Farlig Elprodukt Igen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
seppoa
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 juni 2017, 20:53:49

Re: Farlig Elprodukt Igen

Inlägg av seppoa »

CE-märket är något som tillverkaren själv sätter dit. Tanken är att en produkt med ett CE-märke skall vara garanterat av producenten att vara ofarligt och i överensstämmelse med exempelvis elektriska säkerhetsbestämmelser. I Europa finns ett producentansvar, som saknas i en del andra delar av världen. Där kan tillverkaren klistra på ett CE-märke och låtsas att produkten klarar alla bestämmelser som gäller. I verkligheten fungerar det inte, som synes. Någon raljerar och säger, där jag kommer ifrån hade vi elinstallationer helt utan skydd, och jag överlevde, så det så...
Men vem skulle vilja vara med om att, säg ens eget barn avlider pga att en elprodukt som är märkt med en säkerhetssymbol i själva verket är en dödsfälla för oförsiktiga???
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Farlig Elprodukt Igen

Inlägg av lillahuset »

TomasL: Jag vill inte visa någonting. Däremot är det ju bra att det finns någon här som vet, och det verkar i vanlig ordning inte vara Nerre eller jag. Det är skönt med kompetenta människor i omgivningen.

seppoa: Det finns massor av CE-märkta produkter från Europa som inte överensstämmer med normerna. CE betyder i verkligheten inte så mycket. Sedan dör knappast ditt barn av en säkerhetssymbol, det dör av att du hade oturen att den billiga skiten du köpte var osäker. Det kanske vore bra om föräldrar får sig några smärtsamma stötar så de får respekt för elen i vägguttagen och slutar köpa billig skit. Om du känner dig kränkt av det här var det kanske inte meningen.
seppoa
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 juni 2017, 20:53:49

Re: Farlig Elprodukt Igen

Inlägg av seppoa »

lillahuset: Jag känner mig inte kränkt alls :) Men det verkar som jag råkade komma åt nån öm punkt på dig? Jag har aldrig påstått att ett CE-märke garanterar att den är ofarlig, tvärtom. Men som sagt så finns det i Europa ett producentansvar, som gör att om någon skulle råka skada sig, eller värre pga en brist i deras produkt, så kan ett ansvar (möjligen) utkrävas.
Det som är problemet, är att produkter med ett CE-märke kan invagga användaren i en tro om att den är säker att handhava. Och om så inte är fallet i verkligheten, då kan exempelvis ett barn råka illa ut, eller hur?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Farlig Elprodukt Igen

Inlägg av breflabb »

seppoa: Det som är problemet, är att produkter med ett CE-märke kan invagga användaren i en tro om att den är säker att handhava.


Man ska inte TRO när det gäller säkerhet,man ska veta,och därför finns säkerhetsmärket.
Och är det något som är certifierat så ska det uppfylla dom krav som ställs på
produkten. Slutanvändarna skall inte vara några försökskaniner bara för att
tillverkaren skall spara några ören vid tillverkningen och ytsätta folk för livsfara
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Farlig Elprodukt Igen

Inlägg av lillahuset »

seppoa: Visst, den ömma punkten är att jag mår illa av att dagens svennar alltid anser att någon annan ska ta ansvar för deras handlingar. De har så fullt upp med att få det så kallade "livspusslet" att gå ihop att de inte har varken tid eller ork att hantera sina egna och sina familjers liv. Som Teknikern skrev var det inte speciellt vanligt att folk dog av elektricitet på 50, 60 och 70-talen. Det är förmodligen ganska ovanligt idag också. Oklart om det beror på petskyddade uttag, jordfelsbrytare, CE-märkning, EU-kontakter, jordade uttag eller något annat.

Ja ett barn kan råka illa ut för att svenne älskar att köpa billig elektronikskit. Eller för att svenne matar sitt barn med en massa skitmat, läsk och godis som barnet kräver. Visst, det är jobbigt att säga åt lilla Lisa att "idag serverar vi stuvad blomkål och kokt potatis och passar det inte så får du väl låta bli att äta". Jo jag överdriver lite.

breflabb: Javisst, i den bästa av världar. Alltså inte i den värld vi lever i.
seppoa
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 juni 2017, 20:53:49

Re: Farlig Elprodukt Igen

Inlägg av seppoa »

lillahuset: Ja ett barn kan råka illa ut för att svenne älskar att köpa billig elektronikskit.

Skit är skit, oavsett pris :roll: Förr fanns S-märket som var en bättre garanti för säkerheten.

breflabb: Man ska inte TRO när det gäller säkerhet,man ska veta,och därför finns säkerhetsmärket.

Men som OP redan visat, så kan man inte veta, trots att det FINNS ett säkerhetsmärke. Så jag hänger inte med i ditt resonemang :humm:
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Farlig Elprodukt Igen

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev: Nja, S-märket visade bara att just det exemplar som Semko tittat på är ok, dock inte nödvändigtvis de produkter som såldes.
Så nej, ett S-märke innebar inte nödvändigtvis en säkrare produkt.
Nerre har naturligtvis fel, eftersom han inte vet bättre.
Ja, jag har bara jobbat på Semko i 20 år så jag har ingen koll alls på vad vårt certifieringsmärke betyder...

I S-märkningen ingår fabriksinspektioner, d.v.s. inspektörer besöker fabriken och tittar på kvalitetskontrollen där.

