Felsökning av torktumlare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MyKee
Inlägg: 43
Blev medlem: 1 april 2006, 00:18:45
Ort: Östersund

Felsökning av torktumlare

Inlägg av MyKee »

Jag har en LG-torktumlare (402KWDJ26186) som inte värmer något.

Har skruvat isär torktumlaren och konstaterat kompressorn verkar gå igång när man kör tumlaren men det blir som sagt ingen värme. När kompressorn går så är förbrukningen ca ~450w.

Finns det något mer jag borde kolla på eller har gasen läckt ut/kompressorn gått sönder när den beter sig som den gör?
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Felsökning av torktumlare

Inlägg av xxargs »

450 W borde ge värme någonstans - vad mäter du med för elmätare - en elmotor drar mycket reaktiv effekt även lätt lastad och det gäller ha tillräckligt duktig elmätare som både kan mäta i Watt, VA och ha PF i sina menyer. - vad säger märkplåten i avseende förbrukning.

Om du inte har någon bra mätare så har clas ohlson mätare 36-2897 för 149:- ovanlig bra kvalificerad mätchip i sig även om absolutnoggranheten (dvs hur väl kalibrerad den är) inte är den bästa - men är jättebra när man tex. skall kolla hur många Watt den drar gentemot hur många VA den förbrukar och PF ger indikation på motorlasten. Är PF långt under 0.7 så går kompressorn lätt och inte speciellt belastad - vilket kan vara läget vid gasbrist eller blockering av gasflödet. är PF 0.7 och högre så går den tung lastad och över 0.8 är nog att betrakta som att den är överlastad. (PF=0.7 är vanligt värde vid märklast för elmotorer, välkylda motorer som just kylkompressorer kan ligga på uppemot PF=0.8 utan att det anses överlastat. - mätningen förutsätter att inte värmeelemente eller annat är påslaget samtidigt - för då närmar man sig mot PF = 0.9 - 1 av den orsaken.


Saker att titta på efter en stunds körning (10-15 minuter eller så) är hur het utloppet på kompressorn är (smala ledningen i regel - brukar vara het men är det över 100 grader C så är det nog signatur för problem) och den mer tjockare (sug) ledningen bör vara sval.

vad står det för köldmedie för maskinen (R134a ?)

En möjlig orsak är att gasen har läckt ut, annan att ventilerna inne i kompressorn inte fungerar eller läcker mycket, då bör hetgasen (och kompressorn) bli väldigt varm efter en tids körning då de har svårt att göra sig av med värme (gasflödet kyler)
Användarvisningsbild
MyKee
Inlägg: 43
Blev medlem: 1 april 2006, 00:18:45
Ort: Östersund

Re: Felsökning av torktumlare

Inlägg av MyKee »

Nu har jag hunnit kolla lite mer på den.

Jag har kört två olika elmätare, EM 600 ( http://www.strom-sparen.com.de/erfahrun ... em600.html ) samt PM-300 från Clas Ohlson ( https://images.clasohlson.com/medias/sy ... 857118.pdf ). Tyvärr har ingen av dem PF i sina menyer var jag kan se.

Märkningen på maskinen säger 800w. Stämmer att köldmediet R134a. Innan kompressorn går igång så är förbrukningen 170w när trumman bara snurrar. Den gick upp en kort stund till 710w som mest vid start av kompressorn för att sedan gå ner på på ~410-450w under körning.

Jag har mätt lite temperaturer med en IR-termometer och kör jag maskinen i 15min så är själva kompressorn uppe i 50 grader, kanske blir varmare om jag låter den gå längre? Mäter jag temperaturen på de olika kopparledningarna (olika ställen) så är alla ungefär 17-21 grader (kanske lite varmare precis brevid kompressorn), utrymmet där den står just nu är ca 12 grader. I maskinen är det ingen märkbar skillnad, typ rumstemperatur.

