LED ljusramp, typ polis.
LED ljusramp, typ polis.
Har funderat och Googlat lite på hur man går tillväga för att göra polisljus, alltså en blinkande ljusramp + framljus. Ungefär så här hade jag tänkt mig: 4 blåa LED där ett par blinkar snabbt 3 gånger sen det andra paret 3 gånger, samtidigt så blinkar 2 st vita långsamt varannan gång.
Har hittat olika sätt att göra detta på men är lite osäker på vad som blir enklast. Hur skulle DU göra?
För er som undrar så är det till en radiostyrd bil
Har hittat olika sätt att göra detta på men är lite osäker på vad som blir enklast. Hur skulle DU göra?
För er som undrar så är det till en radiostyrd bil
- Klas-Kenny
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Re: LED ljusramp, typ polis.
Hmm, man skulle kunna använda två räknare.
Men jag hade nog använt en microprocessor
Men jag hade nog använt en microprocessor
Lutar mot att använda microprocessor alltså. Tips på scheman/komponenter?
Räknare...? Kan du utveckla lite vad du menar?
Räknare...? Kan du utveckla lite vad du menar?
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Det finns logiska kretsar som fungerar som räknare, dvs de räknar pulser.
Dock tror jag du får koppla in en 555a för att generera klocka/puls.
Kombinerar man dessa med lite logik skulle man nog kunna få ihop nått =)
Dock tror jag du får koppla in en 555a för att generera klocka/puls.
Kombinerar man dessa med lite logik skulle man nog kunna få ihop nått =)
- Klas-Kenny
Man skulle ju klart kunna lösa det med ett gäng 555or och ett en JK-latch, typ en 555a som "huvudklocka" vilken är kopplad till JK-latchen så att den togglar sina två utgångar, så kan man driva en av de främre lysdioderna direkt från dess ena utgång, samt styra en annan 555'a från densamma, denna andra 555a är inställd på en 3 gånger högre frekvens än huvudklockan och driver tak-lysdioderna till att hinna blinka tre gånger per omgång.
Sen samma konfiguration på den andra utgången, för det andra paret lysdioder.
Går säkert göra med färre komponenter om man vill, men jag orkar inte komma på någon "smartare" lösning just nu.
Eller en liten microprocessor, typ en PIC12F510 eller motsvarande med lämpligt program i sig som driver alla lysdioder direkt eller genom någon transistor lite beroende på övrig konfiguration.
Sen samma konfiguration på den andra utgången, för det andra paret lysdioder.
Går säkert göra med färre komponenter om man vill, men jag orkar inte komma på någon "smartare" lösning just nu.
Eller en liten microprocessor, typ en PIC12F510 eller motsvarande med lämpligt program i sig som driver alla lysdioder direkt eller genom någon transistor lite beroende på övrig konfiguration.

- 13th.Marine
- EF Sponsor
Jo, enklast är ju en microprocessor, så kan man programmera om om man inte gillar blinksekvensen.
Man kan nog lösa dethär på många sätt =)
Man kan nog lösa dethär på många sätt =)
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Då vill vi se ett litet schema snart!
Vore kul om man kunde bygga med ett fåtal komponenter, kunde passa även i en 1:32 bil
Vore kul om man kunde bygga med ett fåtal komponenter, kunde passa även i en 1:32 bil

- Klas-Kenny
Schema, ska det behövas?
Med µC blir det väldigt simpelt, jag hade nog gjort något i stil med: Kan göras VÄLDIGT litet med rätt ytmonterade komponenter, då bör dock något bra sätt för ICSP tilläggas. Med hålmonterat kan processorn programmeras utanför kretsen utan problem.

