Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom kroppen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom kroppen?

Inlägg av Hobbyisten »

Hej !

Mellan läsning av Soelbergs bok är det alltid roligt att kommunicera.
Frågan är : Vid fel på en apparat som är skyddsjordad tror jag mig veta att strömmen inte tar vägen genom kroppen pga att den kan ses som en parallellkoppling jämte strömmens väg till jord, kroppens motstånd på ca 10K gör då att strömmen inte tar den vägen. Men varför uppstår inte samma fenomen om man tar i EN AVSKALAD MEN HEL fasledning ? Strömmen borde då, liksom i ovanstående exempel, hellre välja vägen till nollan i ledningen ? :humm:

Edit : EN AVISOLERAD MEN HEL fasledning hade varit ett bättre ordval.
Senast redigerad av Hobbyisten 19 december 2018, 18:52:06, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av arvidb »

Om fasen är kortsluten mot nollan så gör den ju det (och proppen går). Annars finns det inget som hindrar att strömmen tar flera vägar till jord parallellt - både genom t.ex. en lampa och vidare till nollan samt genom kroppen till jord.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av Hobbyisten »

Så själva räddningen i en skyddsjordad apparat ligger enkom i att proppen går ?
Betakon
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 december 2018, 00:11:52

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av Betakon »

Ja.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har en annan åsikt: Nej. :)

En gammal hederlig porslinspropp består ju av en tråd som måste brinna av. Det kan ta ett tag.
Frågan är om man håller ut så länge.. Speciellt om proppen är "Trög" eller om ledningen är lång och tunn.
En modern automatsäkring är mycket snabbare, men samma sak där: Det kan ändå ta en stund.

Vid växelspänning så har man ryckt tillbaka med (t.ex) händerna för länge sedan när proppen går.
(Vid likspänning eller rejäl otur så kan man däremot fastna. Hur hög spänning och ström beror på omständigheterna.)
Det är inte så mycket till räddning med andra ord. :)

En säkring (av typen man har i vanliga hem), oavsett ny/gammal är gjord för att minska risken för brand. Inte skydda mot "farlig ström".
Och om man tänker efter så har iallafall aldrig jag varit med om att proppen har gått när jag fått en stöt, och jag är nog inte ensam.
Jag är snarare väldigt tacksam över att strömmen som transporterats över (och ytterst lite igenom) min hud inte har kunnat få proppen att gå:
:jimmyhacker:


Det är därför som man uppfann jordfelsbrytarna. En av de vanligare modellerna bryter vid 30mA. En säkring/propp vid (oftast) >6A.
(De bryter visserligen inte spänningen av samma orsak, men det är ändå en extrem skillnad i ström.)


Sedan får man vara bra blöt (och troligen salt) för att bara ha resistansen 10k Ohm. :)
Det rör sig snarare om ca 1-3 Mega Ohm, beroende på var man mäter. -Om vi pratar om huden.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29992
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av MadModder »

Fast nu var det ju frågan om en skyddsjordad apparat. Blir det elfel där i blir strömmen så hög att även en trög diazed-säkring omedelbart smälter. Men även om det bara blir ”lite” fel och du samtidigt håller i höljet när det händer kommer du bara känna det spänningsfall som blir över kopparledaren från höljet till jord.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av metric »

Precis
Vid kortslutning mot höljet kommer det ha en potential på halva fasspänningen 115V mot ett annat jordat föremål. Därför ska ledningarna vara dimensionerade så att säkringen löser inom en viss tid.
Här kan man läsa mer.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Förimpedans
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av ojz0r »

JimmyAndersson skrev: Vid växelspänning så har man ryckt tillbaka med (t.ex) händerna för länge sedan när proppen går.
(Vid likspänning eller rejäl otur så kan man däremot fastna. Hur hög spänning och ström beror på omständigheterna.)
I skolan fick vi lära oss tvärt om; Att man fastnar i växelspänning medans likspänning "slår bort".
Jag har dock ingen praktisk erfarenhet av att fastna av växelspänning även om jag har fått kyssar av både 230 och 400VAC.