Borde jag höra något bubblade och sånt som t.ex när ett kylskåp stannat? Det gör man i alla fall inte utan det är helt tyst när man stänger av maskinen efter att kompressorn gått.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Felsökning av torktumlare

Inlägg av Henry »

Om någon ventil håller stängt eller bara är lite öppen så går tempen upp rätt snabbt samt att det även i vissa fall kan hända att kompressorn inte orkar då mottrycket snabbt blir för stort och stannar eller överhettningsskydd inne i kompressorn slår till, vilket inte verkar vara fallet för dig. Trycksidan ut från kompressorn som är ett det tunnaste röret av två från kompressorn skall bli så varmt att du bränner dig på det efter bara liten stund men skall i alla fall kontinuerligt öka i värme tills en topp nås som blir rätt snart.

Ja något dylikt som på en kyl borde höras efter avstängning såvida det inte finns någon ventil som öppnar och utjämnar trycket i hela systemet, då hörs i princip inget alls efteråt men vet ej om dessa använder sig av någon sådan ventil.

Men då inget alls hörs eller någon värme direkt skapas låter det tyvärr mer och mer som om gasen läckt ut och om så är fallet är väl detta det som är det mest vanligaste förekommande felet med tumlare med kompressorsystem då förångaren hela tiden är i kontakt med fukt och dessa är normalt inte gjorda av rostfritt stål utan aluminium och kopparrör.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Felsökning av torktumlare

Inlägg av xxargs »

@MyKee

Ingen av mätarna är något att lita på om du mäter mer avancerat last än värmeelemnt och äkta glödlampor/halogenstrålkastare ungefär...

clas i sjöns mätare 36-2897 fungerar riktig bra på besvärlig last inklusive last från energisparlampor, GU10-ledlampor etc. med riktigt hemsk strömprofil över perioden och med visad PF typ 0.33 och stämmer rätt bra med angiven effekt och dess angiven ström (i RMS...) när man räkna kvoten med angiven förbrukning och vad det blir i skenbar effekt (här inklusive olinjaritet över perioden) när man räknar angiven ström gånger spänning
Användarvisningsbild
MyKee
Inlägg: 43
Blev medlem: 1 april 2006, 00:18:45
Ort: Östersund

Re: Felsökning av torktumlare

Inlägg av MyKee »

Ok, jag förstår. Kan ta och investera i en sån imorgon och se vad den säger.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Felsökning av torktumlare

Inlägg av Henry »

xxargs: men bara det faktum att ingen värme uppkommer på trycksidan från kompressorn låter ju inte bra oavsett?
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Felsökning av torktumlare

Inlägg av xxargs »

Dock har du tidigare skrivit att trots en tids körning så är den tunnare röret ur kompressorn inte blir så varm (med varm menas att du i stort sett inte kan hålla mer än delar av en sekund och tom. bränner dig och släpper reflexmässigt) och den tjocka röret (sugledningen) inte är speciellt kall. Sådant är illavarslande och tyder på köldmediebrist (pga läckage) eller att någon ventil i kompressorn har slutat att fungera helt - fungerar ventiler bara sådär halvdan så blir hetgasen ( det tunnare röret från kompressorn) väldigt varm och du kommer att bränna dig på delar av sekunden med ryck typ, och sedan svära och gorma...

Säkrare är förstås att mäta med termoelement/tempsensor mot de heta ytorna och mätare som visar i celsius...

(Henry: du hann precis någon sekund innan detta...)
Användarvisningsbild
MyKee
Inlägg: 43
Blev medlem: 1 april 2006, 00:18:45
Ort: Östersund

Re: Felsökning av torktumlare

Inlägg av MyKee »

Ingen fara att man bränner sig på någon del, endast själva kompressorn som blir något varm dock inte så varm.

