få bort det efter etsningen.

Enligt kommentarerna i http://hackaday.com/2008/08/03/laser-et ... it-boards/ så ska Rust-Oleums Painter's Touch färg fungera bra med "99% rubbing alcohol", och det är väl isopropanol vad jag förstår. Men har inte hittat den färgen i butik ännu.

Så är det någon som har råd om vilken (typ?) färg som "förångas" totalt av lasern och inte lämnar spår på laminatet? Så man slipper tvätta.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av tecno »

2011-05-16 20-38-19.111.jpg
2011-05-16 20-39-39.417.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av AndersG »

Ujuj... så mycket du slösar på etsvätska :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av tecno »

Den tar lite bättre som 'begagnat' ;)
beangan
Inlägg: 548
Blev medlem: 9 november 2008, 17:41:56
Ort: stollebrunn

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av beangan »

Lite 1-wire grejer kommer här. Gjorde om den jag hade lite, ska sitta en FT232RL och en DS2480B på kortet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av jesse »

Har ritat kretskort som en tokdåre i två dygn.... är samma produkt som jag brukar jobba med , dvs. LFePO4 batteriövervakningssystem.

Lite caddbilder :

Det jag håller på med nu... inte klart än. Ska bli ett dubbelkort - två våningar - kommunikation via två st. 24-poliga stiftlister. Det är en slags "router" för den interna datakommunikationen. Tidigare hade jag ett långt smalt kort med 9 RJ45-kontakter i rad. Men det blev otympligt. I flera sammanhang behövs bara hälften, så jag delade upp kortet i två delar. Ett jävla trixande med alla trådar som ska fram i enbart tvålagerskort.
ADRESS.png
Det är inte så hemskt hög fart på korten. Data flyter på i ca 250 kbit/sek.

Och här är styrkortet. Skruvplinten till höger. Ska använda lågprofilkristaller, men det vet inte caddprogrammet om än. Det ser så märkligt ut annars med två stora "torn"... Jag hade råkat köpa FT232 som krävde extern kristall på 6 MHz... det var ju surt. Men nu tänker jag inte ändra på det.
BMS6_002_3D.png
Och så här ser en monterad batterilåda ut. Varje låda innehåller 24 celler och jag kan övervaka upp till 96 celler (4 lådor) i serie.
Ldor.jpg

(EDIT: flyttade bildtexterna lite)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av jesse 21 maj 2011, 01:11:46, redigerad totalt 1 gång.
beangan
Inlägg: 548
Blev medlem: 9 november 2008, 17:41:56
Ort: stollebrunn

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av beangan »

Då vet jag vem jag ska ställa 1000 kronors frågor till när man bygger om någon bil till EL :D
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av lgrfbs »

:tumupp: Snyggt jabbat, kommer det någon bild/video på den färdiga installationen?
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av limpan4all »

jesse: Varför hålmonterade kristaller överhuvud taget?
HC49 finns ju ytmonterad och bandad.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av jesse »

Det började med att jag hade massor av hålmonterade ... sedan är de ytmonterade ibland lite svåra om man vill löda för hand. Man kommer bara åt yttersta kanten, och så är benen väldigt breda dvs tar mer plats på kretskortet. Så det har blivit hålmonterade av gammal vana.

lgrfbs: vet inte. Det är inte jag som monterar lådorna. Det gör några andra killar. När det väl är monterat så syns de ju inte. Jag har tidigare lagt ut en liten video på den första elbilen med Lithiumceller... Den har jag kört ca 16 mil med.

Från TV-nyheterna:
Mercedes A-klass Elbil provkörs av Andreas Carlgren.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Adis »

Onekligen jävligt snyggt. En sådan sak som bara kablarna hur du dragit dem. Det säger mycket om dig som karaktär ;)
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av jesse »

Hehe... som sagt.. det är andra killar som monterar själva lådorna. Men tack för komplimangen. Hade jag dragit dem hade det nog sett annorlunda ut :vissla:

Men det var en väldigt bra kommentar. Jag ska ta till mig det och försöka göra det snyggt nästa gång jag gör ett jobb.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Adis »

Nej du ska inte säga att det är någon annan som gjort det, sug åt dig bara ;) :D
EEPROMdanne
Inlägg: 1155
Blev medlem: 30 oktober 2007, 09:39:59
Ort: Söderköping

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av EEPROMdanne »

Äntligen har man lyckats göra några hyffsade kretskort med TT. Det blev en enorm skillnad när man använde rätt papper och laminator istället för strykjärn.

Skillnad mellan olika papperstyper:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar