Litteratur

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
toxic
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 februari 2004, 01:20:57

Litteratur

Inlägg av toxic »

Är ute efter nån bra bok för självstudier i elektronik. Är något av en nybörjare inom området, och vill lära mig mer än det lilla som står i fysik A- och B-böckerna. Gärna något släppt av Studentlitteratur eller liknande förlag, då dessa böcker är billigare än vanliga. Nån som har något tips? =)
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Inget tips på bok, men kan tipsa om att skaffa ett projekt som du tycker låter spännande. Goggla lite, fråga gärna på forumet, man lär sig.
Har du huvud nog för FyB klarar du mycket :)
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

börja med lite lätta saker, typ rinande ljus o sånt, finns mycket information här på forumet....
toxic
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 februari 2004, 01:20:57

Inlägg av toxic »

Jo jag har ett par projekt jag ska försöka dra igång. Klocka som den på thinkgeek.com, Fuzz-pedal till gitarren, en liten förstärkare, m.m. Så jag har tillräckligt för att hålla mig sysselsatt ett tag =) Men nån sorts referenslitteratur skulle vara bra att ha.. ELFA:s faktablad är iofs rätt sjyst, fast det känns inte som att det riktigt räcker till. Nåja.

En annan sak jag klurar över är monteringsmaterial. Är det svårt att etsa egna kretskort? Jag hittade en genomgång på 64bits, och det verkar inte så svårt; en del kemikalier bara, och lödningen är ju minst sagt pillig. Jag läste nån annanstans att man kan använda vanliga kökslysrör för UV-belysningen; stämmer det? Har ingen lust att punga ut 500 riksdaler för en UV-lampa.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

det finns många alternativ till uv-lampor..

på sommaren kan man t.ex lägga ut kortet i solen en stund.

själv använder jag en ikea-lampa där jag tar bort ett uv-filter när jag ska etsa..
Skriv svar