Prata med Kamstrup SVM F2 energimätare
Prata med Kamstrup SVM F2 energimätare
Hejsan
Tänkte jag skulle försöka få iordning lite loggning av energiförbrukningen. Bor i bostadsrätt och har fjärrvärme. Sitter en Kamstrup SVM F2 som mäter energiförbrukningen i lägenheten. Den verkar vara kopplad via trådat Mbus i fastigheten. Finns ett optointerface på framsidan som jag försöker prata genom, men lyckas inte.
Har byggt en enkel IR-transiever till serieporten. Testade först med "mbus-serial-scan" från http://www.freescada.com/libmbus/index.php?lang=en som ska "pinga" alla MBus adresser men jag får inget svar. Hackade sen ihop ett script som jag enkelt kunde ändra baudraten på om det var det som var felaktigt men utan resultat.
Misstänker att det inte går att prata via OPTO då den sitter på trådat sammtidigt. Kan någon bekräfta/dementera?
Stor risk mitt hemmasnickrade interface inte är tillräckligt känsligt eller så kör jag fel våglängd. Någon som har info om våglängd och möjligtvis ett bra schema?
Har mailat kamstrup i sverige utan svar.. Finns ju lite folk i denna branch på forumet så kanske någon som har bra info om detta?
/Henrik
Tänkte jag skulle försöka få iordning lite loggning av energiförbrukningen. Bor i bostadsrätt och har fjärrvärme. Sitter en Kamstrup SVM F2 som mäter energiförbrukningen i lägenheten. Den verkar vara kopplad via trådat Mbus i fastigheten. Finns ett optointerface på framsidan som jag försöker prata genom, men lyckas inte.
Har byggt en enkel IR-transiever till serieporten. Testade först med "mbus-serial-scan" från http://www.freescada.com/libmbus/index.php?lang=en som ska "pinga" alla MBus adresser men jag får inget svar. Hackade sen ihop ett script som jag enkelt kunde ändra baudraten på om det var det som var felaktigt men utan resultat.
Misstänker att det inte går att prata via OPTO då den sitter på trådat sammtidigt. Kan någon bekräfta/dementera?
Stor risk mitt hemmasnickrade interface inte är tillräckligt känsligt eller så kör jag fel våglängd. Någon som har info om våglängd och möjligtvis ett bra schema?
Har mailat kamstrup i sverige utan svar.. Finns ju lite folk i denna branch på forumet så kanske någon som har bra info om detta?
/Henrik
Re: Prata med Kamstrup SVM F2 energimätare
http://kamstrup.se/media/504/file.pdf
Nu var det ett tag sen jag pysslade med SVM...(ta med en nypa salt) men:
IR led, lägg dig på 880nm, t.ex SFH 485-2 från Elfa, då täcker du en bra bit av hela IR spektrat.
Har du ont om ström (t.ex matad av RS-232 port) ta SFH484-2 som är mer fokuserad och ger mer ljus på mål per mA.
Jag har jobbat många år med SFH300 fototransistor, den har sin känslighet lite mitt i IR spektrat och god för 14+kbit/s utan större strul.
Lämpligt lastmotstånd SFH300 kan vara 47-68kohm för snygga flanker.
Om mottagaren behöver vara mer känslig än snabb PT334-6, maxar dock på 9,6kbit, lämpligt lastmotstånd 22-47kohm för snygga flanker.
edit:Satsa på en känslig mottagare, särskilt om mätaren bara har batteridrift, då slösar inte mätaren med IR-strömmen kan jag lova.
När det gäller SVM mätare så är det nästan uteslutande 0,3 eller 2,4kbit/s som gäller.
Ditt läshuvud skall ha sändaren på höger sida och mottagaren på vänster.
(EDIT: ändrade lite pga eftertanke)
Nu var det ett tag sen jag pysslade med SVM...(ta med en nypa salt) men:
IR led, lägg dig på 880nm, t.ex SFH 485-2 från Elfa, då täcker du en bra bit av hela IR spektrat.
Har du ont om ström (t.ex matad av RS-232 port) ta SFH484-2 som är mer fokuserad och ger mer ljus på mål per mA.
Jag har jobbat många år med SFH300 fototransistor, den har sin känslighet lite mitt i IR spektrat och god för 14+kbit/s utan större strul.
Lämpligt lastmotstånd SFH300 kan vara 47-68kohm för snygga flanker.
Om mottagaren behöver vara mer känslig än snabb PT334-6, maxar dock på 9,6kbit, lämpligt lastmotstånd 22-47kohm för snygga flanker.
edit:Satsa på en känslig mottagare, särskilt om mätaren bara har batteridrift, då slösar inte mätaren med IR-strömmen kan jag lova.
När det gäller SVM mätare så är det nästan uteslutande 0,3 eller 2,4kbit/s som gäller.
Ditt läshuvud skall ha sändaren på höger sida och mottagaren på vänster.
(EDIT: ändrade lite pga eftertanke)
Tack för snabbt svar!
Inte undra på att det inte fungerar då jag kör på IR-LED och IR-Diod på 940nm. Vet att de varit och bytt batteri i enheten, men det borde väl bara vara backupbatteri då mätaren sitter på Mbus kabel? Den ska väl matas därifrån vad jag förstår.
Tog vad jag hade i komponentväg liggandes, men ska beställa diod och transistor med rätt våglängd så man kan labba under julledigheten. Provade alla hastigheter från 300 till 115200b, men det hjälper ju inte när man ligger på fel våglängd :/
Bra tips med sidorna där!
Tackar!
Inte undra på att det inte fungerar då jag kör på IR-LED och IR-Diod på 940nm. Vet att de varit och bytt batteri i enheten, men det borde väl bara vara backupbatteri då mätaren sitter på Mbus kabel? Den ska väl matas därifrån vad jag förstår.
Tog vad jag hade i komponentväg liggandes, men ska beställa diod och transistor med rätt våglängd så man kan labba under julledigheten. Provade alla hastigheter från 300 till 115200b, men det hjälper ju inte när man ligger på fel våglängd :/
