Trasig tv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ztefan
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 februari 2004, 23:30:04

Trasig tv

Inlägg av Ztefan »

Hej elektronikvänner! Har nyss registrerat mig här. Jag är novis på området men väldigt intresserad av att lära mig mer. Nu behöver jag tips om min trasiga tv. För några veckor sen försvann ljudet, båda högtalarna var död, hade ingen lust att skruva isär tv:n för det så jag kopplade in stereon via scart-uttaget och då fick jag ljud. Nu häromdagen så gick det inte att knäppa på den överhuvudtaget. När jag skruvade isär den såg jag att några kondensatorer verkar ha blivit dåliga, dom buktar utåt lite i toppen. Jag kan inte mäta kapacistansen med min multimeter så hur blir jag säker på att det är fel på dom? Kan det vara enbart några kondensatorer som är dåliga, som är felet? Eller är det troligt att några andra komponenter har gått? Hoppas på hjälp med min första rookie-fråga här :wink:
Shep
Inlägg: 123
Blev medlem: 26 december 2003, 17:12:59

Inlägg av Shep »

Kan man inte kontrollera kondensatorer genom att ohma dem och då ska den stiga mot oändligt.

Rätta mig om jag har fel.
Ztefan
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 februari 2004, 23:30:04

Inlägg av Ztefan »

Är det inte bara när det har blivit kortslutning i kondensatorn som det funkar? En uttorkad kondensator kan väl ändå verka okej om man resistansmäter den, eller hur funkar det? Är man tvungen att ha en kapacistan mätare eller finns det nåt annat sätt, förutom att ersätta en misstänkt felaktig med en ny.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

MAn kna ju börja med att kolla så att det inte är kortslutning i dom.
Ztefan
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 februari 2004, 23:30:04

Inlägg av Ztefan »

ok, har ohm-mätt några stycken nu och kan inte upptäcka nån som det är kortslutning i, men dom som är lite svullna bör det väl rimligtvis vara fel på? Ska jag köpa lite kondingar och prova att byta ut dom som jag misstänker är trasiga eller vad blir nästa steg? :humm:
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Du kan ju se om dom laddas upp/ur som dom ska. Det bästa är att använda ett oscilloskop, men i nödfall går det med ett universalinstrument.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Tror att du ska börja med att kontrollera diodena in till spänningsmatningen för tv, att kondensatorn sväller brukar inte innebära att dom är trasiga men har dom läkt ut något är det bara att kasta dom.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Dioderna till högspännings delen är också en klassiker.
Ztefan
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 februari 2004, 23:30:04

Inlägg av Ztefan »

Luktade mig fram :) och fann ett brunbrännt ptc-motstånd som sitter bredvid säkringen som för övrigt inte har gått. Om jag har förstått rätt så ska ptc:en ha hand om avmagnetiseringen och att man för att testa om det är felet så kan man löda bort den och testa om det funkar? Har gjort det men utan framgång. Med strömmen påslagen hörs ett högfrekvent ljud om det kan vara till nån hjälp?
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Högfrekvent ljud... verkar inte omöjligt att TVn lever fortfarande alltså Ingen idé att chansa, byt ut de kondingar som ser trasiga ut.

Högspänningen verkar funka eftersom att den låter, får du små stötar som vanligt när du tar på framsidan av bildröret? I sånna fall funkar HSen i alla fall. Men som sagt, testa att byta kondingarna, så får vi se vart det tar dig.
Ztefan
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 februari 2004, 23:30:04

Inlägg av Ztefan »

Tack för tipsen. Inget liv när jag tar på bildröret, men jag ska testa att byta kondensatorerna som inte ser helt fräscha ut, hittade förresten en som hade läkt lite också så den mår nog inte så bra. Felsökning är ett riktigt roligt sätt att lära sig på tycker jag, lagade min första video igår! :D
Skriver och berättar vad som händer efter att kondingarna är bytt.
Skriv svar