Liten och tillförlitlig MCU-styrd timer för nätspänning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Liten och tillförlitlig MCU-styrd timer för nätspänning

Inlägg av jadler »

Jag har ett projekt på gång där jag vill kunna styra nätspänning från en mikrokontroller (AVR-familjen i mitt fall). Kretsen skall kopplas till ett uttag som i sin tur kan slås på eller av från annan plats. När det uttag som min krets är kopplad till får ström skall jag med min MCU kunna fördröja tillslaget av den last (en värmefläkt) som skall styras av min krets.

Utifrån mina begränsade kunskaper har jag tidigare skissat på något i stil med:
AC in grenas till dels en sida av ett relä (har ett stort 10A), dels till europauttag där det sitter en enkel AC-DC-adapter som ger 12V.
12V till hembyggd krets, genom kondensatorer och 7805 ges 5V till ATtiny45, digital utgång via motstånd till basen på en större transistor (TIP120).
12V till en sida av reläspolen, andra sidan till TIP120, skyddsdiod över reläspolen (eller över C-E på transistorn?) eftersom det är en induktiv last.
Utgången på reläet (NO) till ett fristående uttag (typ förlängningssladd) där jag kopplar värmefläkten som skall styras.

Problemet är att denna lösning, även om den nog kan fungera, är stor och klumpig och tar mycket plats. Jag räknar med att hela härligheten ryms i en låda med yttermått 16 x 12 x 8 cm. Det snyggaste som jag ser det vore om jag kunde få in allt i en låda motsvarande en vanlig vägg-timer, så att allt sitter i uttaget utan sladdar. Samtidigt vill jag att min färdiga "pryl" skall vara el-säker, inte minst eftersom jag gör den åt en god vän. Skulle jag klanta mig och mitt hus brinner får jag stå för det, men skulle deras hus brinna för att jag försöker hjälpa dem -- det går inte.

Efter att ha läst en del här, och en del länkar härifrån, har jag förstått att väggvårtan kanske kan bytas mot någon form av transformatorlös strömförsörjning (200V AC till 5V DC). Skulle det vara en tänkbar lösning? Kan jag göra det själv på ett experimentkort?

Det finns något som heter triac, som kan användas för att styra nätspänning t.ex. från en MCU. Kan jag använda detta i min applikation, och i så fall hur?

Ni som har hållt på längre med detta, vad finns det för snyggare och bättre lösningar?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Liten och tillförlitlig MCU-styrd timer för nätspänning

Inlägg av Micke_s »

Transformatorlöst har tidigare varit uppe på tapeten. nackdelen är att det inte blir galvaniskt avskillt.
56-160-16 är en liten transformator
den ger 30mA.
37-155-13 behöver 12 volt och har en spolresistans på 688 ohm.
på 12v så blir det ca 20mA för reläet.
Då får du se till att resten av ditt bygge inte drar mer än några mA, fast en attiny45 lär inte dra mycket.

Ditt bygge lär då kunna bli rätt så litet och vara skyddat.

edit: transformator är 22X20X21 mm och reläet är 28,5×10×15 mm
så det bör lätt få plats.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Väggvårtan måste vara galvaniskt skild annars borde den inte få säljas. Transformatorlösa ger ingen isolation vilket man bör ha. Om det är helt inkapslat och dubbelisolerat må det väl vara.

Ett eget Solidstate relay kan du göra så här
http://discolitez.com/pmwiki/pmwiki.php ... ware.TRIAC

Använd en otokopplare med nollgenomgångs detektering så får du mjuka tillslag. Se också till att avstöra så grannar inte blir utstörda.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Nuvarande version känns onekligen ganska klumpig.

Urplockat och hopkopplat:
Bild

Instoppat, saknar MCU med kompisar (t.ex. Arduino med transistor etc på extrakort)
Bild
Skriv svar