Att styra en ABS-lampa
Re: Att styra en ABS-lampa
Håll er till elektronik på elektronikforumet och skriv "jag tror inte det är" istället för "det är inte" när det kommer till lagkrav om fordon. Ni som "vet" att ABS "inte behövs" vet väl också att t.ex. bromskraftregulator SAKNAS på bilar med ABS? Bromssystemet förlitar sig alltså helt på att ABS:en förhindrar hjulblockering bak före fram. En bil med trasig ABS beter sig således annorlunda än en bil utan ABS. Inte i alla lägen, men troligen i den minst önskvärda situationen. Punkt.
Re: Att styra en ABS-lampa
Du kanske skulle följa ditt eget råd.. det kasnke FINNS bilar som kör bromskraftsregleringen via ABS enbart, men det är INTE alltid så.
Ärligt talat tror jag inte det är så i normalfallet ens, enbart det faktumet att man vanligen har mycket större sammanlagd kolvarea på frambromsarna än bak gör ju att man får en naturlig bromskraftsreglering.
Ärligt talat tror jag inte det är så i normalfallet ens, enbart det faktumet att man vanligen har mycket större sammanlagd kolvarea på frambromsarna än bak gör ju att man får en naturlig bromskraftsreglering.
Re: Att styra en ABS-lampa
Nu är det ju de-facto så här:
ABS är designat för att var mer eller mindre "Fool-proof" dvs du skall alltid ha bromsverkan vid normala fel som att en givare dör.
MEN det an faktiskt uppstå fel i systemet, vilket tänder lampan som gör att bromsarna i vissa situationer inte fungerar.
Som alla system, så är ABS beroende på att allt i systemet fungerar, att då fuska till det så att ABS-varningen maskeras är enligt mitt tycke fullständigt vansinnigt och ett tecken på att bilföraren/ägaren skall få sitt körkort återkallat, då bilföraren/ägaren visar en total negligéns för allt vad trafiksäkerhet heter.
Beträffande detta med bromskraftsregulator, riktiga bilar behöver ingen sådan, eftersom de per natur har helautomatisk anpassning av bromskraften på bakaxeln, detta baserat på lasten i bilen, och var lasten är placerad.
ABS är designat för att var mer eller mindre "Fool-proof" dvs du skall alltid ha bromsverkan vid normala fel som att en givare dör.
MEN det an faktiskt uppstå fel i systemet, vilket tänder lampan som gör att bromsarna i vissa situationer inte fungerar.
Som alla system, så är ABS beroende på att allt i systemet fungerar, att då fuska till det så att ABS-varningen maskeras är enligt mitt tycke fullständigt vansinnigt och ett tecken på att bilföraren/ägaren skall få sitt körkort återkallat, då bilföraren/ägaren visar en total negligéns för allt vad trafiksäkerhet heter.
Beträffande detta med bromskraftsregulator, riktiga bilar behöver ingen sådan, eftersom de per natur har helautomatisk anpassning av bromskraften på bakaxeln, detta baserat på lasten i bilen, och var lasten är placerad.
Re: Att styra en ABS-lampa
Nej, en riktig bil har ingen bromskraftsregulator, faktiskt, varken fram eller bak, trycket fördelas på korrekt sätt ändå.
Re: Att styra en ABS-lampa
det är storleken på kolvar/skivor/klossar som fixar kraft fördelningen vid hård inbromsning på torr asfalt,
och som fungerar inte alls vid bromsning på is, då kommer framhjulet att låsa sig direkt utan ABS.
det kan man kringå i snorhala nedförsbackar genom att hjälpa till med handbromsen.
och som fungerar inte alls vid bromsning på is, då kommer framhjulet att låsa sig direkt utan ABS.
det kan man kringå i snorhala nedförsbackar genom att hjälpa till med handbromsen.
Re: Att styra en ABS-lampa
Nu menade jag inte den statiska bromskraftfördelning som finns konstruktionsmässigt i hjulbromsarna, utan den dynamiska. Därför skrev jag reglering, inte fördelning. TomasL: Jag vet tyvärr inte vad du menar, så jag kan inte bemöta ditt inlägg. Och, Glenn; den sista bilen som byggdes med både regulator och ABS var en Audi, runt årsm - 92. Den hade urkoppligsbar ABS, och måste således även ha bromskraftregulator.
