Driva lysdioder...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Driva lysdioder...

Inlägg av Rymdninja »

Hejsan!
Jag bara undrar om utgångarna på vanliga 40xx och 45xx kan användas för att driva lysdioder direkt?

tack o god natt
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja, det går, men använd motstånd emellan. Och ta inte ut mer än 5, absolut max 10 mA per pinne.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Beror på vilka lysdioder du tänker på. En CMOS-krets kan inte hantera hur mycket som helst och den är dessutom beroende av matningsspänningen.

Enligt Philips datablad för 4000B-serien gäller följande (per utgång):

5V: 0.44 mA
10V: 1.1 mA
15V: 3.0 mA

Maximal effektförlust i kretsen (DIP-kapsel) är på 750 mW

Utifrån detta kan du räkna ut vilka LED som kan användas direkt utan extra drivsteg.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jo, det varierar från tillverkare till tillverkare. On-semis kretsar sourcar 4.2 mA vid 5 volt VCC. Vid 15 volt ligger det på 8.8 mA.

Fat det ska erkänas att det inte är 4xxx utan deras 14xxx-serie....

Sen brukar man kunna ta ut betydligt mycket mer än som databladet anger. Jag misstänker att så länge man ska använda sakerna hobbymässigt kan man förmodligen plocka ut strömmar ända upp till Absolute Maximum Ratings utan att skämmas allt för mycket.

Vill man vara på den säkra sidan ska man ju kolla upp datat från datablader för just den krets/tillverkare som man använder.
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

Mao är det egentligen bäst att sätta en buffert krets på utgångarna, eftersom jag
tänker ha typ en LED (15-20 mA) på varje pinne ut nästan....eller skall jag nöja mig med transistorer?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

En transistor av typen BC547 (spelar ingen roll om det är A, B eller C) samt två motstånd är vad som behövs. Ett på 4.7k - 10k på basen samt ett för diodens strömbegränsning.

Kod: Markera allt


                 +-------o +V
                 |
                 |
                 #
                 # Rled
                 #
                 |
                 |
                 V LED
                 -
                 |
                 |
                /
              |/
>----####-----|  BC547
     4.7k -   |\
     10k        >
                 |
                 |
                ---
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ska man ha fler än ett par buffrar för lysdioderna så kanske det kan vara både billigare och bra mycket enklare att använda en bufferkrets istället för diskreta komponenter.

Elfa tar tex 1.50 st för BC547 och 8.43 för en ULN2003 med 7 utgångar. Det är ingen större prisskillnad egentligen skall erkännas. Men jag löder hellre en krets än 7 trissor och 7 motstånd.

Nackdelen med ULN är att ska man ha 8 utgångar blir dom attans så mycket dyrare nän 7'orna av någon anledning.
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

Skulle det inte funkar lika bra med en/ett par 4050 (Hex non-inverting buffer) för det här ändamålet..eller är jag ute o seglar?
Den kostar juh trots allt bara 4 kr....
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Rymdninja skrev:Mao är det egentligen bäst att sätta en buffert krets på utgångarna, eftersom jag
tänker ha typ en LED (15-20 mA) på varje pinne ut nästan....eller skall jag nöja mig med transistorer?
Om det är vanliga lsdioder du tänker använda så lyser de nästan lika bra med 10mA som med 20mA. Så du behöver inte skämmas för att strypa dem :wink:
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja, lite segling blir det nog.

En 4050 har obetydligt mycket större drivförmåga än dom övriga kretsarna i samma serie.

En HEF4050B ligger tillexempel på ~2 mA i source/sink vid5 volt. Ingen skillnad alls från en HEF4017.

Men kolla i databladet till _just_ dom kretsar som du har. Det varierar från tillverkare till tillverkare och också beroende på vilken 40xx-serie det är. Det finns 40xx-kompatibla kretsar som kan leverera 10-tals mA utan att svettas.
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

tack för alla svar..nu vet jag hur det ligger till :)
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Jag har byggt rinnande ljus och lite sånt med 40xx o 45xx, har drivit lysdioderna och LED-displayerna direkt på pinnarnam, har inte haft några problem med det...
Skriv svar