Olika kondensatorer & dimmer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Man brukar ganska ofta ha ytterligare ett RC-nät innan diac'en för att ge ett bättre förhållande mellan potten och ljusstyrkan. Sen så är det inte helt ovanligt med en trimmer som lägger på en "bias" för att för att inte lampan ska gå från noll till halvstarkt på en gång när man dimmrar upp.

Fast löser man det digitalt är ju en lookuptable eller en formel det enklaste ;-)
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

8)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har hittat en krets som man kan styra med en spänning via optokopplare, hos velleman. http://www.velleman.be/Downloads/0/Manual_K8003.pdf
nu är bara det lilla problemet att jag kan inte hitta kretsen TEA1007 någonstans, och inte om det finsn någon ekvivalent heller.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Hm var så nöjd med min dimmer med späningsregulator. den funkade bra med 12 volt in, förutom att späningsfallet gjorde att den lyste lite dåligt. drog till med en 24 volt traffo -> tokvarm. ja jag vet att jag blev varnad... så nu vill jag bygga en sån som madmodder visar på första sidan i den här tråden. men vad är en Diac? hittar triac men inte den andra....
skulle den gå att köra på 12 volt utan späningsfall? eller måste den gå på 220?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Den är till för 230V. Jag förmodar att det är 12V likspänning du använder, så då skulle jag rekommendera PWM-teknik istället.
En snabb sågtandspulsgenerator, ett par hundra Hz kanske.
En variabel styrsignal, mellan 0 och 12V.
En opamp kopplad som komparator, som jämför sågtanden och strysignalen och styr en mosfet-transistor. Ta en mosfet med mycket låg på-resistans. Jag ska bygga en sådan till mina fläktar jag ska ha i ett skåp. Jag tror jag lägger min energi på fläktmodulen istället för dimmermodulen... Den har jag iaf delar till hemma, tror jag...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26419
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

PWM är bäst till DC. Till AC är en dimmer bättre.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

sak samma vad jag kör... det är en halogen lampa traffon lämnar AC så det är lättast att köra ac. fortfarande: vad är en diac? resten av schamat fattar jag.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hade du 12V AC till spänningsregulatorn? :shock:

Diac är en triac utan gate kan man väl säga... :?: den öppnar vid en viss spänningsnivå. i mitt fall 32V, så för att dimma 12V-sidan vetifasen hur man ska göra.

Men iaf, istället för mina optokopplare å skit som ändå inte skulle funka, sätt en potentiometer på 470k där, om du ska dimma 230V.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

i min dimmer med regulator har jag en likriktarbrygga.
om jag gör så att jag dimmar på primärsidan och sen drar in det i traffon så borde jag väl få fart på det?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Javisst. Fast då sänker du ju hela 12V-nätet, så att dimma en av alla lampor går ju inte då
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

oj.... kanske inte sa det. men jag ska bara dimma en vanlig 12v 10 watt halgoen, eller kanske 20 watt får se.

komponenterna kostar ju hela 75kr! billigare att köpa en färdig dimmer på biltema då... den ska iofs bara klara glödlampor men funderar på att testa den med traffon iaf, man vet ju aldrig.
Skriv svar