tele inspelning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jonas18z
Inlägg: 139
Blev medlem: 28 maj 2003, 01:35:19

tele inspelning?

Inlägg av jonas18z »

hej

jag skulle vilja ha en teleinspelningsmodul så jag kan ansluta den till typ mic in på datorn någon som har något tips?
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Menar du inspelning av telefonsamtal ?
Användarvisningsbild
v_jocke
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 maj 2003, 17:10:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av v_jocke »

www.avlyssning.nu finns väl sånt.
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Gäller det telefonlinjer, så måste man ha rätt impedans, så det inte belastar linjen.
Annars blir det felindikering hos Telia och man får betala felsökningen...
jonas18z
Inlägg: 139
Blev medlem: 28 maj 2003, 01:35:19

Inlägg av jonas18z »

Men har dessa på avlyssning.nu rätt impedans?
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Jag ska kolla bland mina ritningar.
Vad som krävs är att telefonlinjen inte belastas av inkopplingen, att ringsignalen inte går rakt in i datorn (Många volt), och att nivån passar för mic-ingången i datorn..


--------------------
Kollade på avlyssning.nu, och det är möjligt att de kretsarna fungerar.
För en nybörjare kan det dock vara lite knepigt om det inte finns någon funktionsbeskrivning till kretsarna, för då lär man sig inte hur det funkar, och hur man felsköer.
Användarvisningsbild
* Ken *
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 juni 2003, 00:39:35
Ort: Västerås

Inlägg av * Ken * »

Funderade på om det inte skulle gå att lura ett röstmodem att släppa fram ljudsignalen under ett pågående samtal... En idé bara som jag inte tänkt igenom.

Annars klarar du dig med en trafo (nättrafo i enklaste fallet eftersom ljudkvalitén inte är så hög på telelinjen) en konding och ett motstånd samt några dioder som överspänningsskydd.

Trafon skiljer telelinjen galvaniskt från datorn och anpassar den ganska starka signalen till en mic-ingång. Du kan även testa med linjeingången men det beror på trafons omsättning.

Koppla så här:
Från ena teletråden-konding-motstånd-trafons "högspänningslindning"-andra teletråden.
Från trafons lågspänningsutgång tar du signalen till mic-ingången. Lägg två dioder parallellt över lindningen men åt var sitt håll. De förhindrar att du bränner mic-ingången när telefonen ringer. (90V 20Hz delat med trafons omsättning)
Värdena på komponenterna har jag inte räknat på men börja med t.ex. 100 nF (ska tåla minst 100 V AC och gärna mycket mer) och ett 22 kohm motstånd. En begagnad nättrafo. Det spelar inte så stor roll vilken sekundärspänning den har för det första försöket men runt 8-12 volt kan vara en lämplig start. Jag kommer tyvärr inte ihåg hur hög signalspänningen är på telelinjen.

Ev. får du dela ner signalen med en potentiometer om den överstyr mic-ingången.

Dioderna kan vara vanliga 1N4002 till 1N4007 eller vad du har liggande i "bra att ha högen"

Den här kretsen belastar inte telelinjen så det stör och kan vara inkopplad kontinuerligt.

Det finns audiotransformatorer för den som vill ha bättre ljudkvalité (dyra) men i det här fallet är inte källan så mycket bättre än vad en nättrafo släpper igenom.
Skriv svar