adsl åskskydd?
adsl åskskydd?
ser ut som om äntligen bredband skulle komma till byn
tyvärr blir det adsl, även om slangen till opto ligger nergrävd sedan i vintras
så nu kommer frågan om hur ett bra åskskydd ska se ut till adsl?
det vanliga modemet har ett bra skydd med comgaps och lckrets, men det begränsar ju frekvensen uppåt
,lckretsen, comgapsen är bra där men ger fula störningar högt i frekvens vid överspänning
hur högt upp i frekvens går adsl?
tyvärr blir det adsl, även om slangen till opto ligger nergrävd sedan i vintras
så nu kommer frågan om hur ett bra åskskydd ska se ut till adsl?
det vanliga modemet har ett bra skydd med comgaps och lckrets, men det begränsar ju frekvensen uppåt
,lckretsen, comgapsen är bra där men ger fula störningar högt i frekvens vid överspänning
hur högt upp i frekvens går adsl?
He he, grannens ADSL la av under ett åskväder förra veckan.
Ringe Telia och fick besked om att abbonentutrustningen pajat.
De köpte nytt ADSL modem (bytte in för 199:-), ny nätverkskabel
och nytt 10/100 kort till datorn. Sedan ringde de mig.
Det visade sig att det inte fanns någon DSL på modemet.
Så ny får de ta en ny sväng med Telia.
Jag antar att även utrustningen som sitter i stationen kan drabbas
av problem vid åska...
Hemma hos oss får vi springa runt hela huset och dra ur alla
jack när det börjar "mullra", men ibland hinner man inte med.
En sommar gick 3 modem för mig.
Men dina frågor...
> så nu kommer frågan om hur ett bra åskskydd ska se ut till adsl?
Dra ur jacket. Finns inget annat helt säkert.
> hur högt upp i frekvens går adsl?
Åtminstånde till bithastigheten.
Ringe Telia och fick besked om att abbonentutrustningen pajat.
De köpte nytt ADSL modem (bytte in för 199:-), ny nätverkskabel
och nytt 10/100 kort till datorn. Sedan ringde de mig.

Det visade sig att det inte fanns någon DSL på modemet.
Så ny får de ta en ny sväng med Telia.
Jag antar att även utrustningen som sitter i stationen kan drabbas
av problem vid åska...
Hemma hos oss får vi springa runt hela huset och dra ur alla
jack när det börjar "mullra", men ibland hinner man inte med.
En sommar gick 3 modem för mig.
Men dina frågor...
> så nu kommer frågan om hur ett bra åskskydd ska se ut till adsl?
Dra ur jacket. Finns inget annat helt säkert.
> hur högt upp i frekvens går adsl?
Åtminstånde till bithastigheten.
http://lix.hisvux.se/artikelregister/Da ... _ADSL.html
<--- Från 20Khz och uppåt mao..
Så länge det inte är för mycket kapacitans i nuvarande skydd till ditt modem
så kanske det funkar på ADSL också.
<--- Från 20Khz och uppåt mao..
Så länge det inte är för mycket kapacitans i nuvarande skydd till ditt modem
så kanske det funkar på ADSL också.
har en viss skepsis mot dom billiga köpeprylarna
har ju haft behörighet för televerksarbeta och vet hur mycket stryk stationerna får under åskoväder
helt klart så är det bästa att rycka kablarna, men ibland så är man ju inte hemma, och med adsl så krånglar ju det till sig då man vill ha den i drift hela tiden
får väl köra med det gamla filter, ska kolla vilken gränsfrekvens den har och kanske modda den så det funkar upp till 1Mhz
fördelen jag har är att det sitter en bunta ordentliga jordspett vid inkommande telelina, så man har lite bättre att jorda emot
funderar på att köra det trådlöst till datorn, då har men ju den säker i varjefall
den har ett mycket hårt inkommande nätfilter med varistorer, comgaps, kondensatorer pi filter och även varistor efter pifiltert, sedan en störskyddstrafo och sedan till ups'en

har ju haft behörighet för televerksarbeta och vet hur mycket stryk stationerna får under åskoväder
helt klart så är det bästa att rycka kablarna, men ibland så är man ju inte hemma, och med adsl så krånglar ju det till sig då man vill ha den i drift hela tiden
får väl köra med det gamla filter, ska kolla vilken gränsfrekvens den har och kanske modda den så det funkar upp till 1Mhz
fördelen jag har är att det sitter en bunta ordentliga jordspett vid inkommande telelina, så man har lite bättre att jorda emot
funderar på att köra det trådlöst till datorn, då har men ju den säker i varjefall
den har ett mycket hårt inkommande nätfilter med varistorer, comgaps, kondensatorer pi filter och även varistor efter pifiltert, sedan en störskyddstrafo och sedan till ups'en

- 13th.Marine
- EF Sponsor
grym:Antagligen funkar de dära om späningen inte är allt för hög eller enklare sagt att åskan inte slår ned så nära. Jag har en bekant som bor på ett riktigt åskställe och varenda gång det åskar i princip så ryker modemet/trådlösa telefonen. Skillnaden om man har ett sånt skydd som länkats ovan är att det också går sönder 
Enda som säkert fungerade för honom är att rycka sladden. Jag gör alltid det till de "dyra" sakerna såsom projektor & dator (dyra å dyra men de VAR iaf dyra en gång i tiden
)

Enda som säkert fungerade för honom är att rycka sladden. Jag gör alltid det till de "dyra" sakerna såsom projektor & dator (dyra å dyra men de VAR iaf dyra en gång i tiden

Det går att skydda sig rätt bra mot stora överspänningar, om man bygger sitt skydd från grunden efter alla konstens regler..
http://www.hvi.uu.se/
<-- Intressant läsning i ämnet.
http://www.hvi.uu.se/
<-- Intressant läsning i ämnet.
Japp, innan var det många modem som strök med när det åskade. Vanliga 56k-modem då visserligen, men jag tror inte ADSL-modemet skulle vara tåligare..MadModder skrev:Och du vet att det funkar för det gick sönder saker under åskväder innan du köpte de där skydden?
Visst, om blixten slår ner i "japparen" utanför huset så dör ju naturligtvis både modem och allt annat, men "normala" åskväders-överspänningar verkar den klara bra...
kollade det gamla filtret och det gav -3 db vid 500khz
nu när jag provade överföringen så är allt ok
ska göra ett bättre när man skaffat mera info
är det någon som vet hur adslsplittern är uppbyggd?
borde bara vara något slags högpass/lågpass ?
funderade om man kunde utnyttja högpassfiltreringen för att skapa ett bättre överspänningsskydd, men då måste man veta hur det funkar
har gogglat mig blå men inte hittat något som visar hur dom är byggda
och det jag har går inte att öppna utan våld,
ingen som öppnat och kollat?
nu när jag provade överföringen så är allt ok
ska göra ett bättre när man skaffat mera info
är det någon som vet hur adslsplittern är uppbyggd?
borde bara vara något slags högpass/lågpass ?
funderade om man kunde utnyttja högpassfiltreringen för att skapa ett bättre överspänningsskydd, men då måste man veta hur det funkar
har gogglat mig blå men inte hittat något som visar hur dom är byggda
och det jag har går inte att öppna utan våld,
ingen som öppnat och kollat?