Jord

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

I matarkabeln som kommer ifrån eldistrubutören så finns det 4 ledare.
3 faser och en PEN ledare.

I ingående central (elmätaren och huvudsäkringarna) så är N och PE (Neutral och Protective Earth) ihopkopplade i en punkt. Efter detta så är dom och skall förbli 2 frånskillda ledare. Men igentligen så är det samma sak men det kan bli fel om man kopplar på annat sätt. Det blir även tokfel om man har jordfelsbrytare då den löser ut så fort dom jord och nolla sammanförs efter jordfelsbrytaren.

Spänning tar alltid enklaste vägen tillbaka, dvs att den alltid vill följa N-ledaren till PEN punkten i ingående-central. Men om man skulle koppla en egen jordledare som går till neutralen så skulle strömmen gå via denna om den har en lägre resistans till PEN punkten än N-ledaren.
Detta skulle resultera i att chassit blir spänningsförande och strömmen går via dig om du har bra kontakt emot jord.

Hoppas att jag fick till allt rätt nu.
Men det borde stämma om jag inte gjort några tankevurpor på vägen....
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

danei skrev:I nya områden är den ansluten till nollan i tranformatorstatinonen. Nu får du förklara vad du menar.
Hehe, Vad jag försöker mena är att jag bara tycker det är lite konstigt att man jordar i nollan. Och vad jag menar med att det går lika mycket ström i nollan och fasen. I en likspänningsapplikation går det elektroner från minus till pluspolen hela tiden vilket det inte gör i växelspänning. Tror jag skrev lite fel där uppe ;) Hoppas du hängde med :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26409
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nollan är ansluten till ett jord spett i tranformator stationen. Om det är lik eller växel spänning har väl inte med saken att göra.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Fritzell skrev:
danei skrev:I nya områden är den ansluten till nollan i tranformatorstatinonen. Nu får du förklara vad du menar.
Hehe, Vad jag försöker mena är att jag bara tycker det är lite konstigt att man jordar i nollan. Och vad jag menar med att det går lika mycket ström i nollan och fasen. I en likspänningsapplikation går det elektroner från minus till pluspolen hela tiden vilket det inte gör i växelspänning. Tror jag skrev lite fel där uppe ;) Hoppas du hängde med :)
Självklart går det lika mycket ström i fas och nolla (om man bara har en fas och det inte är nåt fel på apparaten). Precis som det går lika mycket ström i matning och jord (plus och minus) när man har likström.

Men vad har det med saken att göra? Nånting blir inte farligt att ta i för att det går ström igenom, utan bara när det har en spänning som gör att det går ström genom *dig*.
hkr
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 februari 2004, 11:00:34

Inlägg av hkr »

marvin

Om du vill ha jord i rummet ska du dra det från centralen eller om du kan fånga upp det någon annastans t.ex köket har du jord även om det är ett gammalt hus. Men då blir det ju utanpå liggande (kabel och uttag) du ska [u]absolut[/u] inte gå via element eller något annat konstigt som vissa har föreslagit, inte heller slå ner ett jord spett. Jordfelsbrytare är bra men man ska inte förlita sig helt på den, bäst funkar den tillsammans med jordade uttag. Sticker kanke ut hakan lite :wink: men med starkström ska man vara försigtig så ta vissa råd här med en nypa salt, och ring en elektriker.

