Stängelaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
senmathal
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Stängelaggregat

Inlägg av senmathal »

Hej!

En rudis på elektronik men vill ändå försöka. Vi har ett stängselaggregat som slutat att fungera. Kontrollampan blinkar och kondensatorn laddas men det tickar inte längre i aggregatet. Det är ju lite läskigt att hålla på med och ingenting man vill peta på med nätsladden i. Och även utan nätsladd är det väl rätt hurtigt med ström i kondensatorn. Finns det för övrigt något bra och säkert sätt att ladda ur den?

Skickar lite bilder och som syns verkar det inte vara några synbara skador. Är det något som är mera troligt än något annat som kan ha gett upp. Hur är det med tyristorn. Själva pulserna verkar ju fungera i något steg då lampan blinkar. Antar att det är någon av dom två vita manickerna som tickandet kommer ifrån. Någon form av relä?

[URL=http://forumbilder.se/GA6LB/dsc-03 ... .JPG[/img]

[URL=http://forumbilder.se/GA6LB/dsc-03 ... .JPG[/img]

/Mats
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Stängelaggregat

Inlägg av Magnus_K »

Hej Mats!

För att få en bra start, så se till att ladda upp bra bilder direkt på forumet.
Är du osäker på hur man gör så gjorde jag en liten guide i det här inlägget.

När en annan medlem hade aggregatproblem så visade det sig vara avbrott i det stora keramiska motståndet.
Dock så är skillnaden nu att du verkar ha spänning in en bit i ditt kort, medans hans var helt dött.

Börja att lägga upp lite högupplösta bilder på kortet samt läs av komponentmarkeringarna på dom två svarta kretsarna på undersidan av kortet.
senmathal
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Re: Stängelaggregat

Inlägg av senmathal »

Tack för svar.

Jo jag läste tråden med det trasiga effektmotståndet och har mätt motståndet sittandes på kortet. Det är bara på 1 ohm och min billiga multimeter visar 1,7 ohm men det visar 0,7 med testpinnarna direkt mot varandra. Nu brukar det väl inte vara så exakta mätvärden vi låga så låga motstånd. Nu ska man väl lossa det från kortet men det torde väl knappast vara avbrott i det.

Kretsen längst till vänster i bild heter CD40608CM
Och till höger HCF 4049U 912331

Här kommer bättre bilder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
senmathal
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Re: Stängelaggregat

Inlägg av senmathal »

Jag lägger upp en suddig bild på transformatorn med lite mätvärden. Jag blir inte riktigt klok på vad trådarna i den trepoliga kontakten fyller för funktion? Det står sensor vid kontakten på kortet.
Mätvärden:
Mellan de två svarta till vänster: 0,2 ohm
Mellan blå och gul 0,2 ohm Mellan dom andra i den trepoliga kontakten finns ingen kontakt.
Mellan röd och gul på högspänningssidan: 20 ohm
I övrigt ingen kontakt mellan trådarna.

Det står tyvärr inget annat än datum på transformatorn. Dessutom två gånger om så det verkar vara viktigt med datum på transformatorer :)

/Mats
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Stängelaggregat

Inlägg av Icecap »

Nu har jag inte analyserat just denna generator men "normalt" fungerar de vid att det sker en uppladdning av en kondensator medelst likriktat och strömbegränsat 230V.

När spänningen är hög nog och tillräcklig tid sedan förra smällen har gått triggas TRIAC'en och energin i kondensatorn skickas ut till transformatorn.

I detta fall verkar det finnas någon form av timer eller något i styrkedjan och då lampan blinkar (vet inte om det finns felindikation) TROR jag att det kan vara laddningskondensatorn som har givit upp.

Den jobbar ju vanligen med ganska kraftiga strömpulser och det är ju något som man vet sliter på dom.

Omedelbart antar jag att det är den som har 260 105 på klistermärket som är "boven".
senmathal
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Re: Stängelaggregat

Inlägg av senmathal »

Jag har försökt googla på den men har än inte hittat någon med rätt värden. Men det finns säkert och inte verkar dom särskilt dyra heller så man kan ju chansa om den nu inte går att mäta upp.

Det finns ju en likadan men med lite andra värden men det kanske är troligare att det är den här om alls någon av dem. Ena benet är direkt kopplat till primärlindningen och det andra till kondensatorn.

