Skilllnad på H-bryggor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Skilllnad på H-bryggor?

Inlägg av Rymdninja »

Hejsan!
Jag bara undrar vad det är för skillnad(er) på H-bryggor som konstruerats med
bipolära transistorer och H-bryggor konstruerade med FETar.
Konstruktionen med bipolära verkar mycket enklare....men det jag kan tänka mig är att FETarna drar mindre ström p.g.a. hög impedans och så....
Tack o hej
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Framför allt klarar FETarna en högre belastning efter som de har ett lägre framspännings fall.
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

så om jag bara skall driva en liten motor med typ < 10 v så kan jag klara mig ganska bra med vanliga bipolära trissor?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är strömen som är interesant inte spänningen. Men om det är en liten motor går det nog bra med bipolära transistorer
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

FET'ar är spänningsstyrda och bipolära transistorer är strömstyrda, så drivstegen skiljer åt. För enkelhetens skull kan man använda logikstyrbara MOSFET som kan drivas direkt från 5V-signaler. MOSFET har som sagt lägre on-resistans (= lägre spänningsfall = mindre förluster) vid fullt tillslag jämfört med bipolära transistorer. Dessutom brukar MOSFET för switchade applikationer vara optimerade för snabba till- och frånslag. Bygger jag en applikation som hanterar stora effekter med PWM-styrning blir det MOSFET till 100% i effektstegen. Däremot vid linjärreglering av traditionell modell föredrar jag (än så länge) bipolära transistorer. Och i effektsteg för musikbruk blir det rör eller MOSFET...
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Jag vill inte hålla med dig om att bipolära h-bryggorna är enklare. När man använder bipolära transistorer så behöver man oftast en massa motstånd för att reglera basströmen. Dessutom så behöver man ibland en transistorer för att reglera basströmmen på en annan transistor.
När man använder MOSFET transistorer så behöver man i stort sett bara 4-transistorer. Allt annat är bara till för att ta bort störningar, vilket bipolära h-bryggorna också har (borde ha).
Man en klar fördel med bipolära h-bryggor är priset. MOSFET:ar har en tendenas att vara dyra.
Skriv svar