Compact Flash som bootdisk i en PC?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Compact Flash som bootdisk i en PC?

Inlägg av Illuwatar »

Är detta möjlig - att använda ett vanligt Compact Flash-kort som bootdisk i en vanlig PC? Går det att lägga exempelvis NT4 eller Win98SE på ett sådant kort och köra därifrån? Lämplig adapter för detta (så att kortet ses som en vanlig HD av systemet)?
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Japp det går, och är även lätt att bygga själv.
En varning dock. Jag kom med den idén på swec och då var det någon som at att flash-minnen bara klarar ett visst antal skrivningar. Vet dock ej hur många.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Tackar för tipset. Jag har en adapter någonstans som påminner om de hos www.cfide.co.uk - jag kan alltid testa med denna först. Angående skrivningarna så skall systemet ha en vanlig HD också, så swap och temp-kataloger får ligga på denna. CF-kortet skall bara ha det som behövs för att boota systemet samt operativsystemets filer.

Edit: Går det att ha två 2.5"-diskar på samma kabel och är det då bara att klämma två 44-poliga anslutningar efter varandra (som en vanlig IDE-kabel)? Som ett förtydligande är moderkortet ett AAEOM PCM-6890 där IDE-kontakten är av 2.5"-typ (2mm delning). Hur väljer man master/slav på en 2.5"-disk?
Senast redigerad av Illuwatar 14 januari 2004, 11:11:10, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Kan bli något som den här.
http://www.ant-computing.com/
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

En sista fråga: vinner man något i prestanda när man bootar från ett CF-kort jämfört med att boota från en modern 2.5"-disk (5400rpm)? Dessa diskar kanske är så pass bra att det inte är någon större idé med ett extra CF som startdisk. Orsaken till att en HD finns i systemet är att jag vill kunna lagra många MP3-filer på ett billigt sätt (stora CF är inte billiga). Bygget är en MP3-spelare baserad på ovan nända moderkort.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Tror snarare att 2,5" disken är snabbare än ett cf-kort. En annan sak att tänka på är att 2,5" är inte lika glada som 3,5" när det gäller värme och att köras 24/7.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Då börjar jag med enbart disken, utan CF. 24/7 lär det dock inte bli eftersom det är en MP3-spelare och jag lyssnar inte på musik hemma hela dagarna och nätterna. Chassit är dessutom rätt så rymligt där disken skall sitta, så kylningen bör inte vara ett problem.

Tacka för hjälpen och tipsen i alla fall - detta kommer säkert till nytta i något annat projekt i framtiden...
Skriv svar