Så här ser den ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Stängelaggregat

Inlägg av Icecap »

Uppladdningen sker vid att strömmen in flödar mot kondensatorn på TRIAC-sidan. Strömmen är lägre än den minimala hållström för TRIAC'en.

Kondensatorn laddas upp genom transformatorn och när TRIAC'en skjuts av kopplas kondensatorn direkt över transformatorn = puls ut.

Du kan testa med en mindre kondensator om du har en liggande.
senmathal
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Re: Stängelaggregat

Inlägg av senmathal »

Måste erkänna att jag inte har full koll på begreppen men är den vita på bilden jag la ut som är laddningskondensatorn eller är det den stora runda (finns inte på bild)?

Är den vita rätt och slätt en kondensator av en speciell sort? Vad är det som åstadkommer tickandet i aggregatet?

/Mats
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Stängelaggregat

Inlägg av Magnus_K »

Har lite mer tid ikväll men har du gjort en bra visuell inspektion av lödningar och komponenter?
Bilden kanske luras men tycker en lödning till TRIACen ser rutten ut. Eventuellt ett par andra lödningar som håller på att ge sig också.
senmathal
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Re: Stängelaggregat

Inlägg av senmathal »

Jag som suttit med förstoringsglaset under lampan utan att hitta något och så hittar du en taskig lödning på bilden. Helt riktigt är en lödning på triacen helt kass. Ska löda om och testa om det funkar. Bra gjort att klura att att lödningen tillhörde triacen från undersidan av kortet.

/Mats
senmathal
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Re: Stängelaggregat

Inlägg av senmathal »

Tack och tack igen!!! Nu fungerar aggregat igen. Jag får överleva nesan av att jag inte såg den dåliga lödningen själv :) Jag lödde även om lödningarna på spolen som sitter på kortet men jag är 100 på att det var lödningen på TRIACen som var felet.

/Mats
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Stängelaggregat

Inlägg av Magnus_K »

Snyggt!

Jättebra att du bättrade på lite andra också. Tyckte det fanns fler som var på gång.
senmathal
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Re: Stängelaggregat

Inlägg av senmathal »

Det syns nästan bättre på bilden än irl med förstoringsglaset.

/Mats
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2943
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Stängelaggregat

Inlägg av Danny »

Magnus_K skrev:Har lite mer tid ikväll men har du gjort en bra visuell inspektion av lödningar och komponenter?
Bilden kanske luras men tycker en lödning till TRIACen ser rutten ut. Eventuellt ett par andra lödningar som håller på att ge sig också.
:tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Stängelaggregat

Inlägg av Magnus_K »

En högupplöst bild kan ibland vara lättare att hitta tokigheter med.

Det jag menade med att det eventuellt fanns några fler lödningar som såg dåliga ut, är tex den i bilden nedan. Det ser ut som en ring i lödningen runt komponentbenet.
Det brukar bli såna ringar när lödningarna spricker.

Om du inte monterat tillbaka allt redan så ta en kik på den här lödningen. Ser det konstigt ut så chansa inte utan dra igång järnet igen och löd om.
Kolla gärna över lödningarna igen efter just sånt här.

Angående att ladda ur kondensatorer på ett säkert sätt så finns det lite olika metoder.
Om man har en multimeter med sk lågimpedansläge (Lo-Z) så kan man använda det läget och helt enkelt lämna multimetern ansluten ett tag. Det viktigaste är dock att ALLTID mäta innan man börjar pilla.
En del större kondingar har en riktigt ful ovana att återhämta sig lite efter urladdning så vill man vara riktigt seriös så kan man tex sätta fast något som kortsluter polerna när väl kondingen är urladdad.

Det finns många olika sätt som sagt. Är inte spänningen allt för hög så går det nyttja en vanlig glödlampa.
Är det en konding man kanske ska ladda ur ofta så kan det vara värt att nyttja ett effektmotstånd med lämpligt värde. Tex ett 10W 10k motstånd fungerar till väldigt mycket.

Om du söker på "discharge capacitor" så kommer du se många olika sätt. Obs, kortsluta med skruvmejsel anses ofta vara olämpligt om du är osäker på vad du håller på med :)
baksida.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar