Planera styrbox till lyftbord. Något att ta sig an?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Planera styrbox till lyftbord. Något att ta sig an?

Inlägg av mri »

Jag har fått förfrågan att planera ett kretskort till en styrbox för s.k. lyftbord. Lyftborden kan köras upp och ner med två knappar, som via reläer styr en hydraulmotor och magnetventil. Därutöver finns nödstopp, två gränslägesbrytare och en s.k. klämlist som förhindrar personskador. Klämlisten är kopplat till styrboxen via ett skyddsrelä som kan detektera kabelbrott och om klämlisten "aktiveras" (dvs. kretsen sluts). Styrboxen fungerar med 24 VDC.

Kopplingen finns redan i produktion i ett flertal varianter men den byggs idag upp "traditionellt" på skruvplint och reläer monterade på DIN skena. Min uppgift skulle vara att designa ett kretskort var samtliga relän (eventuellt utbytta mot transistorer) och anslutningsplintar skall sitta. Dessutom skall skyddsreläets funktion byggas på kretskortet. Jag har inte detaljstuderat detta ännu, men jag antar skyddsreläet kan i princip byggas med två komparatorer, filtrering samt ESD skydd, dvs. endast analogkomponenter.

Nu till frågan. Att designa detta kort känns enkelt, men, jag har ingen personlig erfarenhet av att ta en produkt genom alla direktiv vad gäller CE. Styrning av lyftbord handlar dessutom personsäkerhet. Hur mycket är det att läsa in för att kunna designa detta kort rätt?

Hur är det med krav på CE märkning när det gäller one-off konstruktioner för industrin, vilket är mer eller mindre fallet med dessa lyftbord?
Gustav180
Inlägg: 560
Blev medlem: 5 januari 2011, 22:17:11
Skype: anders_gust
Ort: Jönköping

Re: Planera styrbox till lyftbord. Något att ta sig an?

Inlägg av Gustav180 »

CE-märkning gäller allt som inte enbart skall hanteras av dig själv. När det sedan väl blivit godkänt är det liväl du som ansvarar för t.ex. personsäkerheten. Här är säkert byråkratin svårare än tekniken.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26199
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Planera styrbox till lyftbord. Något att ta sig an?

Inlägg av Icecap »

mri: om du designer och bygger korten ska (/bör) de EMC-testas för att du kan CE-märka dom med korrekt underlag och du har ansvar för funktionen osv. Precis som Gustav180 skriver: en hel del pappersjobb.

Men om dessa bord är på t.ex. en och samma fabrik och bara används internt kan fabriken anställa dig (t.ex. timbaserat eller projektbaserat) till att designa kortet och evt. bygga en "förserie". På detta vis är allt ansvar fabrikens, likaså alla tester och administration.

Såklart kan fabriken sälja bord med detta kort i, det är då fortfarande deras ansvar om du har designat det medan du var anställd där.

Designer du det självständigt och säljer enheter till dom som de sedan bygger in i borden som säljs är de ansvariga för bordens totala funktionalitet men om din enhet fallerar och ger skador kan de sedan komma efter dig.

Så valet är helt enkelt: Vill du sälja enheter och tjäna pengar på varje men då sitta med ansvaret för dom - eller vill du sälja designtid och sedan strunta i resten och då vara "ansvarslös".
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Planera styrbox till lyftbord. Något att ta sig an?

Inlägg av Bosen »

Till detta hade jag helt klart använt en liten plc, typ Siemens LOGO!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26199
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Planera styrbox till lyftbord. Något att ta sig an?

Inlägg av Icecap »

Bosen: PLC känns nog lite överkurs till just detta projekt och det är i grunden likgiltigt vilken teknisk lösning det blir, det viktiga är ansvar för produkten och var det ansvar faller om något skiter sig.

Det viktiga är egentligen att ha en kravspecifikation som man följer. När väl den finns är resten nog ganska enkelt och det borde vara enkelt att bygga en prototyp och testa alla feltyper osv. för att verifiera funktionaliteten.

Efter det är resten ju bara kopiering.

Men jag har för mig att det bara är saker som säljs till kund som ska ha CE-märkning. Om man designer och bygger denna enhet internt i fabriken ska den knappast CE-märkas men den ska leva upp till de säkerhetskrav som finns internt.

Då det tydligen redan finns ett antal "fågelnästen" med denna funktion och allt ska standardiseras är det ju bara att se till att den nya enheten uppfyller de krav som ställs av användaren. Om allt detta görs "internt" i fabriken ska det knappast vara något problem om det finns specifikationer som beskriver säkerhetskrav och funktionalitet.