Bra tips med sidorna där!
Tackar!
Ah, kanske är M-Bus som matar även mätaren? det skulle förklara SVM's "2st m-bus unit load", när 1 m-bus load räcker gott å väl för en enkel m-bus slav.
1 M-bus unit load = ca 30V 1,5mA... Normalt brukar mätaren vara galvaniskt skild... intressant PSU som gör galvaniska frånskiljningen på dessa pytte-effekter, typ 1/20W.
1 M-bus unit load = ca 30V 1,5mA... Normalt brukar mätaren vara galvaniskt skild... intressant PSU som gör galvaniska frånskiljningen på dessa pytte-effekter, typ 1/20W.
Har nu (lite senare än tänkt) fått hem de rätta dioderna och transistorerna och byggt ihop ett interface (SFH484-2 & PT334-6). Tror interfacet fungerar som det ska, får rätta nivåer och flankerna ser bra ut upp till 4800b. Testat med 10k och 47k till transistorn, men får ingen som helst kontakt med mätaren. Kör testprogrammet från freescada utan resultat, har gjort ett script som spottar ur sig samma protokoll som freescada programmet men där jag kan ändra baud, har testat 300,1200 och 2400b, inget svar från mätaren. Kollar RX signalen tillbaka med logikanalysator och den ser precis lika ut som TX eftersom det "speglar" sig i plastglaset i mätaren (lokalt eko..). Testat med mottagaren på både vänster och höger sida, nära inpå och långt ifrån glaset. Inget svar.
Några tips? Kan det vara så illa att den vägrar kommunikation via Opto om den sitter på trådat M-Bus?
Några tips? Kan det vara så illa att den vägrar kommunikation via Opto om den sitter på trådat M-Bus?
- FormerMazda
MBus både via trådat och opto låter udda. Fullt möjligt kanske. Vad säger manualen till mätaren? Det kan ju vara en enkel pulsande utgång?
Annars avseende MBus, prova först på primär adress 0, där ligger i regel alla mätare från fabrik. Annars får du prova dig fram, adress för adress upp till 250.
Om du inte kan kolla på sekundäradressen som i regel alltid är samma som ID på mätaren. 8 siffror ska det vara i alla fall.
Annars avseende MBus, prova först på primär adress 0, där ligger i regel alla mätare från fabrik. Annars får du prova dig fram, adress för adress upp till 250.
Om du inte kan kolla på sekundäradressen som i regel alltid är samma som ID på mätaren. 8 siffror ska det vara i alla fall.
Testat lite mer ikväll, lite framsteg, men inte mycket mer.
Hittade manualen här: http://www.metersdirect.co.uk/PDFs/F2manual.PDF .Med hjälp av den hittade jag primära och sekundära adressen för mätaren, primära (adress 56) stämmer med lägenhetsnumret.
Under avsnitt 4.7 i manualen:
Lite tvetydigt, men tycker ändå det tyder på att mbus via kabel och opto ska kunna samspela.
Testat med både primär och sekundär adress utan resultat. (Scriptet jag körde tidigare loopade igenom alla primära adresser automatiskt 0-255) När jag scannar på primära adressen så ser kommunikationen (TX) ut såhär: (Decimalt: 16 64 56 120 22)
Om jag förstått det rätt är det ett typ av M-bus ping, kan det stämma?
300,600,1200,2400,4800,9600b på primära. Inget på RX. Scanning av sekundära adressen kan jag bara göra på 2400b som förkompilerade scanprogrammet från freescada kör på, har inte hex-sekvensen på den scanningen.
Lurar på om min mottagare inte är tillräcklig känslig. Som jag testat har jag bara tryckt dioden och transistorn mot plastglaset på mätaren, kanske bör kapsla in runtom med modellera eller liknande så inget ljus slipper ut från dioden i mätaren.
Hittade manualen här: http://www.metersdirect.co.uk/PDFs/F2manual.PDF .Med hjälp av den hittade jag primära och sekundära adressen för mätaren, primära (adress 56) stämmer med lägenhetsnumret.
Under avsnitt 4.7 i manualen:
Kod: Markera allt
4.7 Data output:
M-Bus acc. t o
EN1434-4
Via optointerface
(EN60870-5) and bus
connection (screw
terminal block))
Testat med både primär och sekundär adress utan resultat. (Scriptet jag körde tidigare loopade igenom alla primära adresser automatiskt 0-255) När jag scannar på primära adressen så ser kommunikationen (TX) ut såhär:
Kod: Markera allt
0x10 0x40 0x38 0x78 0x16
Om jag förstått det rätt är det ett typ av M-bus ping, kan det stämma?
300,600,1200,2400,4800,9600b på primära. Inget på RX. Scanning av sekundära adressen kan jag bara göra på 2400b som förkompilerade scanprogrammet från freescada kör på, har inte hex-sekvensen på den scanningen.
Lurar på om min mottagare inte är tillräcklig känslig. Som jag testat har jag bara tryckt dioden och transistorn mot plastglaset på mätaren, kanske bör kapsla in runtom med modellera eller liknande så inget ljus slipper ut från dioden i mätaren.
HEX koderna ser bekanta ut... tror vi skickar dock bara 4 bytes, sen får vi svar 0xE5 -DOCK så är mätaren i ett annat mode (bl.a. råkar den ha adress 0 i test mode) än det som levereras så den svarar på det mesta.
Skall se om jag kommer ihåg på Måndag och kolla, kommer ändå mecka en del M-Bus då.
Men men, kanske det kan hjälpa dig på traven.
Skall se om jag kommer ihåg på Måndag och kolla, kommer ändå mecka en del M-Bus då.
Men men, kanske det kan hjälpa dig på traven.
Bara en liten undran om Paxmax kom ihåg och kolla lite idag? 

