IrDA och AVR

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
nedo
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 juni 2003, 13:37:48

IrDA och AVR

Inlägg av nedo »

Nån som har gjort något med en AVR och IrDA som kan ge mig lite tips om hur man gör.

Tänkt mig göra en kontroll till Lampor, Persienner lite fläktar och liknande med en Palm Tungsten och en AVR, Sedan skulle det ju vara bra att kunna få upp mätvärden på PDA'n direkt från AVRen eftersom LCD displayer är ganska dyra.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Har själv inte använt varken IrDA eller AVR, men google hittar iaf lite scheman och källkod...

IrDA är en hel stack av olika protokoll så det är nog bäst att använda kod som redan finns om man ska ge sig på det.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Jag har aldrig använt IR, men har ändå fått för mig att det ska fungera som vanlig seriell komunikation, är det inte så, eller är IrDA något speciellt? Om det fungerar som vanlig seriell kommunikation, så borde det väl bara vara att köra en IR-sändare på TxD på "central-statinen" och IR-motagare på RxD på "motagar-stationerna" (Lampor mm).
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jag tror hela specen finns att ladda ner på www.irda.org

I grunden är det seriell kommunikation, som är modulerad på ett speciellt sätt (som är lite olika i olika hastigheter).

Det kan man likna vid det fysiska lagret på ett nätverk, och i princip ska det nog räcka (beroende på hur man kan programmera på palmen).

Sen finns det lika olika protokoll definerade för att utföra vissa funktioner, t.ex. IrLAN för att göra nätverksanslutning över irda och IrCOMM som används när man vill ha en virtuell serieport (t.ex. om man ska använda mobilen som modem).

Fast man kan nog skippa det mesta av det där iofs, om man kan programmera om ir-porten på palmen så den också skippar det.
Användarvisningsbild
nedo
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 juni 2003, 13:37:48

Inlägg av nedo »

Fann denna sida
http://www.blaulogic.com/pico_irda.shtml
Där finns det en färdig programmerad stack till AVR tror jag men jag är inte säker har inte kommit på hur jag skall använda den ännu.

Om det var någon annan som var intresserad.
Skriv svar