Ladda 12v batteri på 13,6v konverter.
Re: Ladda 12v batteri på 13,6v konverter.
Det var lite det jag tänkte att man skulle ha solcelssladdaren till, att den strömbegränsade laddningen till det den är specad för
Re: Ladda 12v batteri på 13,6v konverter.
Börja med att kolla om husvagnen bara har sitt batteri anslutet direkt till släpvagnskontakten, eller om "bil-12V" går in till husvagnens batteri via någon laddare i husvagnen.
Om elen från släpvagnskontakt till husvagnsbatteri först mellanlandar i husvagnens laddare, så är det hela mycket enkelt. Anslut bara 13,6V-spänningen i dragbilen till rätt pinne på släpvagnskontakten, så kommer husvagnens laddare sköta allt. 13,6V borde uppfattas som att "generatorn är igång i bilen".
Det kanske kan vara en bra idé att ha ett relä i dragbilen som bryter 13,6V-spänningen ifall motorn inte är igång.
P.S. den vanliga ful-lösningen på att driva resten, d.v.s. bak/positions/bromsljus+blinkers brukar väl vara att byta lamporna i husvagnen till den spänning dragfordonet har?
Om elen från släpvagnskontakt till husvagnsbatteri först mellanlandar i husvagnens laddare, så är det hela mycket enkelt. Anslut bara 13,6V-spänningen i dragbilen till rätt pinne på släpvagnskontakten, så kommer husvagnens laddare sköta allt. 13,6V borde uppfattas som att "generatorn är igång i bilen".
Det kanske kan vara en bra idé att ha ett relä i dragbilen som bryter 13,6V-spänningen ifall motorn inte är igång.
P.S. den vanliga ful-lösningen på att driva resten, d.v.s. bak/positions/bromsljus+blinkers brukar väl vara att byta lamporna i husvagnen till den spänning dragfordonet har?
Re: Ladda 12v batteri på 13,6v konverter.
MiaM skrev:Börja med att kolla om husvagnen bara har sitt batteri anslutet direkt till släpvagnskontakten, eller om "bil-12V" går in till husvagnens batteri via någon laddare i husvagnen.
Det sitter alltså inte någon "bil till husvangnsladdare" i husvagnen, och det är upprinnelsen till problemet. Annars hade det ju redan skött sig själv. Konvertern på lastbilen ser ju till så att husvagnen får "bil-el" på alla ingångar.Mr B skrev:Så åkte man och köpte en ny husvagn, och hittade då en man ville ha i Holland. Där var det tydligen inte helt självklart att husvagnens batteri laddas från bilen under färd, utan det sitter en ren "stolpladdare" i vagnen.
Ingen aning. Farsan har som sagt byggt en relälåda som matas med spänningarna från dragfordonets signaler, och skickar ut drivspänning till husvagnen från konvertern. Detta eftersom husvagnen vanligtvis åker efter en personbil, men när man ska ut på entusiastäventyr med lastbilen får den hänga där bak. På det viset är arbetsinsatsen som behövs för att gå från det ena dragfordonet till det andra, att man byter kulhandske. Bromsad handske efter personbil, "vanlig" efter lastbil, eftersom lastbilens kula är skruvad, så bromsad handske vore olämpligt. Antagligen även olagligt.MiaM skrev:P.S. den vanliga ful-lösningen på att driva resten, d.v.s. bak/positions/bromsljus+blinkers brukar väl vara att byta lamporna i husvagnen till den spänning dragfordonet har?
B!
Re: Ladda 12v batteri på 13,6v konverter.
Det låter som en switchande solcellsladdare är det bästa alternativet, den både begränsar och kan jobba på låg inspänning.
Jag vet inte var de kan köpas eller vad de kostar men "vanliga" solcellsregulatorer klarar inte av det.
Annars har dessa en som kan ladda från 24v till 12v med upp till 25A.
http://www.sterling-power.com/products-battbatt.htm
Såg att den inte längre går att beställa on-line men kanske den går att beställa om man kontaktar dem.
Annars så har de en 12v - 12v för £399 (inte billigt...)
Jag vet inte var de kan köpas eller vad de kostar men "vanliga" solcellsregulatorer klarar inte av det.
Annars har dessa en som kan ladda från 24v till 12v med upp till 25A.
http://www.sterling-power.com/products-battbatt.htm
Såg att den inte längre går att beställa on-line men kanske den går att beställa om man kontaktar dem.
Annars så har de en 12v - 12v för £399 (inte billigt...)
Re: Ladda 12v batteri på 13,6v konverter.
24->12v laddare är ju inte aktuell, eftersom husvagnen bara ser 12v.
Riktigt varför citaten i förra inlägget inte samarbetar vet jag inte...
B!
Riktigt varför citaten i förra inlägget inte samarbetar vet jag inte...
B!
- Volvo245GLT
- Inlägg: 413
- Blev medlem: 9 januari 2012, 17:11:48
- Ort: Gävleborg
- Kontakt:
Re: Ladda 12v batteri på 13,6v konverter.
