Hjälp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anna
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 mars 2004, 11:24:09

Hjälp

Inlägg av anna »

Hej !
Hej !
Mitt namn är Anna Svensson och jag undrar om du skulle vilja hjälpa mig med några funderingar som jag har angående elektronik.
Vore tacksam för svar.

Ett motstånd vars resistans beror på temperaturen kallas termistor. Kresten är färdigkopplas. Jag använder hårtorken för att ändra termistorns temperatur, det finns fläkt både med och utan värme.
Vad händer med glödlampan då man värmer termistorn ?
Vad händer om man bara blåser luft på termistorn så den svalnar ?
Ökar eller minska termistorns resistans då den blir varm ?
Vad skulle man kunna använda en termistor till ?

Fotoresistor:
Vad händer med glödlampan om man belyser fotoresistorn ?
Vad händer om det blir mörkt ?
Ökar eller minskar resistansen hos fotoresistorn då den belyses ?
Vad skulle man kunna använda en fotoresistor till ?

Mvh
Anna
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Hej Anna.
En det finns två olika slags termistorer.
PTC-motstånd har en poitiv temperaturkoeffcient, dvs resistansen ökar med temperaturen. Då skulle en lampa i serie lysa svagare när du värmer termistorn, och naturligtvis starkare när du kyler den igen.
NTC-motstånd har en negativ temperaturkoeffcient, så effekten blir tvärt om.
En fotoresistor fungerar på samma sätt med ljus som NTC-motståndet gör med värme, dvs. resistansen minskar när ljusitensiteten ökar. Det finns olika fotoresistorer, de allra flesta har något form av filter i sig så att resistansen bara regleras med en viss våglängd (färg).
En termistor kan användas till att skydda kretsar, när det blir för varmt stänger apparaten helt enkelt av sig.
Ett fotomotstånd kan t.e.x. användas till att tända en lampa när det blir mörkt.
Det finns massvis mer att hitta på med båda dessa komponenter.
Observera att när jag pratar om att koppla en lampa i serie är det bara i teorin, förslagsvis används en transistor som förstärker strömmen, annars kan komponenterna bli överhettade av strömmen och gå sönder.
Hoppas att det hjälpte dig något...
/Kristoffer
anna
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 mars 2004, 11:24:09

Tack

Inlägg av anna »

Tack Kristoffer !
Mvh
Anna
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Hej Anna.

Fotoresistor> En fotoresistor blir mycket högohmig (~500kohm) när det blir mörkt. dvs att om lampan sitter i serie så slocknar den om det blir mörkt.

..sen är det troligtviss ett NTC-motstånd det är frågan om då dessa är vanligast och enklast

ps. kul att se att en tjej har hittat hit. (även om det nu bara är att få hjälp med skolarbete :wink: :?: )
anna
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 mars 2004, 11:24:09

Hej

Inlägg av anna »

Det är inte till ett skolarbete utan det är så att mina elever i Åk 6 håller på med elektronik i No:n och jag fick dessa frågor. Det är nämligen så att jag har upptäckt hur kul det är med elektronik men det är en djungel med komponenter som jag inte har så bra koll på ......än.
Med er hjälp här så kanske det blir en mer fördjupande kunskap....
Tack för er hjälp !
/ANna
Skriv svar