livslängd på UPS-batterier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2315
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av nifelheim »

Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av swapper »

Hittade denna PDF med FAQ gällande li ion i UPSsystem

https://download.schneider-electric.com ... -A5VTU5_EN

Fick från de som gör service på våra UPSer att blybatterytillverkaren "CSB" har fått hyfsat omdömme gällande hållbarhet.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av xxargs »

Batterier som kan hålla upp till 250 kWh/kg - vad trevligt!!!, även om jag tror att de avsåg per ton egentligen eller att man avsåg 250 Wh/kg...

undras hur många proof-läsning har missat denna lilla 'k' framför Wh innan det publicerades...
guckrum
Inlägg: 1665
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av guckrum »

Jag körde ett kalibreringstest på den lilla 750VA-UPSen. Den har två
styck 12V 7.2Ah inköpta på Biltema för 20 månader sedan.

Resultatet: estimerad drifttid 19 minuter med en medellast på 57W.
Jag får det till 18Wh. Teoretisk kapacitet enligt print på
batterierna är

2 x 12 x 7,2 = 172Wh,

så jag ligger på drygt 10% efter halvannat år. Jag förstår att
verkningsgraden inte är perfekt, att den inte laddar ur allt, och att
en viss åldring sker, men att slänga batterier i detta tempo känns
inte så miljövänligt, precis.

Temperaturen på batterierna just nu är 35.5 grader. Jag har tyvärr
ingen loggning av detta, så jag vet inte hur representativt det är,
men visst, den fläktlösa plåtlådan är varm.

Man undrar ju. Är det dålig kvalitet på batterierna (men originalen
tog också slut snabbt)? Är det så som det sägs i tråden att UPSen
laddar sönder batterierna? Eller är det bara för varmt, så jag skall
fundera på att trycka in en fläkt? Som sagt, originalbatteriet i min
V70 fyller snart elva, och det fungerar fortfarande.

Jag tänkte börja logga det här ordentligt. För att stilla nyfikenheten
skulle man kunna köra ett kalibreringstest (ur+uppladdning) till
exempel en gång i månaden, men då vill man veta att den mäter
faktiska åldringen, och inte förslitningen pga dessa test.
Någon som vet hur illa det är att köra en ur+uppladdningscykel?
danielr112
Inlägg: 8041
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av danielr112 »

35C på batterierna dödar dem extremt fort!

Jag har inte haft många biltema batterier i UPS att hålla längre än 1-1.5 år... Däremot batterier gjorda för det har hållt i runt 2.5-5år beroende på kvallistort
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av mrfrenzy »

Den höga temperaturen kan ju bero på att batterierna är utslitna och har hög självurladdning.

Börja med att sätta i nya batterier av bra kvalitet och mät temperaturen efter 24h.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av NULL »

Jag har Biltema i min APC, de har suttit där i 5-10år... funkar fortfarande ok de få spänningsbortfall jag haft.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av svanted »

laddspänningen är a och o,
inte bra med mycket rippel,
som gör att batterierna får jobba i rippeldalarna? och överladdas i topparna?
ett blybatteri som har en stabil korrekt laddspänning håller oerhört länge.

beviset kan vara senaste gången vi bytte accar i UPSen på jobbet,
de var 5 år och hade kvar kapacitet på 0.5C vid en urladdning på 1C,
vilket är lika med ett nytt batteri.

det var inga dyra sorter, yuasa 7Ah gelbatterier.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av MadModder »

APC smart-UPS är ingen online-UPS och batterierna ligger endast på konstant underhållsladdning i normalfallet. De är line-interactive och slår om till batteridrift när det behövs. Omslagshastigheten ligger runt 5ms. De flesta vettiga nätdelar klarar lätt ett avbrott på 10ms.
guckrum
Inlägg: 1665
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av guckrum »

Precis, batterierna skall bara vara redo när de behövs.

Jag har handlat lite nya batterier nu, och skall så snart tillfälle ges skriva en ordentlig loggger, så får vi se.

För övrigt, originalbatterierna i mina APC-UPSer är av fabrikatet "Long". Bilderna är på de i 1000VA-modellen.