Med µC blir det väldigt simpelt, jag hade nog gjort något i stil med: Kan göras VÄLDIGT litet med rätt ytmonterade komponenter, då bör dock något bra sätt för ICSP tilläggas. Med hålmonterat kan processorn programmeras utanför kretsen utan problem.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Om man inte har specifika krav på små mått på bygget, så
blir det lite enklare att ta en 14-20 pin processor. Man slipper
de extra problemet med delade funktioner på pinnar bl.a.
Man kan även driva de olika lysdioderna individuellt för
extra flexibilitet.
blir det lite enklare att ta en 14-20 pin processor. Man slipper
de extra problemet med delade funktioner på pinnar bl.a.
Man kan även driva de olika lysdioderna individuellt för
extra flexibilitet.
- Klas-Kenny
Helt sant. Man skulle även kunna slopa transistorerna då processorn fixar strömmen ifall man kör en lysdiod per utgång, så i praktiken förlorar man kanske inte så mycket plats. 
Fast lite beroende på hur starkt man behöver ha dem till att lysa så skulle det gå att driva alla tre på bara en utgång utan transistor också.
Problem med olika funktioner på pinnarna torde dock inte vara några problem om man inte behöver några andra funktioner...
Glömde förresten nämna ang. mitt schema, lämplig strömförsörjning måste läggas till, ritade inte med det då jag inte vet vad TS vill använda för kraftkälla.

Fast lite beroende på hur starkt man behöver ha dem till att lysa så skulle det gå att driva alla tre på bara en utgång utan transistor också.
Problem med olika funktioner på pinnarna torde dock inte vara några problem om man inte behöver några andra funktioner...

Glömde förresten nämna ang. mitt schema, lämplig strömförsörjning måste läggas till, ritade inte med det då jag inte vet vad TS vill använda för kraftkälla.
> Problem med olika funktioner på pinnarna torde dock inte vara några problem
> om man inte behöver några andra funktioner...
Jag tänker på sådant som ICSP, MCLR o.s.v. (Inte USART, I2C...)
> om man inte behöver några andra funktioner...
Jag tänker på sådant som ICSP, MCLR o.s.v. (Inte USART, I2C...)
- Klas-Kenny
Aha, okej. Fast det borde väl inte bli några problem så som jag ritat? Kan ju ha rätt höga basmotstånd till trissorna utan problem.
Så, om jag kör på en microprocessor kan jag justera blinkintervallen i efterhand tills jag blir nöjd... Frågan är om det värt att lära sig programmera en sån och kunna justera kontra att "bara löda ihop" ett par komponenter med fasta blinkintervaller?
Som kraftkälla hade jag tänkt mig 2x1.5v AA, mest för att spara utrymme och vikt. Men tror att det blir 3 st batterier istället för att få tillräckligt med kräm. Lysdioderna ligger mellan 3 och 3.5v. Har inte riktigt bestämt om jag ska ha 3 eller 5mm.

Som kraftkälla hade jag tänkt mig 2x1.5v AA, mest för att spara utrymme och vikt. Men tror att det blir 3 st batterier istället för att få tillräckligt med kräm. Lysdioderna ligger mellan 3 och 3.5v. Har inte riktigt bestämt om jag ska ha 3 eller 5mm.
Jo tack, det har jag märkt. Har t.o.m. funderat lite på en mekanisk lösningMan kan nog lösa dethär på många sätt =)

- Klas-Kenny
Minst tre AA-batterier är nog absolut att rekommendera för bra resultat.
Ifall du vill kan jag knacka ihop ett litet program åt dig med rätt blink, vill du investera i en programmerare kan jag göra det enkelt att ändra frekvensen i koden eller så kan jag göra så att du styra det genom att justera en potentiometer och programmera och posta en processor till dig.
Prislapp kommer vi säkert överens om något bra i så fall
Skicka PM vid intresse.
Ifall du vill kan jag knacka ihop ett litet program åt dig med rätt blink, vill du investera i en programmerare kan jag göra det enkelt att ändra frekvensen i koden eller så kan jag göra så att du styra det genom att justera en potentiometer och programmera och posta en processor till dig.
Prislapp kommer vi säkert överens om något bra i så fall

Skicka PM vid intresse.