Åskskydd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Eelector
EF Sponsor
Inlägg: 656
Blev medlem: 3 juni 2003, 23:58:52
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Åskskydd

Inlägg av Eelector »

Kan man bygga egna effektiva åskskydd för 230 och telenätet? Är det svårt? Skulle vilja skydda en dator + adsl så gott det går.
Användarvisningsbild
* Ken *
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 juni 2003, 00:39:35
Ort: Västerås

Inlägg av * Ken * »

Ja, man kan bygga egna men frågan är om det är lönt mödan eftersom det finns några skydd i handeln som faktiskt fungerar ganska bra. Men mycket beror på hur du bor. Det är en väldig skillnad om du bor inne i stan med nergrävda kraft och tele-kablar eller om du bor i ett hus på landet med luftledningar direkt in i huset. I det första fallet kan du hitta bra skydd i t.ex. Teliabutiken. Vad man ska se upp med är att skydden för telesignalen och nätspänningen ska sitta i SAMMA låda! Det finns sämre skydd där de dragigt en spiraliserad ledning som "jordlina" mellan nätskyddet och en teledosa. Det ger en onödigt hög induktans mellan skydden och en del av stötströmmen passerar genom din utrustning!
T.ex. Opus Prodox AB tillverkar några hyfsat bra skydd.

Bor du på landet och riskerar en direktträff av blixten i en luftledning nära ditt hus hjälper inte ett sådant enkelt skydd så mycket. Visst, det är mycket bättre än inget alls och kan rädda datorn och modemet vid flera tillfällen men det ger inget 100%-igt skydd. Där krävs kraftigare saker som byggs in i el-centralen och man får dra både teleledningen och antennkablarna genom samma central. Kan bli långa omvägar om man har otur men skyddet blir mycket bra! Tyvärr också mycket dyrt att installera. Har hört siffror på mellan 10 och 20-tusen kr. Men en ny dator kostar också mycket pengar.... Fördelen är att all utrustning i huset blir skyddad.

Överspänningsskydden är en kombination av gasurladdningsrör, varistorer, drosslar och transientskyddsdioder. De kan även ha inbyggda kondensatorer för filterverkan mot högfrekvensstörningar. Ibland även säkringar som löser ut vid kraftigare överspänningar för att inte skyddet ska börja brinna.

Varje skyddskomponent har sina speciella egenskaper med för och nackdelar. Därför kan man inte använda ett och samma typ av skydd till alla olika signaler.

Om det är svårt att bygga? Tja, så där medelsvårt skulle jag säga men eftersom man grejar med något som ska sitta inkopplat till nätspänningen kontinuerligt så får man inte göra fel så skyddet börjar brinna när man är ute eller skickar ut 230V på tele-ledningen... Köp ett färdigt är mitt tips!
Användarvisningsbild
v_jocke
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 maj 2003, 17:10:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av v_jocke »

Tänk på att ett filter kan påverkar ADSL-uppkopplingen då det utnyttjar högre frekvenser än normal telefon/modemtrafik
Användarvisningsbild
* Ken *
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 juni 2003, 00:39:35
Ort: Västerås

Inlägg av * Ken * »

Helt riktigt! I vanliga teleskydd sitter det ofta varistorer som skydd för telelinjen men det finns en viss risk att deras kapacitans är för hög för en ADSL uppkoppling. Man kan testa men det är naturligtvis bäst att försöka hitta ett skydd som är konstruerat för ADSL direkt.

Det jag skrev om filter gällde skydd i allmänhet. Många skyddskomponenter har tyvärr ganska hög kapacitans och filtrerar högfrekvenssignaler så man får verkligen tänka sig för när man konstruerar ett överspänningsskydd.

En komponent som används mycket när man inte vill ha låg kapacitans är gasurladdningsrören. De finns från ca 75 volt och uppåt. Tyvärr är de ibland långsamma att tända. Vid vissa stigtider kan ett 90 volts rör tända först vid 700-1000 volt! De använd därför oftast som ett första grovskydd som dumpar den största energimängden och efterföljs av andra komponenter som t.ex. transientskyddsdioder. Det finns trix att få ner transientskyddsdiodernas kapacitans men det fungerar bara för repetitiva signaler som t.ex. dataöverföringar.
Användarvisningsbild
hasse
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 juni 2003, 17:12:44

Inlägg av hasse »

Men går det verkligen skydda sig mot Tors hammare ? Nja.. :wink: :!:
Användarvisningsbild
* Ken *
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 juni 2003, 00:39:35
Ort: Västerås

Inlägg av * Ken * »

:) Jodå, det går alldeles utmärkt. Man kan även bygga skydd som klarar en EMP (ElektroMagnetisk Puls) från en atombomb, men det är en helt annan historia. Egentligen är det mest en fråga om pengar och tid för att bygga upp ett "idiotsäkert" skydd. Men de flersta vill inte bo i en kopparlåda med finmaskiga metallnät framför fönstren :)
Ett fullt tillräckligt skydd är det jag beskrev tidigare som monteras vid elcentralen och drar alla ledningar via det. Det enda "normala" som det inte klarar skulle väl vara en klotblixt som far genom förnstret :doubt:
Eelector
EF Sponsor
Inlägg: 656
Blev medlem: 3 juni 2003, 23:58:52
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Ang. fast installation av åskskydd, är det prylarna eller elektrikern som kostar mest? (har behörig elektriker i släkten).
Kan skyddet sitta efter anslutningspunkten med elmätaren? Annars får väl bara nätbolagets elektriker pilla med det. :(
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Uppsala universitet har en bra sida:
http://www.hvi.uu.se/IFH/grundl_askskydd.html

Här får man grundläggande kunskaper så man "tänker rätt" när man funderar över sitt åskskydd.
alexanderson
Inlägg: 831
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Åskskydd

Inlägg av alexanderson »

Fråga till "Ken"
Kan en klotblixt fara genom ett stängt fönster?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Åskskydd

Inlägg av tecno »

JA

Har sett resultatet med egna ögon, fint smält hål genom fönsterrutorna.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Åskskydd

Inlägg av pbgp »

Wow, vilken gammal tråd, riktigt nekromanci :)

Hursom så har jag fått lära mig att en UPS kan vara ett bra skydd för en eller flera apparater. Ligger det något i det?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Åskskydd

Inlägg av tecno »

oops

det såg jag inte men det är ju vår trådarkeolog i farten igen.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11327
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Åskskydd

Inlägg av Klas-Kenny »

Och Ken, som frågan ställdes till, har inte varit inloggad på snart 14 år...
mulpac
Inlägg: 9
Blev medlem: 8 augusti 2013, 13:10:59

Re: Åskskydd

Inlägg av mulpac »

Jag byggde ett skydd enligt tips från Ken för ca 20 år sedan efter att mitt ADSL-modem slagits ut av åskan. Funkar fortfarande. Brukar få byta säkringar i det efter åskväder, men har inte fått någon utrustning förstörd.
Tror inte åskan slagit ner i ledningen, utan att det induceras spänning i teleledningen i mitt fall.
anbj
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 juni 2011, 23:02:22
Ort: Piteå

Re: Åskskydd

Inlägg av anbj »

Det vore intressant att veta hur dom fixar åskskyddet på alla telemaster som finns utspridda.

Även om antennerna sitter en bra bit under mattoppen som då funerar som åskledare, så borde det bli en rejäl smäll som induceras i antennerna och drabbar elektroniken.
Skriv svar