Jag blir osäker på om jag har lärt mig rätt, någon som kan svara med säkerhet?
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av SM7CZR »

Man fastnar av växelspänning, det har jag själv gjort!
Att jag lossnade beror på att jag reagerade automatiskt så att bordet jg satt vid flyttade sig och förlängningssladden
som var fäst vid bordet åkte ut från väggkontakten.
Detta var på 50-talet, jag var 15-16 år och nätspänningen 220VAC.
Jag hade handen på ett radiochassi (allströmsmodell) och skulle med andra handen ändra läge på en arbetslampa.
Arbetslampan hade en nätsladd där isoleringen var skadad och gjorde kontakt med stativet.
Hela nätspänningen mellan händerna!
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av Pedalosaurus »

Sedan är det väl det också att växelspänning kan störa hjärtrytmen och på så vis ställa till problem även om man inte får strömmen genom kroppen?
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1276
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av Anahka1975 »

Näsvis fråga, hur får man en "kyss" av 400VAC?
Normala nätet har väl alltid 230V mot jord.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av JimmyAndersson »

ojz0r & SM7CZR:
Intressant. :)
Jag har fått låt säga omkring 15-20st stötar från 220V nätspänning och aldrig fastnat.
Däremot har jag fått 1st stöt av likriktad nätspänning och fastnat. Det gjorde fruktansvärt ont.

Tycker dessutom det känns mer rimligt att likspänning borde dra ihop en muskel under hela tiden det finns spänning.
Men å andra sidan så sker nollgenomgången under så kort tid att det kanske inte har betydelse om det är växelspänning eller likspänning.
Det har nog mer att göra med hur kraftig stöten är (dvs hur hög spänning/ström och mellan vilka kroppsdelar).


MadModder:
Då missförstod jag det första inlägget totalt. :oops:

Dvs "Vid fel på en apparat som är skyddsjordad" tolkar ni som att fasledningen har lossnat från låt säga el-elementet och fått kontakt med chassit.
Och i det andra fallet så ger elementet fortfarande värme som det ska, men "man tar i EN AVSKALAD MEN HEL fasledning".

Ja då blir det annorlunda. :)
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av opampen »

Strömmar över ca. 10mA är farliga!

Kroppens resistans varierar beroende på om man är torr eller blöt och hur man mäter.

En annan viktig sak är om strömmen passerar hjärttrakten, alltså mellan t.ex. ena handen och foten, eller hand till hand.
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av E Kafeman »

>Näsvis fråga, hur får man en "kyss" av 400VAC?
Man håller den ena fasledaren i handen och pussar den andra.

Min farfar skulle köra vedkapen, en årligen återkommande händelse, då all ved till köksspisen skulle kapas upp.
Han fick då en kyss på det viset, när han skulle hänga upp trådarna på elledningen som gick utefter vägen.
Vedkapen var trefas och hade särskild kabel förberedd med krokar i änden som man hängde om lufttrådarna.
Han brukade klättra upp en bit stolpen mha en stege och så använde han en högaffel att hänga upp krokarna med.
Högaffeln var alldeles ny, inköpt för årets hö-bärgning. Det som var nytt var att den hade skaft av järn jämfört med de gamla högafflarna med trähandtag.
Första kroken gick bra att hänga upp.
Han stod på en stege av trä så någon stöt kunde han inte få.
När den andra kroken lyftes med högaffeln och den hängde om tråden så höll han den sista kroken i andra handen, dvs den som han inte höll högaffeln med.
Det hade tidigare år gått alldeles utmärkt att göra så, men nu kände han hur det började lukta bränt skinn men släppa högaffeln gick inte.
Dessbättre så tappade han även balansen på stegen efter en stund och föll lätt rykande ner på backen.

Slutsats, använd högaffel med träskaft om ni ska koppla in vedkapen.
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Elektronikspörsmål : När får man farlig ström genom krop

Inlägg av opampen »

Hur gick det för farfar sedan?
Skriv svar