Har en längre tid gått och sneglat på GameTech PS3 Pad six axis, 300 kr Teknikmagasinet. Specifikationerna listar 2,4GHz sändare/mottagare, knappar, joysticks, och sensorer för sex riktningar gör att den gissningsvis även innehåller accelerometrar, piezoelektriskt gyro och annat skoj.
Med risk för att öppna den och mötas av en hög med förbaskade epoxigjutna kretsar gick jag och inhandlade den för ett par dagar sedan, och detta är vad jag fann.
Data
Produkt: GameTech Sixaxis handkontroll till PS3
Inköpt: Hos Teknikmagasinet
Kvalitet/utlåtande: Helt okay yttre. Lågbudgetbygge inuti. Fick den inte att kommunicera med sin mottagare. Undermålig dokumentation.
Komponentvärde: Inget superfynd prismässigt, men helt ok. Gyro, accelerometer, 2 analoga joysticks var behållningen. Samma gyro och senare version av accelerometern kan hittas på ebay för i runda slängar 300kr ex (moms och expeditionsavgift ej inräknad).
Liknande produkt: Logic3 Wireless Pad PS3, 199kr teknikmagasinet verkar vara något åt samma håll men 100kr billigare.
Box

Kåpa till USB-dongle. Kan bli en snygg inkapsling till något litet.

USB-dongle.

USB-dongle. Radiomodulen på dotterbordet är nog inget att satsa på.

Undersida handkontroll.

Intressant dotterbord till höger med rörelsesensorerna.

Mycket epoxigjutna ic. Inga ordentliga knappar/brytare, bara gummiblaj. Dotterbord längst fram med radiosändaren.

Analoga joysticks bestående av vardera två potentiometrar, samt momentanknapp.

Dotterbordet med rörelsesensorer. Accelerometer, gyro.

Dotterbordets undersida. Smidigt förberett med kontaktytor som troligen går att använda om man inte vill löda loss sensorerna. Jag lödde bort dem och testade inte kontaktytorna.

Komponentlista
Kod: Markera allt
dotterbord till kontroller
1 kxpa4 kionix kxpa4 accelerometer +-2G
1 x3500 epson xv-3500cb gyro baserat på vibrationskristall
1 zta 8.0mt hosonic zta 8MHz keramisk resonator
1 a2gf
1 662k
kontroller
1 fm24c02b 0741j0r fudan fm24c02b 2-wire serial eeprom 2048bit
1 2100a 0719/33
1 ss14 fairchild 1.0A Schottky Barrier Rectifiers