Hjälp med AVR till Robin RGX305 generator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Hjälp med AVR till Robin RGX305 generator

Inlägg av idiotdea »

Far har en ~2 kW Robin RGX305 generator som inte alltid vill ge ut spänning. Ibland ger den ut spänning när man startar den, ibland inte. Ibland ger den spänning när man startar, men den försvinner efter en stund, eller också tvärtom. Det beror nästan helt säkert på att AVR:n inte fungerar som den skall, antingen p.g.a. en kallödning eller motsvarande, eller också p.g.a. att någon komponent håller på att ge upp. Förra hösten gick jag igenom AVR:en och tyckte mig hitta en kallödning som jag fixade. Efter det har generatorn fungerat fint ända fram till sommaren. Men nu har den börjat bråka igen. Jag ritade upp ett schema för AVR:n under hösten, och min plan är nu att bygga en ny AVR till den. Problemet är att jag inte riktigt förstår hur det är tänkt att AVR:en skall fungera. Schemat finns nedan, men observera att jag inte vågar lova att varje komponent är helt rätt. Också kopplingsschemat för generatorn är infogat nedanför.
circuit.png
robin_rgx305.png
Nedan är vad jag tror mig förstå:
- exciteringen är fasvinkelstyrd med en tyristor
- "exciting coil" (på motorn) "startar" auxiliary winding
- auxiliary winding ger rätt ström till field winding (rotorn) m.h.a. AVR:ens kontroll
- huvudspänningen mäts och bestämmer spänningsnivån till basen på PNP-transistorn
- kondensator C4 laddas genom PNP-transistorn, och vid tillräckligt hög spänning börjar tyristorn leda
- kondensater C4 laddar ur under den negativa våghalvan från auxiliary winding

Detta skulle vara helt bra, om det inte vore för att kontrollen verkar bli för svag. Med 230 Vrms på huvudspänningen så blir basen till transistorn runt 8 V. Auxiliary winding ger obelastad ut en spänning på ca. 110 V. Så oberoende av vad huvudspänningen är så börjar PNP-transistorn leda redan när spänningen från auxiliary winding överstiger ca. 10 V. Därav följer också att fasvinkeln för tyristorn är nästan helt oberoende av huvudspänningen.

Vad är det jag missar?
- tankefel?
- någon diod är en zenerdiod?
- transistorn är inte av PNP-typ, eller också fel ritad med avseende på benen?
- tyristorn är ingen tyristor?
- helt enkelt fel avritat schema?

Helt spontant känns det som att huvudspänningen borde bestämma hur snabbt kondensator C4 laddas upp, men jag ser inte hur det skulle gå till.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: Hjälp med AVR till Robin RGX305 generator

Inlägg av idiotdea »

Ingen som har någon idé? Eller så kanske det blev för långt inlägg för att orka läsa igenom...
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 oktober 2005, 23:32:07

Re: Hjälp med AVR till Robin RGX305 generator

Inlägg av exile »

Jag tror att AVR inte använder fas styrning utan snarare av och på.
Är spänningen för låg ja då slår man på och är spänningen för låg slår man av.

Jag skulle tro att D6 är en Zenerdiod.

Det är min gissning...
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: Hjälp med AVR till Robin RGX305 generator

Inlägg av idiotdea »

Tack för ditt svar. Jag väntade själv med att svara tills jag hunnit tänka igenom detta lite och också mäta lite mer på AVR:en under drift. Tyvärr så brann "exciting coil" mitt i mätningarna, och jag har därför inte lyckats mäta vad jag ville. Jag skall linda om den, och så får jag mäta vidare efter det.

Ett fel hittade jag dock. D2 fungerade lite sisådär. Ibland blockade den och ibland släppte den igenom ström i fel riktning. Den är nu i alla fall utbytt, men kan inte testa vidare förrän jag har fixat "exciting coil".

D6 är säkert en zenerdiod precis som du säger (men har inte möjlighet att mäta upp det just nu). Zenerspänningen skulle då ligga på runt 9V antar jag. Då börjar jag också förstå bättre hur det fungerar. On/off styrning är i alla fall lätt att förstå. Det känns bara som att huvudspänningen skulle fluktuera rätt mycket med sådan styrning...

Hur som helst. Tack för hjälpen. Jag meddelar här hur det utvecklar sig, och försöker också få mätresultat som bekräftar våra funderingar.

Kanske någon ännu kan bekräfta att kondensatorerna verkligen är kondensatorer också:
image.jpg
Elektrolytkondensatorn är självklar. De två runda "knapparna" brevid skruven med lång distans har jag också antagit att är kondensatorer (C1 och C3). Den höga rektangulära komponenten med rundade sidor (mitten och nära "kameran") har jag antagit att är kondensator C4. Kan någon styrka detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: Hjälp med AVR till Robin RGX305 generator

Inlägg av idiotdea »

Lite framsteg och en "liten" bump. Jag uppdaterar här eftersom det kanske kan hjälpa någon annan.

Efter lite mer plåster på AVR:en så fungerade igen någon år för att nu igen kasta in handduken. Denna gång blev det att göra slag i saken och faktiskt göra en ny AVR.

Första steget är att rita om schemat enligt nedan. Vad alla komponenter är har klarnat, och funktionen är också rätt klar, så det går att rita på ett mer lättläst vis.
robin-rgx305-avr.png
En snabb förklarning. Vänstra delen fram till R5 är uppmätning av fasspänning. Mitten av schemat styr thyristorn som låter ström gå från "auxiliary winding" till fältlindningen. Högra delen har en frihjulsdiod för fältlindningen och en startkrets för att få igång spänningen via "exciting coil" som sitter vid motorns svänghjul. D6 visade sig vara en zenerdiod (med zenerspänning på 6,2V) precis som exile skrev. De två "knapparna" jag funderade på visade sig vara varistorer med en nominell spänning på runt 320 V (lite intressant att mäta upp). Thyristorn är sannolikt en 3P4M, som är en "sensitive gate" thyristor. Märkningen på thyristorn var dålig, och jag trodde att thyristorer krävde några milliampere för att trigga, vilket länge satte käppar i hjulet för min förståelse av schemat.

I varje fall har jag nu gjort ett snabbtest på experimentkort som fungerade bra. Nu har jag också designat och beställt ett riktigt kretskort.

Det enda egentliga frågetecknet som kvarstor är vad D5 har för funktion. Baserat på mätningar så laddar den C4 till en negativ spänning runt 10 V under negativa halvperioden på auxiliary winding. Men varför man har valt att göra på det sättet är för mig oklart. Denna spänning varierar också med någon volt beroende på hur mycket ström man tar ut ur generatorn.

I slutändan blev jag ändå inte överlistad av denna AVR, och på vägen lärde jag mig också "how to blow up your scope" (fast det var exciting coil som tog skada, inte oscilloskopet).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar