Jord via element?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Shep

Jord via element?

Inlägg av Shep »

Jag har ingen jord i uttaget till datorn så jag har funderat på att dra en kabel från chassit till elementet?
Jag har hört både att det är bra och dåligt men inte några bra resonemang till alternativen.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Är det metallrör hela vägen till pannan, som bör vara jordad, så kan det fungera så länge förbindelsen finns kvar. Vid arbete i rörsystemet utsätts såväl rörmokare som andra boende i fastigheten för potentiell livsfara. Därför skall Du INTE jorda i elementet.

Är det ett elektriskt element är det i princip OK, men inte lagligt, att ansluta jord till detta förutsatt att det har skyddjord ansluten, eller ännu bättre dra fram ett jordat uttag från elementets anslutning.
staffolainen
Kontakt:

Inlägg av staffolainen »

Absolut förbjudet! ingen bra ide. Gick utbildning i Avd C(elsäkerhet) där just läraren(som arbetade som besiktningsman) berättade om sådana exempel, där man jordat i vattenrör.
I skarvarna mellan vattenrören använder man lin(eller om det var tagel) och detta ger inte 100%:ig ledning utan lite resistans. Så ifall man får ström mellan fas och jord kan det bli väldigt varmt i dessa skarvar och eventuellt leda till brand. Så detta rekomenderas inte.

MVH
Staffan
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hade samma problem som du men det är vattenburen värme i huset här med stålrör ner till pannan i källaren och denna kollade jag upp att den var jordad innan och den var ordentligt jordad vilket gör att det hela fungerade utmärkt för mig.

Men som ovan talare sa så är det inte att rek.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Ytterligare ett par saker att tänka på:

Har man jordade uttag i ett rum så skall alla uttag i rummet vara jordade.

El-element drivs ibland med 400V och är idag oftast dubbelisolerade (fast jord brukar finnas i dosan).

Slutsats: Det finns inga genvägar till jordade uttag.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Att jorda i ett elelement (eller ha dem jordade över huvud taget) är ganska idiotiskt... Följande scenario: Litet barn, strumpsticka i kontakt -> ingen fara. Litet barn tar i elementet samtidigt -> PANG...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har sett det scenario och min pojke har kollat i första hand....

Det luktade bränd kött efteråt och han mådde inte speciellt bra.
VikHe

Inlägg av VikHe »

Jordfelsbrytaren är en bra uppfinning :)
Shep

Inlägg av Shep »

Okej, jag kände också på mig att det inte var en bra idé. Nu när jag försökte mäta potentialen mellan dator-chassi och element fick jag en söt. Det obehagliga var att multimetern växlade mellan 150V - 0V. :? Svårt att få kontakt i mätningen när ytorna var stort sett målade.
Men så ska det väl inte vara???

Aldrig att jag tänker röra i elementet samtidigt som datorn.

Edit: Kan tillägga jag jag bor i lägenhet med vattenelement.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Jo, de flesta datornätaggregat lägger halva nätspänningen kapacitivt på chassit. Det är därför de ska vara anslutna till jordade uttag.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Du kan ju alltid skapa ett ESD-skydd med elementet. Koppla in datorn med 100kOhm till jorden så blir du troligen av med de obehagliga stötarna utan att förosaka några överiga risker - observera dock att detta på INGET sätt förbättrar elsäkerheten!!! Det fungerar bara som en metod att avleda obehaglig potential och verkligen inget med elsäkerhet att göra!!!
Skriv svar