Re: Att styra en ABS-lampa
I en Hydraulfjädrad Citroen, så bestämmer trycket i bakvagnsfjädringen maximalt tillgängligt bromstryck på bakhjulen, desto mindre last/vikt i bakändan, desto mindre maximal bromskraft, och vice versa.
Dessutom så finns det ingen huvudcylinder, utan en proportionell ventil, vilken är den man trampar på.
Ju hårdare man trampar, desto mer öppnar ventilen, desto mer bromstryck släpps fram till fram resp bakhjulen.
För att få återkoppling, så verkar bromstrycket till viss del på andra sidan av ventilen.
Dessutom så finns det ingen huvudcylinder, utan en proportionell ventil, vilken är den man trampar på.
Ju hårdare man trampar, desto mer öppnar ventilen, desto mer bromstryck släpps fram till fram resp bakhjulen.
För att få återkoppling, så verkar bromstrycket till viss del på andra sidan av ventilen.
Re: Att styra en ABS-lampa
Ah, TomasL, nu fattar även jag vad du menar med riktig bil. Tummen upp för den! Men då måste du ju medge att reglering existerar även på en riktig bil?
Re: Att styra en ABS-lampa
Är du säker på att du behöver fungerande ABS?
Hade tidigare en Golf som extrabil där ABSen började krångla lagom till besiktning. Där satt ABS-lampan lättåtkomlig bredvid instrumentklustret så jag tog helt sonika och plockade ur lampan varpå jag givetvis fick en 2a för ABS-lampa ur funktion.
Besiktningsmannen sa då att det inte finns något krav på att ABSen ska fungera, de kontrollerar enbart att bilen har godkända bromsar.
Satte tillbaka lampan och gjorde en ombesiktning med lysande lampa utan anmärkning.
Det här var 4 eller 5 år sedan så reglerna kan ha ändrats men jag skulle kolla upp det innan jag la ner en massa jobb i onödan.
Hade tidigare en Golf som extrabil där ABSen började krångla lagom till besiktning. Där satt ABS-lampan lättåtkomlig bredvid instrumentklustret så jag tog helt sonika och plockade ur lampan varpå jag givetvis fick en 2a för ABS-lampa ur funktion.
Besiktningsmannen sa då att det inte finns något krav på att ABSen ska fungera, de kontrollerar enbart att bilen har godkända bromsar.
Satte tillbaka lampan och gjorde en ombesiktning med lysande lampa utan anmärkning.
Det här var 4 eller 5 år sedan så reglerna kan ha ändrats men jag skulle kolla upp det innan jag la ner en massa jobb i onödan.
Re: Att styra en ABS-lampa
Eftersom bromssystemet skall vara felfritt, och det är det inte om inte ABS-lampan indikerar på rätt sätt, så skall bilen underkännas, så som jag förstått det hela.
Re: Att styra en ABS-lampa
Jag har en Caddy med trasig ABS och urtagen varningslampa. Har alltid gått rakt igenom besiktningen.
Jag visste inte ens att bilen haft ABS när jag köptw den. Det förstod jag först när en besiktningsman började undersöka ABS-lampan. Han pratade sedan lite med en kollega och de kom fram till att ABS inte behövde fungera.
Jag visste inte ens att bilen haft ABS när jag köptw den. Det förstod jag först när en besiktningsman började undersöka ABS-lampan. Han pratade sedan lite med en kollega och de kom fram till att ABS inte behövde fungera.
Re: Att styra en ABS-lampa
Nja, enligt TSFS2011-101 så skall bilen underkännas om ABSen inte fungerar/indikerar fel
Så en bil där ABSen är felaktig skall underkännas.
Kod: Markera allt
Grund för bedömning (4.5 Färdbroms - reglering) Bil Släp
Lastkännande ventil:
- påtagligt bristfällig fastsättning 2 2
- något läckage 2 2
- påtagligt skadad 2 2
- ur funktion/saknar möjlighet att fungera 2 2
- bortkopplad (1995) 2 2
- mätuttag ur funktion 2x 2x
ABS:
- saknar möjlighet att fungera 2 2
- indikering, ur funktion/varnar för fel i
systemet 2
- ledning/komponent, påtagligt skadad/
något läckage 2 2
Re: Att styra en ABS-lampa
TS bil är ju ett par år för gammal annars får ju besiktningen ut felet när de ansluter OBD'n oavsett om lampan fungerar normalt eller är "ful- kopplad".