Watchdog

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Watchdog

Inlägg av MadModder »

Jag behöver en enkel watchdog-krets som fungerar som ett "dödmansgrepp", och ska övervaka en signal. När det har kommit en negativ flank, får det inte ta mer än en viss tid innan den positiva flanken kommer, och sen inte mer än samma tid innan nästa negativa kommer osv. Tar det för lång tid i endera fallet så ska en utgång gå hög. Eller låg, det spelar mindre roll.
Jag har tänkt hela dagen men inte kommit fram till något.
Någon som har en bra idé ?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Borde gå att lösa med två RC-nät, ett som laddas ur under tiden signalen är låg och ett som laddas upp när signalen är hög. Kombinationen av motstånd och kondensator sätter tiden. Några transistorer (en före RC-nätet, en efter) skyddar det från yttre laster och gör tiden konstant. Jag har en design som är avsedd att detektera om musiken är på eller inte som utnyttjar just dessa fenomen. I ditt fall är det enklare eftersom signalen är definerad mer exakt jämfört med musik.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... ja, det skulle ju kunna funka :)

[edit]
Nu har jag funderat lite och kraffsat ihop huvudkretsen.
J1 är där signalen kommer in från pinne 7 (RTS) i en comport, och J2 är utgången.
Kan man göra såhär egentligen? Tänkte på att det blir 6V som går tillbaks mot RTS. Motstånden där ska ju vara rätt stora, men ändå...
Dioderna där ska inte vara 1n4002. Lite i överkant kanske :D

Nu när jag tänker efter så går det där nog inte så bra. När insignalen inte kan gå genom en diod, kommer den kondingen att få en laddning på 6V. Eller? Jag är för trött för att tänka nu...
Bild
Hmm... transistorer innan var det ja... hehe! får kolla på det imorrn.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Först tänkte jag såhär. Men jag kom på att eftersom hög nivå från datorns comport säkerligen inte är +12V, så kommer ju T1 leda hela tiden, vilket inte är önskvärt.
Bild

Sen tänkte jag såhär. Det borde funka?
Bild
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tyvärr, det funkar inte med den. Jag ska inte ha ut en kort resetpuls. Jag ska inte känna av en spänning, utan kolla så att ett konstant pulståg kommer ut på pinne 7 i en comport. Och när detta är som det ska, så ska reläet vara draget hela tiden. Så fort signalen inte är som den ska släpper reläet och är släppt ända tills signalen blir bra igen.

Det hade gått med en resetpuls om jag kopplade det till en vippa, men för att känna av en spänning skulle jag ändå vara tvungen att omvandla pulserna till dett med transistorer och så.
Skriv svar