Inkoppling av röstmodul, frågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Inkoppling av röstmodul, frågor

Inlägg av Göran Nilsson »

Hej
Jag har skaffat en röstmodul och nu försöker jag koppla in den men fattar inte saker som för erfarna kanske är självklara. Här visar jag grejorna. ( länk raderad )

Fråga 1. Vilken pinne på röstmodulen är VDD (+), är det den längst upp till höger, sett uppifrån å med det lilla jacket riktat uppåt ?

Fråga 2. Röstmodulen ska ha en spänning på 3,3 volt där för har jag en LM1117T-3,3 till den har jag två tantalkondingar 10uF (790D-106X0025B2). Men jag fattar inte vilket som är plus och minus pinne på denna. Det finns ingen märkning. Det finns en fas på ena hörnet men den visas inte på databladet. Vilken pinne är + ?

Tack på förhand
Göran
Senast redigerad av Göran Nilsson 19 augusti 2015, 22:22:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Re: Inkoppling av röstmodul, frågor

Inlägg av Göran Nilsson »

Hej
Jag vore mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig med mina frågor
Göran
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Inkoppling av röstmodul, frågor

Inlägg av SM7CZR »

Om du laddar upp en stillbild som är användbar får du nog svar. :)
sc3
Inlägg: 173
Blev medlem: 10 januari 2011, 11:05:40
Ort: Umeå

Re: Inkoppling av röstmodul, frågor

Inlägg av sc3 »

Hej Göran

Fråga 1: Hittade denna tråd på nätet där en ställer samma fråga, så din tolkning stämmer http://forum.arduino.cc/index.php?topic=117009.0

Fråga 2: Jag försökte också tolka databladet men kanske inte blev så mycket klokare. Om man jämför det radiella-tantalen från samma tillverkare så är avfasningen på den, den positiva sidan. Det är vad jag hade provat med.

Hoppas det gav någon hjälp

="Göran Nilsson"]Hej
Jag har skaffat en röstmodul och nu försöker jag koppla in den men fattar inte saker som för erfarna kanske är självklara. Här visar jag grejorna. http://www.youtube.com/watch?v=q9KtazK7_mw

Fråga 1. Vilken pinne på röstmodulen är VDD (+), är det den längst upp till höger, sett uppifrån å med det lilla jacket riktat uppåt ?

Fråga 2. Röstmodulen ska ha en spänning på 3,3 volt där för har jag en LM1117T-3,3 till den har jag två tantalkondingar 10uF (790D-106X0025B2). Men jag fattar inte vilket som är plus och minus pinne på denna. Det finns ingen märkning. Det finns en fas på ena hörnet men den visas inte på databladet. Vilken pinne är + ?

Tack på förhand
Göran
sc3
Inlägg: 173
Blev medlem: 10 januari 2011, 11:05:40
Ort: Umeå

Re: Inkoppling av röstmodul, frågor

Inlägg av sc3 »

Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Re: Inkoppling av röstmodul, frågor

Inlägg av Göran Nilsson »

Tack för att du uppmärksammade mig på att det är bättre med foto. Jag hade inget konto där jag kunde ladda upp bilder men har fixat det nu men har inte riktigt koll på hur man klistar in foton

https://flic.kr/p/xey58s

Bild

Göran
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Re: Inkoppling av röstmodul, frågor

Inlägg av Göran Nilsson »

Hej sc3

Tack, tack, länken du uppgav var mycket informativ. Jag läste/kollade in samma datablad på kondingen men den informationen var kass med avseende på polaritet. Jag kör på att fasningen är plus.

Jag är mycket tacksam nu, imorgon bitti kan jag löda inop mitt rotoralarm :D

Göran
sc3
Inlägg: 173
Blev medlem: 10 januari 2011, 11:05:40
Ort: Umeå

Re: Inkoppling av röstmodul, frågor

Inlägg av sc3 »

Göran, tantalerna sett från ovan bekräftar att positiva sidan är den med avfasningen. Benet närmast + tecknet.

