Toppström för startmotor?
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Toppström för startmotor?
1500W skulle ge 125 A
Är det -25 och en stor diesel, 1000A
Optimabatterierna ska ge 800 A vid 7,2 V (och om det är en massa minusgrader)
Lite luddig fråga.
Vi har startat min 6V Dodge med hjälp av 12V och klena startkablar men de blev så varma att han som hjälpte mig behövde handskar för att inte bränna sig.
Så det gick nog en hel del ström.
Protte
Är det -25 och en stor diesel, 1000A
Optimabatterierna ska ge 800 A vid 7,2 V (och om det är en massa minusgrader)
Lite luddig fråga.
Vi har startat min 6V Dodge med hjälp av 12V och klena startkablar men de blev så varma att han som hjälpte mig behövde handskar för att inte bränna sig.
Så det gick nog en hel del ström.
Protte
Re: Toppström för startmotor?
Jag tänkte mest ur batterimätarsynpunkt. Hur stor shunt borde jag ha? Jag tänkte på två aspekter:
1. Att den inte brinner av
2. Att inte spänningen över shunten överskrider vad mätkretsen klarar.
1. Att den inte brinner av
2. Att inte spänningen över shunten överskrider vad mätkretsen klarar.
Re: Toppström för startmotor?
räkna med max 1000A för normal bil, mera för större saker
har ofta mätt strax under 400A vid kallstart och 0-10 grader
har ofta mätt strax under 400A vid kallstart och 0-10 grader
Re: Toppström för startmotor?
1000A?? En kilo-ampere? Shit.... det är MYCKET ström!!
Shunten kommer bli varm. Kanske ett relä som kopplar bort shunten när startmotorn kopplas in? Eller vill du mäta den strömmen också, typ för att integrera och få fram förbrukningen i Ah?
Shunten kommer bli varm. Kanske ett relä som kopplar bort shunten när startmotorn kopplas in? Eller vill du mäta den strömmen också, typ för att integrera och få fram förbrukningen i Ah?
Re: Toppström för startmotor?
Det senare, det enda som jag oroar mig över eg är vad som händer med mätkretsen då jag överskrider maxspänningen på ingången. Denna är specad till +/- 80mV, med ingångarna i sig är -0,3V .. 5V
Re: Toppström för startmotor?
50mV / 1000A ger 50w som mest, inga problem
behöver det inte vara så noga gör man den enkelt av en bit rostfri plåt
behöver det inte vara så noga gör man den enkelt av en bit rostfri plåt
Re: Toppström för startmotor?
Det skall gå och göra cylinderbalanstest med shunt och oscilloscop, är det sånt du skall göra AndersG ?
Kjelle
Kjelle
Re: Toppström för startmotor?
du kan faktiskt prova lätt, gör en shunt av rostfri plåt, kalibrera med bågfil, kör startmotor och kolla med skop och se vad ström det är i normalfall på några fordon
Re: Toppström för startmotor?
Eller köra med LEM-sensor, upp till 500-600A finns de till acceptabla priser.
http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... 98-1067-ND
http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... 98-1067-ND
Re: Toppström för startmotor?
Å andra sidan så är nyttan med övervakning på startbatteriet minimal. Eftersom det är i vila 99% av tiden kan man enkelt övervaka laddningsgraden med en voltmeter. I en båt har man oftast separata start och förbrukningsbatterier.
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Toppström för startmotor?
Tänkte jag skulle mäta men min strömtång går bara till 200A (jodå även DC)
Protte
Protte
Re: Toppström för startmotor?
Bygg en shunt för 10 000 A och se vad det är, gör en mindre sedan när du vet förbrukningen bättre ?
Re: Toppström för startmotor?
I en annan tråd på forumet var kom det fram att ett lite kraftigare ATX-agg klarade att dra igång en bilmotor, så jag tror inte det behövs så många ampere vid normal start. En kall diesel är tyngre, förstås.