Tidsbaserad vipp brytare.
Tidsbaserad vipp brytare.
Hej, Jag försöker hitta något "färdigt" (plc, timer osv) som kan slå på en styrström(max 30v) i ~30s och sedan stänga av i 30s och sedan köra repeat på detta. Ska vara för att testa livs längden på ett relä, så gärna ska man också kunna ställa upp tiden till kanske 5min istället för 30s. Hur skulle ni lösa detta?
//Andrei
//Andrei
Re: Tidsbaserad vipp brytare.
Ett par alternativ:
* 555-krets, inte helt "färdig" dock, kräver ett par yttre komponenter. Inte helt exakt timing.
* PIC, inte heller "färdig".
* PC med parallel-port, optokopplare eller solid-state relä kan drivas direkt från en pinne i porten.
* 555-krets, inte helt "färdig" dock, kräver ett par yttre komponenter. Inte helt exakt timing.
* PIC, inte heller "färdig".
* PC med parallel-port, optokopplare eller solid-state relä kan drivas direkt från en pinne i porten.
inte klart/enkelt nog
Ska gärna vara så färdigt som bara möjligt. Kommer att stå i flera veckor och testa. Jag har tittat lite på denna men fattar inte riktigt om den klarar av att slå av/på med fast mellanrum..
http://se.farnell.com/tele/e1ztpnc-230v ... dp/1679898

http://se.farnell.com/tele/e1ztpnc-230v ... dp/1679898
Icecap, Ser lovande ut. Ska kolla mer vad den klara av på måndag! Tackar.
Fem hundra spänn kostar den där sista '-'
Om du köper en basic arduino för lite mindre än den summan kan du med ett par rader kod och ett litet relä få den funktionen.
Och när du är klar med ditt test kommer du ha en liden Arduino liggandes i bra-att-ha-lådan!
Om du köper en basic arduino för lite mindre än den summan kan du med ett par rader kod och ett litet relä få den funktionen.
Och när du är klar med ditt test kommer du ha en liden Arduino liggandes i bra-att-ha-lådan!

- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
37-542-81 kostar 380:-
Prisskillnaden mellan den och en Arduino är så liten så du hinner inte packa upp
Arduinon innan pengarna är väck..
Swech
Prisskillnaden mellan den och en Arduino är så liten så du hinner inte packa upp
Arduinon innan pengarna är väck..
Swech
implor skrev:Hej, Jag försöker hitta något "färdigt" (plc, timer osv) som kan slå på en styrström(max 30v) i ~30s och sedan stänga av i 30s och sedan köra repeat på detta. Ska vara för att testa livs längden på ett relä, så gärna ska man också kunna ställa upp tiden till kanske 5min istället för 30s. Hur skulle ni lösa detta?
//Andrei
Det blir ca en halv miljon tillslag/år, inget snabbtest direkt.

Är det verkligen smart att använda ett relä för att testa livslängd på ett annat relä ?
Om det nu inte är för att testa <ett relä med en viss belastning på> som avses! Om det är t.ex. ett relä som driver en motor ville kortare tid mellan de olika skift vara ett problem. Om reläets verkliga skifttider rör sig i kanske halvtimmes värden blir en testcykel på 10 sek en våldsam multiplicering av verkligheten och därmed en fullgod test.
Ska man testat t.ex. 2 års operationer behöver man att testa 48:01:40 innan man är i mål vilket låter helt rimligt.
Ska man testat t.ex. 2 års operationer behöver man att testa 48:01:40 innan man är i mål vilket låter helt rimligt.
-
Jag är inne på topnotch spår, om man har ett relä för att testa ett relä så testar man även testreläet och inte bara det testade reläer.
Min erfarenhet är att "alla" reläer strular någon gång...
Min erfarenhet är att "alla" reläer strular någon gång...
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Om testet gäller ett obelastat relä så är det ju i sig ganska meningslöst, det
brukar framgå av databladet på reläet i sig.
Om det gäller ett belastat relä så är det ju en helt annan sak, vilket
det bör vara i detta fall
Swech
brukar framgå av databladet på reläet i sig.
Om det gäller ett belastat relä så är det ju en helt annan sak, vilket
det bör vara i detta fall
Swech
Swech, Du har helt rätt. Det relä som ska testas kommer vara tungt belastat under en kortare tid och vill se om det kommer påverka livslängden.