Usb Switcha mellan olika tangentbord mus osv?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Usb Switcha mellan olika tangentbord mus osv?

Inlägg av tokfan »

Tjena!
Har en dator i ett rum med mus och tangentbord.
På andra sidan väggen har jag en extern skärm och vill ha ytterligare mus och tangentbord så jag kan styra datorn därifrån. Jag vill slippa dra ur och sätta i sladdar på baksidan av datorn varje gång jag byter rum. Hur gör jag det billigast och smidigast?
Tips?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Usb Switcha mellan olika tangentbord mus osv?

Inlägg av adent »

Drar en usb-kabel dit från datorn till en USB-hub och ansluter en mus och ett tangentbord där också. Funkar fint.
Alternativt skippa hub:en och dra mus och tangentbordskabel direkt om det inte är för långt.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Usb Switcha mellan olika tangentbord mus osv?

Inlägg av Jonaz »

En trådlös på andra sidan?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Usb Switcha mellan olika tangentbord mus osv?

Inlägg av Nerre »

Ja, de flesta moderna operativsystem har inga problem med att man har flera möss eller tangentbord anslutna, dock är ju problemet att om det sitter folk på bägge sidor blir det "krig" (mina kollegor skojade mig mig en gång genom att stoppa i en mottagare till trådlös mus i en USB-port och satt sen i rummet bredvid och drog iväg med musen, jag trodde jag fått virus).

Om man redan har en kabel till skärmen så är väl trådlöst inte så viktigt. Man kan köpa ett tangentbord som har inbyggd hub så kopplar man tangentbordet till datorn och musen till tangentbordet (för att få en sladd mindre mellan rummen).

Tänk dock på att USB på grund av timing har en maxlängd på 3 meter eller nåt sånt. USB-extenders som klarar större sträckor finns, men de använder alltså inte USB-protokollet över hela sträckan. Då kan trådlöst vara ett alternativ.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Usb Switcha mellan olika tangentbord mus osv?

Inlägg av tokfan »

Tackar!
Fan va gammal jag är (34).
Har aldrig kommit i kontakt med en hub tidigare.
Vilken simpel lösning!
Har 3m usb-kablar redan. Funkar kanon.
Tack!
Skriv svar