Kikade in på dina två andra filmer på youtube, spännande sak i garaget! Skriv gärna om den om du har lust.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Re: Inkoppling av röstmodul, frågor

Inlägg av Göran Nilsson »

sc3

Ja, det är roliga grejor :D Jag ska ha röstmodulen till rotoralarmet. Om rotorvarvet går under 615rpm aktiveras röstmodulen och spelar upp "low, low, low" i headsetet, samma vid för högt rotorvartal "high, high, high". Om jag nu får allt att fungera :shock:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Inkoppling av röstmodul, frågor

Inlägg av Magnus_K »

Göran Nilsson skrev:Tack för att du uppmärksammade mig på att det är bättre med foto. Jag hade inget konto där jag kunde ladda upp bilder men har fixat det nu men har inte riktigt koll på hur man klistar in foton

https://flic.kr/p/xey58s

Bild

Göran
Om du vill kan du ladda upp bilden direkt i forumet så kommer bilden alltid finnas kvar. Nedan är lite bilder på hur:

1. När du är redo att lägga till en bild så tryck på "Browse" och leta upp din bild.
2. Sökvägen kommer nu finnas till vänster om Browse-knappen och du kan nu trycka på "Bifoga filen"
3. Som sista grej måste du klistra in bilden i inlägget och det gör du genom att placera markören där du vill ha bilden i inlägget och trycka på "Placera inom inlägget"
Lagg_till_bild.JPG
Lagg_till_bild1.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Inkoppling av röstmodul, frågor

Inlägg av Magnus_K »

Göran Nilsson skrev:sc3

Ja, det är roliga grejor :D Jag ska ha röstmodulen till rotoralarmet. Om rotorvarvet går under 615rpm aktiveras röstmodulen och spelar upp "low, low, low" i headsetet, samma vid för högt rotorvartal "high, high, high". Om jag nu får allt att fungera :shock:
När kommer "Too low, terrain", "Whoop whoop, pull up, pull up" då? :wink:
SeniorLemuren
Inlägg: 7827
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Inkoppling av röstmodul, frågor

Inlägg av SeniorLemuren »

Göran Nilsson skrev:Hej
Jag har skaffat en röstmodul och nu försöker jag koppla in den men fattar inte saker som för erfarna kanske är självklara. Här visar jag grejorna. http://www.youtube.com/watch?v=q9KtazK7_mw

Fråga 1. Vilken pinne på röstmodulen är VDD (+), är det den längst upp till höger, sett uppifrån å med det lilla jacket riktat uppåt ?

Fråga 2. Röstmodulen ska ha en spänning på 3,3 volt där för har jag en LM1117T-3,3 till den har jag två tantalkondingar 10uF (790D-106X0025B2). Men jag fattar inte vilket som är plus och minus pinne på denna. Det finns ingen märkning. Det finns en fas på ena hörnet men den visas inte på databladet. Vilken pinne är + ?

Tack på förhand
Göran
Men du, snälla. Du har tagit bort youtubeklippet. Ta då väldigt gärna bort länken här till klippet som inte längre finns.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Re: Inkoppling av röstmodul, frågor

Inlägg av Göran Nilsson »

Nu har jag fått ljud i grejorna men tyvärr endast tal på kinesiska.
Till röstmodulen medföljde ett SD minne på 120 MB med ett antal ljudspår, filformat .ad4
Enligt specifikationerna på röstmodulen ska det fungera med .waw fil. Så jag spela in tre meddelande på ett nytt SD minne (8GB).
Det fungerade inte alls så jag flyttade över waw-filerna till 120MB minnet. Det blev ljud men bara kraftigt brus.
Det är vad jag hunnit med idag. Imorgon ska jag försöka ta reda på vad .ad4 filer är för något och hur jag ska skapa dem.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5783
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Inkoppling av röstmodul, frågor

Inlägg av hcb »

http://www.buildcircuit.com/how-to-conv ... -tutorial/
och
http://www.4dsystems.com.au/product/SOMO_14D/

verkar ha litet information om hur man omvandlar till ad4-format. Jag har inte provat något.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3755
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Inkoppling av röstmodul, frågor

Inlägg av LaRdA »

Göran Nilsson skrev:Nu har jag fått ljud i grejorna men tyvärr endast tal på kinesiska.
Till röstmodulen medföljde ett SD minne på 120 MB med ett antal ljudspår, filformat .ad4
Enligt specifikationerna på röstmodulen ska det fungera med .waw fil. Så jag spela in tre meddelande på ett nytt SD minne (8GB).
Det fungerade inte alls så jag flyttade över waw-filerna till 120MB minnet. Det blev ljud men bara kraftigt brus.
Det är vad jag hunnit med idag. Imorgon ska jag försöka ta reda på vad .ad4 filer är för något och hur jag ska skapa dem.
Såg detta:
http://www.4dsystems.com.au/product/SOMO_14D/
Supports up to 2Gig micro-SD memory cards (FAT16 format).
Skriv svar