Om jag skulle vilja ta reda på om problemet är ventil i kompressor eller kylmediebrist, hur tar man lämpligast reda på det? Kopplar på ett manometerställ?
andnord
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 december 2009, 10:21:47

Re: Felsökning av torktumlare

Inlägg av andnord »

Får man verkligen göra det? Det är ju starkström i en torktumlare och jag gissar att man måste vara behörig installatör / elektriker för sånt.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Felsökning av torktumlare

Inlägg av xxargs »

Sunt förnuft och tillräcklig kunskap så får man göra rätt mycket i apparater som inte är fast installerat (dvs har handske/stickpropp) och en hel del moment i felsökning kräver att man har det strömsatt. att ta på en rördel på en kompressor är ingen som helst bekymmer då den har samma potential som handtaget du öppnar dörre med till kylutrymmet - Det är detta som skyddsjorden skall se till och du kan vara väldigt säker på att skyddsjord är kopplat både mot kompressorn och kylskåpets chassie.

Med tillräcklig kunskap så _vet_ man detta och också har kunskapen att med multimeter också kontrollera detta om det finns misstänkt behov av det.

De som pillar på en switchad nätaggregat till en LCD-skärm i försök att få igång det är betydlig mer illa utsatt för högspänningsrisk än ordinarie kabeldragning inne i en vitvara som för det mesta är inskruvat i plintar med isolering ända in i plinten och har flatstift med isolering.

Jag skulle säja att en billig kina-USB-laddare som du köper på någon verklig lågprisställe är högrisk gentemot ovanstående hanterat med sunt förnuft, isolerade mejslar etc.

På den gamla goa tjock-TV tiden så fick man reda med hela kroppen när man dumma sig då anodspänningen kunde vara typ 25000 Volt och det kändes när det smällde över i cm-överslag...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Felsökning av torktumlare

Inlägg av Henry »

MyKee: man kan sedan säga att oavsett om det är en ventil i kompressorn eller om det är en läcka så all gas läckt ut så blir det i runda drag ändå ungefär samma reparationssumma och den blir tyvärr inte billig så det är knappast lönt att få det fixat såvida du inte har garanti kvar på det hela.
Användarvisningsbild
MyKee
Inlägg: 43
Blev medlem: 1 april 2006, 00:18:45
Ort: Östersund

Re: Felsökning av torktumlare

Inlägg av MyKee »

Ja, det är de som är trist med dessa saker. Dyrt att reparera. Kompressorn på kylskåpet gav upp för inte så länge sen. Utan hemförsäkring och rotavdrag så skulle det ha kostat 5000kr för bytet, blev dock inte helt gratis ändå. Nypris var 7100kr.för kylskåpet.

Ingen garanti finns på torktumlaren då jag tror den är typ 6-7år kanske.

Men säg om den läcker då. Har sett att det finns något tätningsmedel som man kan fylla på med som ev tätar beroende på hur läckan ser ut. Är det något som är värt att testa?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Felsökning av torktumlare

Inlägg av Henry »

Det är mer än jag vet om finns men låter inte helt ok att trycka in i ett kylsystem men visst jag kan ha fel, tycker även det med lätthet skulle kunna täppa till kapillärrör och dylikt. Men visst allt och vinna inget att förlora typ.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Felsökning av torktumlare

Inlägg av xxargs »

du kan aldrig laga läckor med 'kylartätning. läcker det så måste det läcksökas och åtgärdas med hårdlödning och byte av den trasiga delen - är det inne i evaporator-kondensor så går det inte utan hela den delen måste bytas (hårdlödning i anslutningarna)

är det fel inne i kompressorn så måste hela den bytas.

Att koppla in manometerställ är en av sakerna man kunde tänka sig vid felsökning men problemet är att vitvaro-apparater inte har dom anslutningarna som krävs samt innehållet av köldmedel så litet att det som samlar i manometerställets slangar allvarligt stör hela funktionen.

med andra ord i praktiken kan man inte använda manometerställ mer än kanske kolla trycket på systemet vid vila och vid körning och försöka dra lite slutsatser via service-anslutningen - som förmodligen är hårdlödd den med.

att mäta temperatur på olika punkten samtidigt är den viktigare delen vid felsökning på sådana små maskiner.
Skriv svar