Problem med tydning av schema

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kommu
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 juli 2006, 23:12:58
Ort: Sandviken
Kontakt:

Problem med tydning av schema

Inlägg av Kommu »

Först måste jag säga att jag är helt ny på det här med att tyda kopplingsscheman.

Det jag har tänk att göra är att överföra ett enkelt schema (en distpedal) till ett experimentkort.

Så jag undrar när det är streckad linje, vad betyder det?
Det är alltså en paralellkoppling där en av linjerna är sträckade.

Finns det någon bra sida som listar vad alla symbolerna betyder?
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Enklast är nog om du skickar upp en bild på schemat så får du nog svar :)
Kommu
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 juli 2006, 23:12:58
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av Kommu »

rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Jag undrar om inte det bara är ett ritfel att det råkar ha blivit en streckad linje istället. Men det kan också betyda att den kondensatorn inte behövs.

Just den kondenstorns uppgift är att stabilisera OP:en. 741:orna brukar inte behöva någon extern kompensering men det skadar inte om den sitter där...
Kommu
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 juli 2006, 23:12:58
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av Kommu »

Okej.

Vad är en Rev-Log pot förnågot och vart hittar jag det?
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

Utan att titta på schemat:

Skulle tro att rev. står för Revolve som betyder rotera eller snurra på svenska.

pot är en förkortning av potentiometer dvs ett justerbart/ställbart motstånd.

Finns hos "alla" försäljare av elektronikkomponenter t.ex. Elfa och Kjell
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

...och log för att den är logaritmisk.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Lin (linjär) får ett värde som förändras lika mycket hela tiden.
T.ex 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7..osv

Log (logamitrisk) får istället ett värde som förändras mer och mer.
T.ex 1, 2, 4, 8, 17, 40 ..osv.

(Bara exempelsiffror för att illustrera.)

Logamitriska potentiometrar används oftast (i princip alltid) i ljud-sammanhang efter som decibel-skalan (som man mäter ljud med) är logamitrisk.
pern
Inlägg: 700
Blev medlem: 14 juli 2004, 08:47:36
Ort: Landskrona

Inlägg av pern »

Rev-log = Reverse Log = antilog potentiometer

Bild


* Commercial Log , Är hur kurvan kan se ut på riktigt billiga potentiometrar i verkligheten. Eftersom man i stället för att göra en logaritmisk resistansbana (dyrt) använder 2 fasta värden (billigt) och på det sättet fuskar en LOG kurva.
Kommu
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 juli 2006, 23:12:58
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av Kommu »

Skulle jag kunna byta ut 50k Log till en 47k Log, och jag hittar inga rev.log potar någonstarns, kan jag använda någon annan för att få ner priset?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Skulle jag kunna byta ut 50k Log till en 47k Log"

Det går utmärkt. Enda skillnaden är att den blir en aning mindre känslig, men det märks knappt.

"kan jag använda någon annan för att få ner priset?"

Det går med en linjär potentiometer. Skillnaden är bara att du får vrida lite mer innan du märker någon skillnad.
Kommu
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 juli 2006, 23:12:58
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av Kommu »

Okej så här har jag tänkt mig.

Jag byter ut 50k log.pot emot en 100k linjär och 500k rev-log. pot emot en linjär 470k.

Det borde ge likvärdig reslutat, eller?
Odemark
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 juli 2006, 11:52:44

Inlägg av Odemark »

Jodå, det går fint. (Vi pratar om MXR-disten, va) Utgångspotten på 50K är inte så känslig. Jag har kört med 470K där vilket jag har sett användas i andra scheman. Det går bra det med. Men om du väljer lin. får du mycket volym på en gång. Med log. "mjukstartar" utvolymen vilket kan vara lättare att ställa in. Beror på resten av anläggningen vad som fungerar bäst. Men jag skulle inte välja ett lägre värde på potten än 47K. Snarare hellre ett högre.

470K lin. mot antilog 500K mot går också bra men potten kommer att ge max dist mycket snabbt när du närmar dig max uppvridet och före det händer det inte så mycket. Alltså mer en fråga om inställning/handhavande och inte ljud/ljudkvalitet.

Det framgår inte i schemat att det i original är germaniumdioder. Jag har kört med AA119. Ser att Elfa har slutat med dom men jag tror att de går att köpa på Bhiab. Annars är kiseldioden 1N4148 en klassiker i distboxar. Men vilken diod som helst bör gå bra. Smaksak.

Jag grundar mina uppfattningar på att jag har byggt kretsen. Men mest tid har jag ägnat åt Ibanez Tubescreamer som jag själv föredrar. MXR:en är brötigare, trasigare och elakare än Tubescreamern. I alla fall med germaniumdioder. Tubescreamer passar mer till inte fullt så distad blues typ Steve Ray Vaughn och hans clonade skara av gitarronanister.
Kommu
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 juli 2006, 23:12:58
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av Kommu »

Yep det är MXR-disten.

Jag vill inte alls ha särskilt mycket dist, så jag kanske borde försöka få tag på en logaritmisk pot istället. Vartifrån blir delarna till den här billigast?

Jag har kollat på kjell och där finns inget löst men jag tänkte att det kanske skulle vara bra att samla på sig lite komponenter, men fy tusan vad dyrt allt blev till slut när jag räknade ihop vad det skulle kosta.
Odemark
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 juli 2006, 11:52:44

Inlägg av Odemark »

Log. eller lin. påverkar inte mängden dist. Bara vad som händer när du vrider på ratten. Hur den reagerar. Vrider du max i båda fallen blir det lika mycket dist. Då har potten noll ohm (teoretiskt) och R6 bestämmer distmängden. Om du vill variera maxdist, ändra R6.

Billigast? Eftersom det inte handlar om så många komponeneter så tippar jag att fraktkostnaden avgör. Kolla den. Bhiab accepterar kontantbetalning i förskott upp till 300:-. Då slipper du postförskottsavgift. Googla på Bhiab.
Skriv svar