Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 12.42 2018-11-17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Distanser modell träskruv?
InläggPostat: 20.04 2018-09-13 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 9180
Ort: Göteborg
Hej!

Jag undrar om det finns distanser man kan ha mellan två PCB men där ena ändan är typ M3-hona medans andra ändan är Träskruv-hane?

Jag har nämligen byggt tre lådor av plyfa och jag är på G att installera alla korten men sopa som jag är så missade jag att ta med hur mycket alla reglage typ säkringshållare bygger bakom panel så jag måste vrida tre av korten (halva EU) och jag tjänar då 2cm som tack och lov tycks räcka.

Ena projektet klarar sig med bara två kort (det får plats tre kort men bara om alla kortsidor ligger i rad x-ledes men då kryper dom alltså under reglagen) som jag alltså kan vrida men i ett annat projekt måste jag ha tre kort och då måste jag stacka korten.

Jag vill inte ha genomgående hål i min trälåda för det är ju tvunget om distanser bara hanterade M3, en liten anledning till att jag inte vill ha genomgående hål är att botten på lådan kommer att vara synlig emellanåt, en annan anledning är böket med måttandet, med "träskruv" är det ju bara sikta lite och dra.

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.35 2018-09-13 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.25 2006-08-06
Inlägg: 10071
Ort: umeå
Roger det GÅR att skruva ner en M3 i ett 2,5 mm hål i plywooden.
Sätt distansen i skruvdragarchucken så kan du trycka på och vrida kontrollerat.

Protte


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.45 2018-09-13 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 30232
Ort: Borås
Eller borra 3mm, fyll med epoxi och skruva fast distansen.
eller skaffa sådana här:


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.00 2018-09-13 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 9180
Ort: Göteborg
TomasL skrev:
Eller borra 3mm, fyll med epoxi och skruva fast distansen.
eller skaffa sådana här:

Dom där var lite häftiga faktiskt.

Har du nåt sökbart namn på dom?

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.01 2018-09-13 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 30232
Ort: Borås
Nä, inte en aning, kommer inte ihåg på vad jag sökte på heller.

eller jo, gänginsats
http://nfgab.se/sv/fastelement/4_muttra ... anginsats/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.08 2018-09-13 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 9180
Ort: Göteborg
Du är rolig också, din rackare :)

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.50 2018-09-13 

Blev medlem: 00.09 2010-01-23
Inlägg: 709
Jag gillar dessa"popnut"
https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000016802


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.52 2018-09-13 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 30232
Ort: Borås
Lite svåra i en tjock träbit dock.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.52 2018-09-13 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 06.56 2009-03-28
Inlägg: 6693
Ort: Göteborg
Du kan få 4st sådana här om du tror att de fungerar, inte för trä men med lite lim kanske det blir "good enough"?

https://www.conrad.se/p/159827-gaengade-insatser-m3-159827

Jag hade provat Prottes förslag på en spillbit plywood först, den borde vara tillräckligt hård och korten väger väl inte så mycket?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 05.49 2018-09-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.25 2006-08-06
Inlägg: 10071
Ort: umeå
Tomas gänginsatser kallas i min snickerivärld för rampamuff. Mycket tveksam om den finns i M3.

Protte


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.26 2018-09-14 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 30232
Ort: Borås
Jodå, sidan jag länkade till har M3


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.35 2018-09-14 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 9180
Ort: Göteborg
swesysmgr skrev:
Du kan få 4st sådana här om du tror att de fungerar, inte för trä men med lite lim kanske det blir "good enough"?

https://www.conrad.se/p/159827-gaengade-insatser-m3-159827

Jag hade provat Prottes förslag på en spillbit plywood först, den borde vara tillräckligt hård och korten väger väl inte så mycket?

Förstår inte riktigt vad du säger, vill du skicka mig fyra gänginstser modell Conrad? :humm:

Och varför skulle dom inte funka för trä menar du? :humm:

Annars håller jag med dig om det där sista för Protte's förslag är mycket väl värt att testa ty jag kan tom tro honom att det räcker att tvinga i M3-distansen i ren plyfa med ett typ 2,5mm hål i, det borde funka sa amatören jag :)

Fast jag har redan skickat iväg en stänkare till företaget bakom Tomas' trevliga tips, vore roligt att veta priset tänker jag.

MVH/Roger
PS
Lite underskattad variant av lådbygge när det inte finns distanser med trä/plast-gänga fast i dagens värld skall väl allt vara av metall för bästa skärmning mot EMC och att man kör riktigt låga nivåer ibland, samtidigt som det ju egentligen ställer till saken vad beträffar beröringssäkerhet medels skyddsjord, egentligen ville jag mest göra min låda som en ren trälåda MEN iom att jag har effekttrissor som kan bli lite varma så måste jag kyla dom mot nån metall som alltså är min bakre panel.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.58 2018-09-14 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 30232
Ort: Borås
Citera:
Och varför skulle dom inte funka för trä menar du?

Troligen avsedda för plast, då är stigningen och gängdjupet på den yttre gängan mindre


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.52 2018-09-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.25 2006-08-06
Inlägg: 10071
Ort: umeå
Roger du vet hur det är, säger jag en sak så är det så.
Borra ett 2,5 mm hål och dra ner dina distanser, det funkar.

Gänginsatser eller rampamuffar är ett elände att få att sitta rakt, de är för korta och grova och vill bara snett.
Till mitt förra jobb gjorde jag en specialmejsel med en styrtapp i mitten så man kan hålla muffen rakt medan man försöker få gängan att ta.

Protte


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.16 2018-09-15 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 06.56 2009-03-28
Inlägg: 6693
Ort: Göteborg
rogerk8 skrev:
Förstår inte riktigt vad du säger, vill du skicka mig fyra gänginstser modell Conrad?
Ja, det var FE=50 på dem. Har därför en hel påse och du kan få några om det inte går att skruva direkt i träet :)

Annars skruva fast en mjuk plastbit t.ex. vit skärbräda i botten med träskruv och låt M3 som håller korten självgänga i 2,5mm hål i plasten.
rogerk8 skrev:
Och varför skulle dom inte funka för trä menar du?
De är gjorda för plast och mjuk metall, de yttre gängorna skall borra sig fast i materialet. Osäker hur det fungerar i trä med längsgående fibrer, i MDF skulle det antagligen gå bra.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Jonaz, Majestic-12 [Bot], Repen och 23 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010