Vad menas med galvaniskt avskild?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
kankki

Vad menas med galvaniskt avskild?

Inlägg av kankki »

Hej. Jag har nyss förstört två panelmätare genom att koppla dom till samma nätdel. :doh: (verkar vara anledningen)
Läste att de måste vara "galvaniskt avskilda" från varandra och det de mäter. Betyder det att jag behöver två transformatorer för båda skärmarna? Eller går det med en, fast med två utgångar, typ en 9x2 trafo? Och skulle det fungera med två switchade nätdelar?

Lite simpel fråga, ett simpelt svar räcker! :D

Tack i förhand
Nerre

Re: Vad menas med galvaniskt avskild?

Inlägg av Nerre »

Galvaniskt frånskild betyder att det inte får finnas nån elektrisk förbindelse genom dem. Transformator, optokopplare etc använder man för galvanisk separation.

Kondensatorer är ett litet specialfall, ofta räknas de som galvanisk separation men de leder ju höga frekvenser.

Sen finns det ju olika nivå av galvanisk separation. Ett luftgap på 0,1 mm är galvanisk separation men det isolerar inte lika bra som ett luftgap på 10 mm.

Du borde kunna använda en trafo med två sekundärer, sekundärerna brukar vara isolerade från varandra (det ska ju då vara två separata sekundärer, inte en sekundär med mittuttag).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det var ju dumt av dig .... :vissla:

Jag ska nån gång bygga ett speciellt nätaggregat för rörkopplingar och ska ha tre instrument; för högspänning, för ström (H) och för biasspänning. Det hade varit käckt med digitala panelinstrument, men som sagt jag skulle få väldigt stora potentialskillnader överallt om jag anslutit de tre instrumenten till ett och samma nätaggregat; tre hade behövts. Visarinstrument är också käckt. 8)

Alltså du skulle matat dem från separata nätaggregat.

Det Nerre skrev om kondingar är intressant. Det finns vissa apparater som skickar signaler via nätsladdar (data, ljud) och då kan man ibland se att kondingar används för att galvaniskt separera kretsarna från nätet.
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Ekonomitips: Vissa 10Mbit nätverkskort med BNC har en 5V till 9V DC/DC-konverter med galvaniskt skilda in och ut.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Tack för alla bra och snabba svar. Det får bli en 5v x2 trafo med ett par 7805:or. Jag hittade ingen 3.5v trafo på Elfa att likrikta direkt till 5 volt, tyvärr.

Tack för alla snabba svar, igen :bravo:
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Jag knåpade ihop denna lösning i Eagle. Fösta gången jag använder Eagle :p Ska försöka etsa också, första gången :D
Bild
Bild
Bild

Observera att 7805ans pinnar är fel, får ta och vända bilden innan jag printar.

Inte väldigt organiserat men.. Tänkte på transformatorn 56-175-01 från Elfa.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tycker du skulle köra tydligare separation mellan de två kanalerna.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

^Hmm.. ja. Fast det gäller ju bara 5v, 150mA (per 'kanal'). Räcker den separationen jag har inte för det? :humm:
GFEF

Inlägg av GFEF »

>det gäller ju bara 5v, 150mA (per 'kanal')

Vad som koplas in till mätarn kommer också till strömförsörjningen.
Det är spänings skiljanade mellan mätobjekterna som räknas.
Och jord med mera........
Nerre

Inlägg av Nerre »

Precis, den separation som krävs beror på vad instrumenten mäter. Separationen skall ju isolera dem från varandra så det inte blir kortslutning på grund av att de har samma jord.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är faktisk separation mellan kanalerna men det ser inte bra ut med allt detta "jordplan".

"Jordplanen" på nätspänningssidan är ett enda stort NONO, städa bort ALL onödig koppar där om livet är dig kärt.

Protte
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jo det är separation, jag tyckte ju bara att den borde vara tydligare. Frågan är ju som sagt var också vad det är för spänningar som skall separarers. Är det nätspänning så är det bara att glömma den där lösningen eftersom trafons sekundärer inte är tillräckligt isolerade från varandra.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

6V sekundärer kommer att bli väldigt knapert för en reglerad utspänning på 5V...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nu är det så också att små trafos brukar ha hög tomgångsspänning så det KAN räcka om man inte tar ut så mycket ström.
Men jag håller med det ÄR väldigt knapert.

Protte
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Jo visst, är strömmen låg så lär det funka jättebra... men om transformatorn är dimensionerad efter utströmmen som man ska ha, även med hänsyn till att det behövs en lite större trafo pga likriktarens låga effektfaktor, kommer det inte att räcka särskilt bra. :)
Skriv svar