Labbaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Karl
Inlägg: 5
Blev medlem: 8 juni 2003, 15:49:35

Labbaggregat

Inlägg av Karl »

Hej! Tänkte bygga ett labbagg på 24 V och minst 3 A samt pluss-minusmatning och möjlighet att gå ner till noll volt. Tänkte använda en negativ spänningsregulator LT1033 samt pos. sp. reg. LT 150A. Kopplings schema finns på www.elfa.se i databladet till 73-317-62.
Undrar nu om någon vet ett smidigt sätt att få ner utspänningen till 0 volt. Vref=1.25, men zenerdioder på 1.25 finns väl inte. Man skulle kunna tänka sig att invertera Vref och koppla den till R2. Finns det enklare lösning?

Tacksam om någon har synpunkter.
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Böckerna från AoE har haft en del ritningar på sånt.
Dock är det oftast för ganska små strömmar.

Själv bygger jag mina aggregat med 723 regulator å 2N3055 transistorer.
Har 25V 15 A på det största och det är byggt i moduler så jag kan bygga ut det om det behövs.
Man får dock accepterar att det bara går ner till ca 3 Volt, men jag använder sällan lägre spänningar.
Karl
Inlägg: 5
Blev medlem: 8 juni 2003, 15:49:35

Inlägg av Karl »

Ja, det är en idé att använda 723:an + npn och pnp effekttrissor (+/- 24V). Då kan jag ta ut mycket mer ström dessutom. Men jag vill gärna kunna sänka min utspänning till noll volt. Det är väldigt praktiskt när man sitter och labbar. Så frågan kvarstår: hur skall jag få ner spänningen till noll volt?
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Strömbrytare?
Karl
Inlägg: 5
Blev medlem: 8 juni 2003, 15:49:35

Inlägg av Karl »

Ibland är det praktiskt att kontinuerligt kunna sänka utspänningen och samtidigt ha koll på den. T.ex ta reda på vid vilken spänning en lysdiod börjar lysa.
Dessutom, när man slår av huvudströmställaren så brukar det ta lite tid innan spänningen sjunker till noll pga kondingarna. Men det var en fin tanke.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

På tal om labb aggregat

Inlägg av Fagge »

Är på jakt efter en ritning med kraven 1mA-ca5A / 3V-ca50V

Någon som har en sådan ritning på hyllan???.
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Tror jag har ritningar hemma i Karlskrona.
Är i Stockholm denna vecka
Karl
Inlägg: 5
Blev medlem: 8 juni 2003, 15:49:35

Inlägg av Karl »

janne66 skrev:Böckerna från AoE har haft en del ritningar på sånt.
Dock är det oftast för ganska små strömmar.

Själv bygger jag mina aggregat med 723 regulator å 2N3055 transistorer.
Har 25V 15 A på det största och det är byggt i moduler så jag kan bygga ut det om det behövs.
Man får dock accepterar att det bara går ner till ca 3 Volt, men jag använder sällan lägre spänningar.
Hej Janne66!
Jag har några frågor till dig:
Hur har du löst problemet med att 723:an har olika kopplingsscheman för spänningsintervallen 2 till 7 Volt och 7 till 37 Volt (Low voltage regulator resp. High voltage regulator som de kallar dem i databladet)? Du kanske har någon byggbeskrivning till någon av dina spänningsaggregat. Skulle gärna ta del av den.
Databladet till 723:an är inte speciellt bra om man jämför med modernare sp. regulatorer. (LM723 är tydligen från 60-talet)
Karl
Inlägg: 5
Blev medlem: 8 juni 2003, 15:49:35

Re: På tal om labb aggregat

Inlägg av Karl »

Fagge skrev:Är på jakt efter en ritning med kraven 1mA-ca5A / 3V-ca50V

Någon som har en sådan ritning på hyllan???.
Kanske kan TL783 (art.nr 73-783-00 hos Elfa) vara en bra utgångspunkt. Den klarar bara 0.7A men kan nog modifieras med effekttrissor för större strömuttag.
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Till Karl om 723

Inlägg av janne66 »

Hej,
LM 723 klarar 2 -37 Volt med samma koppling. Inga problem.
Däremot kan det vara svårt att ställa in exakt spänning beroende på vilken potentiometer man har om det är ett stort spänningsområde.

Det finns säkert nya kretsar som är bättre.
Mina önskemål är: justerbar strömbegränsning, kunna koppla yttre transistorer för högre strömmar, hyfsat höga spänningar.

Man ska komma ihåg att det blir rejält med effekt som ska hanteras om
det blir stora spänningsfall, t.ex 50V från transformatorn, och man ställer in 5V utspänning med hög ström.

Ritningar får du gärna.
Jag är hemma på måndag igen, så återkom gärna till mig: janne66@hotmail.com
Skriv svar