Felsöka kretskort pelletsbrännare (Fläkten går konstant)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mstandar
Inlägg: 92
Blev medlem: 27 september 2009, 21:00:55

Re: Felsöka kretskort pelletsbrännare (Fläkten går konstant)

Inlägg av Mstandar »

Jag har ju läst färgkoden bak och fram på den högra resistorn :wall: . Det skall vara brun, svart, bruna prickar, svart, svart, röd = 100ohm 2% kolfilmsmotstånd. Får bara nu hoppas att det funkar med 200ohm, men känns ju lite sådär faktiskt. Sen var motstånden lite större än de gamla ocks,å men de ser ut att sitta bra ändå. Elfa hade inte melf i storleken 0204, så fick bli 0207.

Den resistorn är för snubbern, så om något så bör den väl minska strömmen ytterliggare något, fast kanske har en negativ invändning på filtreringen av transienter.

De skickade dock en komponent fel, fick 270kohm i en smd 1206 istället. Så väntar fortfarande på den rätta, paketet ligger hos postens sortering, så borde dyka upp på måndag. Hade fått det redan i fredags om posten inte hade sorterat fel :(
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsöka kretskort pelletsbrännare (Fläkten går konstant)

Inlägg av Danny »

Har bara läst genom tråden lite snabbt, men redan i 5'e inlägget mäter
du upp motstånd R28,R31 med samma färgkodning. Borde vara en
bra referens :) :humm:

I vilket fall som helst kan du parallellkoppla två 200Ω
för att få 100Ω
Mstandar
Inlägg: 92
Blev medlem: 27 september 2009, 21:00:55

Re: Felsöka kretskort pelletsbrännare (Fläkten går konstant)

Inlägg av Mstandar »

Självklart har du rätt i det, såg och mindes det själv nu. Antar att det gick lite fort vid beställning, jag litade blint på vad jag såg i mikroskopet, vilket iofs var kl 3 på natten. :lol:

Men det visade sig nu när jag dubbel kollade att snubbern faktiskt är korrekt. Den jag har beställt fel av är motståndet mellan 230 och optokopplaren. Och då triacen klarar av en trigger ström på 2,5 till 10mA så låter jag det vara som det är nu. Fläkten ifråga ligger på 35w, så oavsett om jag kör 200 eller 100ohm så bör jag inte överskrida triggerströmmen till triacen. Kan ju iofs lägga en beställning och göra det korrekt i framtiden. :)

Men tack för all hjälp, uppdaterar tråden med resultat, när jag har fått alla komponenter.
Mstandar
Inlägg: 92
Blev medlem: 27 september 2009, 21:00:55

Re: Felsöka kretskort pelletsbrännare (Fläkten går konstant)

Inlägg av Mstandar »

Sådär nu är pelletsbrännaren igång igen, verkar funka precis lika bra som tidigare. Eller ja inte sämre iaf :D

Och lite bilder på reparationen, dessa är dock tagna innan jag tvättade bort flusset.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Felsöka kretskort pelletsbrännare (Fläkten går konstant)

Inlägg av YD1150 »

Bra att det fungerar igen :bravo: :tumupp:
Skriv svar