Att styra en ABS-lampa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sveind
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 januari 2009, 17:34:24

Re: Att styra en ABS-lampa

Inlägg av sveind »

Håll er till elektronik på elektronikforumet och skriv "jag tror inte det är" istället för "det är inte" när det kommer till lagkrav om fordon. Ni som "vet" att ABS "inte behövs" vet väl också att t.ex. bromskraftregulator SAKNAS på bilar med ABS? Bromssystemet förlitar sig alltså helt på att ABS:en förhindrar hjulblockering bak före fram. En bil med trasig ABS beter sig således annorlunda än en bil utan ABS. Inte i alla lägen, men troligen i den minst önskvärda situationen. Punkt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Att styra en ABS-lampa

Inlägg av Glenn »

Du kanske skulle följa ditt eget råd.. det kasnke FINNS bilar som kör bromskraftsregleringen via ABS enbart, men det är INTE alltid så.

Ärligt talat tror jag inte det är så i normalfallet ens, enbart det faktumet att man vanligen har mycket större sammanlagd kolvarea på frambromsarna än bak gör ju att man får en naturlig bromskraftsreglering.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Att styra en ABS-lampa

Inlägg av TomasL »

Nu är det ju de-facto så här:
ABS är designat för att var mer eller mindre "Fool-proof" dvs du skall alltid ha bromsverkan vid normala fel som att en givare dör.
MEN det an faktiskt uppstå fel i systemet, vilket tänder lampan som gör att bromsarna i vissa situationer inte fungerar.
Som alla system, så är ABS beroende på att allt i systemet fungerar, att då fuska till det så att ABS-varningen maskeras är enligt mitt tycke fullständigt vansinnigt och ett tecken på att bilföraren/ägaren skall få sitt körkort återkallat, då bilföraren/ägaren visar en total negligéns för allt vad trafiksäkerhet heter.

Beträffande detta med bromskraftsregulator, riktiga bilar behöver ingen sådan, eftersom de per natur har helautomatisk anpassning av bromskraften på bakaxeln, detta baserat på lasten i bilen, och var lasten är placerad.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Att styra en ABS-lampa

Inlägg av Glenn »

..Vilket sker med en bromskraftsregulator..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Att styra en ABS-lampa

Inlägg av TomasL »

Nej, en riktig bil har ingen bromskraftsregulator, faktiskt, varken fram eller bak, trycket fördelas på korrekt sätt ändå.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Att styra en ABS-lampa

Inlägg av svanted »

det är storleken på kolvar/skivor/klossar som fixar kraft fördelningen vid hård inbromsning på torr asfalt,
och som fungerar inte alls vid bromsning på is, då kommer framhjulet att låsa sig direkt utan ABS.
det kan man kringå i snorhala nedförsbackar genom att hjälpa till med handbromsen.
sveind
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 januari 2009, 17:34:24

Re: Att styra en ABS-lampa

Inlägg av sveind »

Nu menade jag inte den statiska bromskraftfördelning som finns konstruktionsmässigt i hjulbromsarna, utan den dynamiska. Därför skrev jag reglering, inte fördelning. TomasL: Jag vet tyvärr inte vad du menar, så jag kan inte bemöta ditt inlägg. Och, Glenn; den sista bilen som byggdes med både regulator och ABS var en Audi, runt årsm - 92. Den hade urkoppligsbar ABS, och måste således även ha bromskraftregulator.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Att styra en ABS-lampa

Inlägg av TomasL »

I en Hydraulfjädrad Citroen, så bestämmer trycket i bakvagnsfjädringen maximalt tillgängligt bromstryck på bakhjulen, desto mindre last/vikt i bakändan, desto mindre maximal bromskraft, och vice versa.

Dessutom så finns det ingen huvudcylinder, utan en proportionell ventil, vilken är den man trampar på.
Ju hårdare man trampar, desto mer öppnar ventilen, desto mer bromstryck släpps fram till fram resp bakhjulen.
För att få återkoppling, så verkar bromstrycket till viss del på andra sidan av ventilen.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Att styra en ABS-lampa

Inlägg av ochkl0620 »

Tänkte svara här men du fick ett PM istället :)
sveind
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 januari 2009, 17:34:24

Re: Att styra en ABS-lampa

Inlägg av sveind »

Ah, TomasL, nu fattar även jag vad du menar med riktig bil. Tummen upp för den! :D Men då måste du ju medge att reglering existerar även på en riktig bil?
Användarvisningsbild
RD
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 mars 2005, 16:39:39
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Att styra en ABS-lampa

Inlägg av RD »

Är du säker på att du behöver fungerande ABS?
Hade tidigare en Golf som extrabil där ABSen började krångla lagom till besiktning. Där satt ABS-lampan lättåtkomlig bredvid instrumentklustret så jag tog helt sonika och plockade ur lampan varpå jag givetvis fick en 2a för ABS-lampa ur funktion.
Besiktningsmannen sa då att det inte finns något krav på att ABSen ska fungera, de kontrollerar enbart att bilen har godkända bromsar.
Satte tillbaka lampan och gjorde en ombesiktning med lysande lampa utan anmärkning.
Det här var 4 eller 5 år sedan så reglerna kan ha ändrats men jag skulle kolla upp det innan jag la ner en massa jobb i onödan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Att styra en ABS-lampa

Inlägg av TomasL »

Eftersom bromssystemet skall vara felfritt, och det är det inte om inte ABS-lampan indikerar på rätt sätt, så skall bilen underkännas, så som jag förstått det hela.
bearing
Inlägg: 11259
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Att styra en ABS-lampa

Inlägg av bearing »

Jag har en Caddy med trasig ABS och urtagen varningslampa. Har alltid gått rakt igenom besiktningen.

Jag visste inte ens att bilen haft ABS när jag köptw den. Det förstod jag först när en besiktningsman började undersöka ABS-lampan. Han pratade sedan lite med en kollega och de kom fram till att ABS inte behövde fungera.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Att styra en ABS-lampa

Inlägg av TomasL »

Nja, enligt TSFS2011-101 så skall bilen underkännas om ABSen inte fungerar/indikerar fel

Kod: Markera allt

Grund för bedömning (4.5 Färdbroms - reglering)				Bil	Släp    
Lastkännande ventil:
	- påtagligt bristfällig fastsättning							2		2
	- något läckage														2		2
	- påtagligt skadad													2		2 
	- ur funktion/saknar möjlighet att fungera					2		2
	- bortkopplad (1995)	 											2		2
	- mätuttag ur funktion											  2x	  2x
ABS:
	- saknar möjlighet att fungera									2		2
	- indikering, ur funktion/varnar för fel i
	  systemet															  2
	- ledning/komponent, påtagligt skadad/
	  något läckage														2		2
Så en bil där ABSen är felaktig skall underkännas.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Att styra en ABS-lampa

Inlägg av Andy »

TS bil är ju ett par år för gammal annars får ju besiktningen ut felet när de ansluter OBD'n oavsett om lampan fungerar normalt eller är "ful- kopplad".
Skriv svar