Nästan ännu bättre!
Jag hittade en SVM/ABB F2 mätare! Skall göra nytt försök idag...

Oj, perfekt! Glömt och nämna det, men min mätare har batteri i sig, om det skulle göra någon skillnad. Men den borde ju vara busmatad med bara batteribackup tycker jag.
Väntar med spänning...
Väntar med spänning...

Oook.. Testa och skicka hex 10 40 fe 3e 16
Då, om du har tur, svarar den E5.
Skall se om jag kan koppla upp vår egna F2:a enl. konstens regler senare... i livet, kanske idag men törs inte lova!
Då, om du har tur, svarar den E5.
Skall se om jag kan koppla upp vår egna F2:a enl. konstens regler senare... i livet, kanske idag men törs inte lova!

Testat, utan lycka. I alla baudrates från 75 till 19200... (Men koncentrerar mig på 300 och 2400). Gjorde en egen magnetring med dioderna i om det kunde ha någon betydelse, men tydligen inte, provade även dioderna på olika sidor, nada....
Bahh.. detta MÅSTE gå!
Ska testa med den andra dioden och andra transistorn du tipsade om o se om det hjälper, men det blir nog imorgon det.
Bahh.. detta MÅSTE gå!

Ingen framgång för mig här. Du har inte fått tid/ork över att testa din F2'a Paxmax?
Gah! nej, dessvärre inte! jobbade till 21 i torsdags(jag är dagtidare!!), körde övertid igår 6.30-15... och var varmt välkommen till jobbet idag.. men orkar inte mer...
Jag har sparat undan länken hit och kommer tillbaka när pusselbitarna passar.

Jag har sparat undan länken hit och kommer tillbaka när pusselbitarna passar.