En parentes är att i 1000VA-modellen är det kritiskt att man har batterier där terminalerna sitter en
liten bit in från kanten (som de på bilderna). Stålskenan som skall hålla batterierna på plats sitter perfekt
monterad för att samtidigt röra alla fyra terminalerna på de två batterierna om man har fel typ. Huga!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
Ort: Åland
Kontakt:

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av Mathias@Åland »

På de flesta SmartUPS går det att justera laddspänningen genom att via seriegränssnittet ändra kalibreringsvärdet för spänningsmätningen. Instruktioner går att hitta på nätet, t ex här: http://www.jjoseph.org/notes/apc_smartu ... at_voltage
Akai
Inlägg: 1339
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av Akai »

De där märket satt original i UPS'erna på jobbet och höll inte längre än vanligt, runt 3år om jag inte missminner mig.

I en annan satt CSB och de var 8 år enligt kvittot som var tejpat på sidan när jag tog enheten ur drift, fortfarande fullt fungerande men efter ett halvår under min bänk så skulle den kastas och jag räddade den från skrotbingen. i tron om att den fungerade släpade jag hem den och då var den totalt stendöd och batterierna tog ingen laddning längre..

I detta fallet dog de av att UPS'en stått urkopplad en längre tid.

Ett till sånt fall,
Vi har haft lite konstiga jordfel/läckström som löst jordfelsbrytaren i tid och otid och jag hade en ups ståendes, denna kopplades in till min väckarklocka och fungerade med bagangnat batteri i flera år. MEN så o somras skulle vi på en längre semester och jag drog ur allt som skulle kunna orsaka problem medan vi var borta och denna UPS drogs ur och stängdes av. När vi kom hem efter 14 dagar var batteriet stendött och gick inte att ladda något mer..

Samma här, batteriet fungerade så länge som det laddas men dör sen om det blir stående.

Den testades ordentligt veckorna innan när jag drog om matarkablarna till elcentralerna och klockan gick på batteriet i minst en timme.. men samtidigt är en väckarklocka inte så stor belastning :D
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av NULL »

Ja, du skulle ha testat med en större belastning, de batterierna var nog bara naturligt slut med dålig kapacitet...
guckrum
Inlägg: 1665
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av guckrum »

Lite tidiga resultat från loggningen. All loggning sker via apcupsd över USBkabel och sker var 30e sekund. Jag har inte kontrollerat batterispänningarna med multimeter än, så jag vet inte hur rimliga UPSernas rapporterade spänningar är.

APC1000:
Röda lampan för batteribyte lyser på denna, och det skall man kanske ha med sig när man tittar på grafen.

Temperatur i lila och batterispänning i grönt, båda har samma y-axel. Jag tycker att spänningsmätningen lämnar mycket att önska. Typiskt ligger den på 27.5 - 27.7 Volt, men ofta är enskilda sampel någon Volt lägre. Jag tycker mig se ett mönster i enveloppen - de lägre värdena är korrelerade - men exakt vad det är symptom på är oklart i nuläget. Kanske är det så det blir när den försöker att ladda ett utslitet batteri?

Jag kommer snart att byta batterier på denna.
apc1000.png
APC750:
Detta är en modernare UPS med digital display. Det var rakt ner i kaninhålet här. För det första var jag tvungen att kompilera apcupsd för att få med alla features. Sedan visade det sig att APC i sin oändliga vishet gått över till ett properteriärt protokoll i de nyare versionerna. Med modernare firmware (som kräver Windows + spänningsbortfall för att installeras) än vad min burk har kan den prata modbus dock, men uppgraderingen är för mig icke-trivial just pga Windows och spänningsbortfall, så det får vänta. Men batterispänningen kan den kommunicera på traditionellt vis i alla fall.

Emellanåt rapporterar den att batterispänningen är 208.6 Volt, men annars ser det snyggt ut. Visar "groparna" hur batterierna laddas så snart spänningen sjunker?
apc750.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: livslängd på UPS-batterier

Inlägg av mrfrenzy »

Förr i tiden höll man bara konstant spänning dygnet runt. Då fick man göra en avvägning mellan uppladdningstid, drifttid och livslängd.

Moderna UPS är mycket intelligentare och håller reda på hur mycket energi som finns i batteriet och laddar bara när det är nödvändigt.
Skriv svar