Mysko motstånd?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ztefan
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 februari 2004, 23:30:04

Mysko motstånd?

Inlägg av Ztefan »

Jag har hittat ett motstånd med märkningen: grå, röd, lila och guld. Enligt mina beräkningar får jag då ett brutalstort värde på 820 Mohm med toleransen 5% och det kan väl omöjligt stämma? Ringarna är så vitt jag kan se inte osymmetriskt placerade men grå och guldfärgad ring är lite bredare än dom andra. Vad gör jag för fel? :oops:
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Är du säker på att det är ett motstånd? Har du mätt det med en multimeter. Vissa drosslar kan se ut som motstånd och ha färgringar. Då är värdet i uH istället... (som exempel).
Ztefan
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 februari 2004, 23:30:04

Inlägg av Ztefan »

Problemet är att motståndet (eller vad det nu är) har ett ben som gått av så jag kan inte mäta på det. Så hur ska jag kunna ta reda på vad det är så att jag kan byta ut det?
På kretskortet där det sitter står det R215 så då bör det väl vara ett motstånd?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Även om benet gått av finns det väl en liten punkt där benet suttit fast som du kan trycka mätpinnen mot?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Om du inte får in mät(proben) så kan du trycka in en nål för att komma åt.

..alternativt så kan du se om du hittar ett likadant motstånd på kretskortet och mäta på det.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

om det är en kolytskiktsmotstånd, eller metallfilmsmottsånd, som är smalare på mitten, så kan man skrapa av färgen i änden och hitta en liten metallkåpa som man kan mäta på. Det går även att löda på denna kåpa, för att få dit ett nytt ben :)
Ztefan
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 februari 2004, 23:30:04

Inlägg av Ztefan »

Tack för hjälpen!! Körde in en nål och mätte och vips så var det det mystiska motståndet inte så mystiskt längre, fick 800 ohm. Jag hade alltså sett fel den lila ringen var tydligen brun! :D
Tesla
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 oktober 2003, 14:16:03

Inlägg av Tesla »

Kan inlägga att motstånd som är bruna får brun kodfärg ersatt av grå, men så var ju inte fallet i detta fall.
Skriv svar