Spela in vibrationer i solitt trä (audio-området)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Spela in vibrationer i solitt trä (audio-området)

Inlägg av Illuwatar »

Jag har en ide för mitt gitarrbygge som jag eventuellt vill testa. Utöver de vanliga mickarna tänkte jag mig en piezoelektrisk mikrofon inborrad i träet under stallet. Förstås blir det en hardtail (inget svaj) om detta är möjligt.

Min fråga gäller själva mikrofonen - vad finns det för lämpliga element som man kan "gjuta" in i träet alternativt klämma in mellan stall och kropp? Jag tänkte höra om det finns något som funkar innan jag köper ett nytt stall till gurabygget.

Efterföljande elektronik är inga problem - en aktiv enhet (mickförstärkare) kommer att placeras där man normalt placerar svajmekanismen. En switch väljer mellan det aktiva systemet och det traditionella.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ursäkta om jag blajar lite men kom på en sak när jag läste din post. Tänk att koppla den där prylen du bygger till en sådan g-sensor som jag satte i min plattform. Då skulle man kunna "svaja" ljudet genom att luta sig bakåt (luta gitarren). Fräckt! :D
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det är något man skulle kunna implementera detta i version 2.0 - för detta skulle man behöva skapa svajeffekten elektroniskt.

Först måste dock problem ett lösas - det avgör om detta byggs eller inte.
Skriv svar