Samma sak gäller såvitt jag känner till alla tredjeparts produktcertifieringar (Nemko, VDA, TÜV, SEV etc). Det finns en sammanslutning av certifieringsorgan som har riktlinjer för hur man certifierar produkter (jag minns inte vad den heter).
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Farlig Elprodukt Igen

Inlägg av Nerre »

seppoa skrev:Men som sagt så finns det i Europa ett producentansvar, som gör att om någon skulle råka skada sig, eller värre pga en brist i deras produkt, så kan ett ansvar (möjligen) utkrävas.
Problemet med det är ju att det ofta inte går att identifiera producenten. Titta på försäljningsförbuden på elsäkerhetsverkets hemsida.

Det där har dock gubbarna i EU insett, så det kommer att läggas mer och mer ansvar på distributörer och återförsäljare framöver. Men det handlar likväl om att man överlåter till "marknaden" att sköta detta istället för att låta myndigheterna kontrollera grejerna (via certifieringsorgan).

Som jag skrev tidigare, den främsta skillnaden är att med CE-märkningen kontrolleras produkterna inte förrän de redan finns på marknaden. Det är därför vi ser mer skit idag, denna skit stoppades förr innan den hamnade på marknaden.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Farlig Elprodukt Igen

Inlägg av Nerre »

seppoa skrev: Skit är skit, oavsett pris :roll: Förr fanns S-märket som var en bättre garanti för säkerheten.
S-märket finns fortfarande. Skillnaden är att idag är det inte ett krav med S-märke för att få sälja produkterna. Men som konsument kan du fortfarande välja att bara köpa S-märkta produkter. Eller med nåt annat certifieringsmärke (D, N, FI, VDE, TÜV etc).

Det är bara att följa vår gamla slogan: Vänd och kolla.

Många stora företag väljer att S-märka sina produkter för att "få hjälp" att säkerställa att de är säkra.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Farlig Elprodukt Igen

Inlägg av Nerre »

Glenn skrev:Min första tanke var att sockeln är ju lika farlig även UTAN den där, men klickar man på "mer information" ser man att problemet är att en redan inskruvad lampa blottar en del av gängan som då är strömförande.
Det är inte helt tydligt från informationen vad det handlar om, grejen är att i en lampsockel så får lampan inte skruvas ned i en spänningsförande metallgänga. Om du tittar på en godkänd lampsockel så är det bara bottenplattan som har de spänningsförande delarna, dessa kommer då bara i kontakt med lampan när den är iskruvad nästan hela vägen.

I det här fallet så blir lampan spänningsförande så fort den får kontakt med lampsockeln, d.v.s. innan den ens har börjat skruvas in.


Försökte googla fram nån bra bild, på den här bilden så är alltså inte metallgängan spänningsförande utan det är bara blecken längst ner i sockeln som är späningsförande.
Bild
(Bilden är från tradera så den kanske försvinner sen)
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Farlig Elprodukt Igen

Inlägg av rikkitikkitavi »

Lillahuset menar att föräldrar skall ha större kunskaper om elsäkerhet än ackrediterade testlabb för att göra en egen bedömning, annars är de dåliga föräldrar.

En medveten föräldrer monterar petsäkra uttag, jordfelsbrytare och lär sina barn att man inte leker med el.
Dessa åtgärder har minskat antalet elolyckor i hemmet kraftigt både bland små och stora barn (män som kan själv och elektrifierar sig själva när de gör ingrepp)

Nu har inte lillahuset barn och vet inte att även om du lär tusen barn att inte leka med el kommer minst ett par hundra göra det.det är evolutionärt. Jag tror lillahuset själv lekte med el. Annars hade inte lilla huset varit linuxförespråkare.

Trots allt är den vanligaste dödsorsaken bland barn självmord och trafikolyckor. Det första är väl ett symptom på just vårt samhälle och det andra med, i någon form.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Farlig Elprodukt Igen

Inlägg av hcb »

Och till alla er (och jag hör själv dit) som säger att "vi 70-talister överlevde minsann trots att vi inte hade cykelhjälm/motsv." så finns det statistik som motsäger detta.
http://fof.se/tidning/2015/4/artikel/al ... -i-olyckor

Nej, jag tror inte att är cykelhjälmarna är det som förbättrat överlevnaden.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Farlig Elprodukt Igen

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det är många , speciellt äldre som nog hade behövt cykelhjälm, helt oskadda är de inte från sin brutala uppväxt :)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Farlig Elprodukt Igen

Inlägg av Nerre »

hcb skrev:Och till alla er (och jag hör själv dit) som säger att "vi 70-talister överlevde minsann trots att vi inte hade cykelhjälm/motsv." så finns det statistik som motsäger detta.
http://fof.se/tidning/2015/4/artikel/al ... -i-olyckor
Precis. Det är klart att vi som lever fortfarande överlevde. Men många av våra jämnåriga gjorde det inte.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Farlig Elprodukt Igen

Inlägg av TomasL »

En medveten föräldrer monterar petsäkra uttag, jordfelsbrytare och lär sina barn att man inte leker med el.
Dessa åtgärder har minskat antalet elolyckor i hemmet kraftigt både bland små och stora barn (män som kan själv och elektrifierar sig själva när de gör ingrepp)
Mina föräldrar stoppade i speciella blindpluggar i oanvända vägguttag, gick bara att ta loss med sugpropp eller nått sånt.
Petsäkra uttag var inte uppfunnena på den tiden.
Skriv svar