En väldigt enkel, snabb och ful lösning är en vanlig inverter (12 V in, 230 V ut) plus någon helautomatisk laddare (t.ex. C-Tek).
Invertern kan då kopplas in på samma matning som t.ex. bakljuset för laddning under färd.
Inte snyggt som sagt, men med fördelen att både invetern och laddaren kan användas separat för att driva TV,laptop etc.. samt för (troligtvis) effektivare laddning av vagnens batteri då den står kopplad till stolpen på någon camping.
Vår Kabe-vagn från -90 har en "kombiladdare" av fabrikat LEAB. Den tar in både nätspänning och 12 V, omvandlar till rätt spänning och laddar med.
En sådan borde gå att hitta antingen beg. eller ny hos någon husvagnsfirma.
Invertern kan då kopplas in på samma matning som t.ex. bakljuset för laddning under färd.
Inte snyggt som sagt, men med fördelen att både invetern och laddaren kan användas separat för att driva TV,laptop etc.. samt för (troligtvis) effektivare laddning av vagnens batteri då den står kopplad till stolpen på någon camping.
Vår Kabe-vagn från -90 har en "kombiladdare" av fabrikat LEAB. Den tar in både nätspänning och 12 V, omvandlar till rätt spänning och laddar med.
En sådan borde gå att hitta antingen beg. eller ny hos någon husvagnsfirma.
Re: Ladda 12v batteri på 13,6v konverter.
Nä, men titta på den 12v - 12v laddare de har då?24->12v laddare är ju inte aktuell, eftersom husvagnen bara ser 12v.
Den största orsaken till att det är svårt att hitta en bra lösning är att du inte släpper fram 24V till husvagnen.
Så istället för att gå över ån efter vatten via 12V så kanske det vore läge att låta husvagnen "se 24V" kanske i en separat kontakt?
Vill du däremot att det ska fungera med personbil också så behövs helt enkelt en ny laddare som klarar 12v in 12v ut.
Antingen en fristående eller att du byter den inbyggda "stolpladdaren".
Att gå omvägen via 24v till 12v konverter kopplad till en inverter för 220V och sedan en laddare för 220V till 12V känns inte som att det blev helt lyckat ur ett effektivitets perspektiv, blir inte så mycket ström kvar till batteriet...
Att du har 24V till 12v konvertern och 220V till 12V laddare ("stolpladdaren") gör det till den billigaste lösningen 12V till 230V och den kan komma till användning i vagnen även som 220V källa.
Risken är dock att stolpladdaren försöker mata i mer än vad den kan dra från 230V sidan då invertern kommer belasta 24V 12V konvertern så mycket att denna säger ifrån...
Re: Ladda 12v batteri på 13,6v konverter.
En vanlig solcells laddare varken begränsar strömmen eller höjer spänningen. De är byggda för att matas med solpaneler, de har en begränsad ström som man inte vill begränsa ytterliga någonsin. De har dessutom en spänning som ligger över batterispänningen, så de kan bara stega ner spänningen.
Stift 2 i kontakten kan enligt standarden användas för konstantström.
Stift 2 i kontakten kan enligt standarden användas för konstantström.
Re: Ladda 12v batteri på 13,6v konverter.
Det är det vanliga. Åtminstone här. Tydligen inte i Holland, där inte alla vagnar har batteri ens. Att den laddar från stolpen är nog mer av ett undantag, än en regel.Volvo245GLT skrev:Vår Kabe-vagn från -90 har en "kombiladdare" av fabrikat LEAB. Den tar in både nätspänning och 12 V, omvandlar till rätt spänning och laddar med.
Det var mitt förslag från början, men tydligen är den stolpladdaren som sitter där ganska hårt integrerad med vagnens elektronik, så det ville han inte göra.Volvo245GLT skrev:En sådan borde gå att hitta antingen beg. eller ny hos någon husvagnsfirma.
Jag är inte riktigt med på hur det kan vara det största problemet. Situationen som finns är att vagnen ser precis samma saker som alla andra vagnar ser, hängda efter vilken personbil som helst. I all rimlighet borde det gå att lösa på samma sätt som "kombiladdare" gör det, fast i en separat enhet.RoPa skrev:Den största orsaken till att det är svårt att hitta en bra lösning är att du inte släpper fram 24V till husvagnen.
Fast vid det här laget tror jag farsan valt att gå på de inledande förslagen, koppla 13,5-6v rakt på batteriet.
B!
Re: Ladda 12v batteri på 13,6v konverter.
Strunta i att det redan sitter en 230V-laddare i vagnen. En "LEAB-burk" går att koppla parallellt till batteriet och om man vill kan den användas endast för laddning från dragbilen. Om man vill kan den även användas för laddning från 230V, fast då vill man nog inte köra mer än en laddare i taget.
Givetvis måste väl husvagnens befintliga laddare tåla att batteriet laddas via annan väg?
Givetvis måste väl husvagnens befintliga laddare tåla att batteriet laddas via annan väg?
Re: Ladda 12v batteri på 13,6v konverter.
Jag förutsätter att husvagnens elektronik tål att man laddar en annan väg. Annars är det ju något han lär bli varse.
B!
B!