På många tåg verkar det finnas uttag med 230V 16,66 Hz. Detta sägs bränna många mobilladdare och laptop ac adaptrar enligt tågpersonalen.
Eftersom många ac/dc adaptrar verkar klara att drivas med 330V DC. Borde det inte gå att klara uppgiften genom att först likrikta och sedan sätta en kapacitans som jämnar ut mellan topparna hos 16,66 Hz vågformen. Och därefter mata en vanlig ac/dc adapter för laptop?
En ~60 VA adapter borde klara sig med 23 µF på ingångssidan ..?
För de switchade prylarna lär det knappast vara något problem, den lägre frekvensen kommer ju ge större rippel på primärsidans kondensator men adaptrarna är ju designade att fungera från c:a 90V AC så det ska mycket rippel till innan de slutar fungera.
Är alla adaptrar konstruerade för att klara 90V? Skulle väl kunna vara dom som inte klarar låg spänning som går sönder!
Att 50Hz grejor inte trivs och går varma, borde vara självklart. Inte så självklart för dom vanliga passagerarna utan tekniskt intresse, men det borde finnas varningar tycker man.´
Vilken utbildning tågpersonalen har kan också spela roll, kan de se skillnad på 50Hz utrustning och switchade!
Senast redigerad av Mindmapper 18 april 2009, 14:28:57, redigerad totalt 1 gång.
Att de skulle vara 230V 16,66Hz i uttagen på tågen har jag inte hört talas om, måste vara på mycket äldre vagnar och tåg. Nyare Öresundståg/X2000 har 230V/50Hz vad jag vet.
Vet inte hur många adaptrar som klarar drivas på 300VDC, men tvekar på att det är långt ifrån alla.
Egentligen tycker jag det borde kvitta för som någon säger, det likriktas väll i vilket fall som helst.
Så länge de är gjorda för 90V bör det inte vara något bekymmer med switchningen. Däremot får reservoirkondingen slita hund. Ripplet blir mycket högre jämfört med 50Hz. Uppvärmningen i kondingen bör bli mycket högre än normalt. De eliminatorer som knappt klarar 50Hz pga. tveksam konding, bör nog slås ut inom relativt kort tid.
Stötström bör inte vara någon större skillnad mot 50Hz. Slår du till när det är max så är det max. Att maxet varar en stund längre borde inte göra så mycket. Eftersom kondingarna tar laddning minskar stötströmmen.
Jag har åkt dem ett par gånger och kan inte minnas att jag sett någon varning om 16 2/3 Hz i uttagen. Jag betvivlar starkt att man skulle sätta upp normala uttag för 16 2/3 Hz då många mobilladdare (särskilt för 5+ år sedan) var utförda med 50Hz-transformator och dessa skulle bli förstörda rätt så omedelbart om man kopplade in dem.
Däremot skulle jag kunna tänka mig att det är 50Hz modifierad fyrkantvåg eller liknande i dem.
Behövs ingen varning.. enda uttagen som finns är i cafeterian/restaurangvagnen. Och då endast på speciella ställen. Kaffemaskiner o.dyl som drivs med det.
Det jag åkte hade uttag under bordet jag satt vid.
Vet du helt säkert att det är 16 2/3 Hz? 16 2/3 Hz är ganska oanvändbart som det är, och med tanke på att det finns belysning i tåget så borde det finnas en omvandlare till 50Hz om inte belysningen går på likström.