Elektrikern
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

xyzzy >> min kommentar var inte något som du sagt utan mer en egen tanke. Om en apparat som jag har hemma mot förmodan skulle bli strömförande i höljet, inte att den ska byggas så, då kommer inte jordfelsbrytaren att lösa innan höljet kommer i kontakt med något jordat, tex. jag själv, med detta menar jag att det kan vara dumt att sätta full tilltro till jordfelsbrytaren.

hkr >> Vill inte vara tjatig, men vad kan bli fel, har en kompis som grävde ned en kopparplåt i backen som mätjord, mellan denna och dragen jord (elverket) varierar spänningen lite för mycket (enl honom). Han är väldigt nöjd med detta, tycker att jag skall göra samma sak.
Hoppas att jag har gjort mig någorlunda klar nu :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26409
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Bara för att det varierar betyder det inte att plåten är bättre. Som mät jord kan man göra så. Men skyddsjorden ska du inte koppla själv. Det är inte säkert att du har en säker jodr i en plåt. fuktigheten i backen påverkar. Men jag vet att man ibland använder jordspett till el sanerade hus. Men då mäter man upp den för att se om den håller måttet.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

marvin: Okay, då förstår jag :P
Joo absolut, det är helt sant!, "men" (om det nu kan glädja dig) så ska en jordfelsbrytare lösa ut då strömmen börjar gå någon annan stans än återledaren (i detta fall DIG)
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

jo jag vet att den ska göra det :)
Men jag menar att det är dumt att lita på den, eftersom den löser om jag drar riktig jord...
Danne
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 november 2003, 17:19:27

Inlägg av Danne »

Robert Nielsen skrev:Använd neutralen om du har ett TNC-systen. (den typ av koppling används i äldre hus ca 50-talet.

Typ:

Kod: Markera allt

                      Neutral         Fasledare
                           |                   |
                           |                   |
                           |                   |
          _________________X                   |
         |                 |                   |
 Skyddsjord                  Neutral          Fasledare
Annars kan man använda elementen, om du har vattenburet värmesystem.

Typ:

Kod: Markera allt

      ELEMENT       NEUTRAL        FASLEDARE
           |                   |                   |
           X-------------------X                   |
           |                   |                   |
           |                   |                   |
           |                   |                   |
           |                   |                   |
  SKYDDSJORD                  NEUTRAL       FASLEDARE


Det är förenat med livsfara om man inte vet vad man gör eller vet vilken som är neutral
Hur i helvete kan du sitta o rekommendera någonting som är direkt OLAGLIGT!!!!!!!

Sen är det inte en garanti att vattenledningssystemet har samma motstånd till jord som PEN till jord i äldre anläggningar.
Jag har varit med om när man har installerat jordfelsbrytare att den har löst p.g.a. motståndet i vattenledningssystemet till jord har varit lägre än inkommande PEN-ledare till jord.
Detta gäller bla. om man har en separat förbrukare som är jordad o kopplad till vattenledningsnätet, ex. en varmvattenberedare.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26409
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det måste vara något mer fel. I jorden eller elementen ska det inte gå någon ström i. Det måste vara någon kontaket mellan nollan/fas och jord/element efter jordfelsbrytaren för att den ska lösa. Jag håller helt med dig om att man inte ska skydds jorda i elementet. Men din förklaring är det något fel på. Men tyvärr har det dött rörkrökare som har bytt vatten mätare. De ska enligt nuvarande regler alltid koppla en startkabel över mätaren innan de tar bort den. Så anslut inte el till elementen.
Danne
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 november 2003, 17:19:27

Inlägg av Danne »

Märk väl att huvudsäkringarna var utskruvade och JFBn var "tom" endast 0-an monterad, och detta monterades i en villa. PEN-ledaren till centralen i pannrummet var ansluten till 0-skenan i huvudcentralen(ett stort FEL!!).

Jag anslöt nollan från PENskenan till JFB, sen när jag skulle ansluta utgående nolla till nollskenan så gnistrade det, JFBn föll pga det flöt en ström genom JFBn.
Så motståndet till "vattenjorden" var lägre än inkommande "Servicelednings jord".
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26409
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du behöve inte citera föregående inlägg.

Om det går någon ström genom jordfels brytaren utan att säkringen är monterad måste det vara kontakt mellan jord och nolla efter jordfels brytaren. Det har inte med resistansen till jord i nolla respektive jord.
Skriv svar