Märkligt fel i ljudprocessor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Märkligt fel i ljudprocessor

Inlägg av jonnorberg »

Jag har en analog Focusrite Isa430, det är en channelstrip med en mikrofonpreamp, eq, kompressor, gate och annat lull lull. En signalprocessor mao. Ljud in och ljud ut.
När jag använde den sist så blev den tyst när det inte inkommit någon signal på ett tag. När jag sedan matade signal så var den fortfarande tyst tills jag matade in en stark signal. Då kom ljudet tillbaka.
Vad kan det vara för lömskt fel på denna burk?
Jag har svårt att tro att det är glapp i någon potentiometer då jag ryckt och skruvat på dem alla.
Kan detta ska i någon opamp på något sätt?
Trasig kondensator möjlig?
Jag har ett schema, men jag behöver förstå var jag ska börja leta.
Om man trycker på Bypass så går ljudet förbi den felande länken. Så det är efter gainstegen och innan utgången.

Bild
Användarvisningsbild
Andy

Re: Märkligt fel i ljudprocessor

Inlägg av Andy »

Utan att veta något om ”apparaten” i fråga; finns det någon AGC eller annan signalbegränsare vars komponenter kan vara defekta så att steget i fråga ”trippar”?
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

jonnorberg skrev: När jag använde den sist så blev den tyst när det inte inkommit någon signal på ett tag. När jag sedan matade signal så var den fortfarande tyst tills jag matade in en stark signal. Då kom ljudet tillbaka.
Jag har exakt samma fel på en gitarrstärk. Då och då när man startar den kommer det inget ljud (eller otroligt svagt ljud), skruvar man upp gain rejält så poppar det till och ljudet kommer tillbaka, och sen kan man skruva ned till normala nivåer utan problem. Andra gånger funkar det från början utan att man behöver göra något. Och det är inte bara glapp, för varje gång är det så att man måste skruva upp till en högre amplitud, det räcker inte med att bara peta lite på volympotten. Jag har inte felsökt eftersom problemet är så pass sporadiskt, så jag kan inte ge någon ledtråd tyvärr.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Andy skrev:Utan att veta något om ”apparaten” i fråga; finns det någon AGC eller annan signalbegränsare vars komponenter kan vara defekta så att steget i fråga ”trippar”?
Det skulle ju vara Gaten isåfall, men den är ju Bypassad.
Har haft samma fel på en D&B D12:a (slutsteg) där man fick spela på lite för att den skulle "komma igång".
Sjukt lurigt det här.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Trasig kondensator möjlig?
S.k. styroflex-kondingar kan orsaka sådana fenomen (periodiskt avbrott) då de sitter som kopplingskondingar.
Om nu din app. skulle innehåller sådana kondingar så är dom starkt misstänkta!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Det sitter tyvärr inga sådana kondingar i denna, mycket ytat och en del vanliga små stående elektrolyter som avkoppling.

Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har haft den sortens problem med andra saker och då har det nästan alltid varit kallödningar eller mekaniskt skadade lödningar
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Grymt grym, då åker luppen fram imorrn för lite sökning av kallödningar.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Jag har också samma underliga fenomen på en liten VOX gitarrförstärkare.
Skall kolla efter styroflexer, tack för tipset! :tumupp:
Skriv svar