'Man har alltså rätt att specialbygge produktionsutrustning till "eget" bruk utan att CE-märka - men ska mri sälja dessa enheter från ett eget bolag till fabriken ska det CE-märkas och därmed bör enheten genomgå EMC-test osv.

Detta är väl orsaken till att det finns konsulter som hyrs in till specifika projekt...
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Re: Planera styrbox till lyftbord. Något att ta sig an?

Inlägg av mri »

Tack för input Icecap!
Det är nog endast fråga om att sälja designjobbet till dem, inte färdiga produkter. Och därmed skulle ansvaret inte mera ligga på mig om jag förstår dig rätt.
Var är bästa stället att börja läsa? Google ledde mig hit:
http://ec.europa.eu/enterprise/policies ... dex_en.htm
Verkar inte vara sådär jätte lättläst... :-)
MiaM
Inlägg: 10106
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Planera styrbox till lyftbord. Något att ta sig an?

Inlägg av MiaM »

EMC kan väl inte vara så svårt att hålla rimliga nivåer, det är väl bara att se till att döda gnistor på reläer.

Det man verkligen behöver fundera på byråkratin för är personsäkerheten. Kanske relä på klämlisten och nodstoppet, och halvledare som sköter den vanliga styrningen, och låta klämlisten även bryta halvledarna = dubbla system måste fallera. Om nödstoppknappen tål motorströmmarna rakt av så kan den kanske till och med bryta matningen direkt utan relä.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26199
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Planera styrbox till lyftbord. Något att ta sig an?

Inlägg av Icecap »

mri: om en fabrik ber en anställd om att utveckla en styrning och fabriken sedan anser att styrningen uppfyller deras krav kan de knappast avkräva ansvar från den anställda som utvecklade den, enheten är ju fabrikens eget design.

Om fabriken anser att enheten är OK till den grad att fabriken vill ersätta gamla befintliga styrningar med den nya får de väl göra detta om de vill, om den utvecklande anställda sedan avslutar sitt arbete i fabriken efter att ha utvecklat klart enheten är det väl också OK.

Så en projektanställning är väl rätt väg att gå skulle jag tro. Sedan är det ju frågan om exakt var man behöver sitta när man gör sitt jobb och hur många timmar man behöver för att göra jobbet, mycket kan ju lösas med lite samförstånd.

Om du t.ex. har alla krav klart för dig och bara behöver designa kan du kanske spara en del pendeltid vid att jobba hemifrån osv. Och kanske du jobbar mycket snabbt och därmed inte behöver så många timmars anställning - men de timmar är å andra sidan ganska bra betalt...

Kan ju ta en analogi: om en bil är samlat på ett inkorrekt sätt och det sker en olycka är det billtillverkaren som har ansvar för detta, inte den anställda som har råkat att göra felet. Om den anställda sedan råkar vara en klant kan jobbet nog ta slut illa kvickt men det utlöser inget ansvarsåtagande i sig.
MiaM
Inlägg: 10106
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Planera styrbox till lyftbord. Något att ta sig an?

Inlägg av MiaM »

En annan variant är att inte skriva vad konstruktionen är till för i avtalen om det görs som konsultjobb?
Nerre
Inlägg: 26747
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Planera styrbox till lyftbord. Något att ta sig an?

Inlägg av Nerre »

mri skrev: Jag har inte detaljstuderat detta ännu, men jag antar skyddsreläet kan i princip byggas med två komparatorer, filtrering samt ESD skydd, dvs. endast analogkomponenter.
Ytterst tveksamt. Halvledare har inte samma integritet som reläer ut säkerhetssynpunkt. Ska du använda halvledare behöver du nån form av självtest/redundans för att säkerställa att skyddsfunktionen inte slås ut på grund av fel på nån komponent.


Certifierade NC mikrogogapsbrytare seriekopplade på positiva matningsspänningen som håller ett certifierat relä draget är en av de bästa typer av förreglingar som finns (under förutsättning att de används inom märkdata)

I och med att brytarna och reläet är certifierade och används inom märkdata så anses de normalt aldrig kunna fastna i slutet läge.

Lossnar en sladd så faller relät, även om den sladden skulle råka hamna mot skyddsjordade metalldelar (om man har brytarna sitter på jordsidan av relät kommer det att ligga draget om en sladd lossnar och hamnar mot jord).

Det är oerhört svårt att uppnå samma integritet med halvledare.
Skriv svar