Hjälp med min första Diptrace PCB layout
- Magnus_K
- EF Sponsor
Hjälp med min första Diptrace PCB layout
Har gjort min första PCB layout men skulle vilja fråga efter lite hjälp innan jag skickar iväg den.
Kretsen är ett breakout-kort för en SMD IC som heter SIM900. Databladet är bifogat och på sidan 15 är footprint.
Jag har även bifogat en Diptrace PCB layout-fil samt en pdf på denna.
Frågor:
* Avkoppling. Tänkte använda detta enbart för att sitta och labba med kopplingsdäcket. Tror det fortfarande är nödvändigt att placera det på kortet eller kan det räcka med att göra det på däcket? I databladet står det att man ska placera avkoppling så nära SIM900 som möjligt men ni kanske kan dela med er av erfareneheter?
* Avstånd och trace-storlek. Vid sändning så kan strömmen nå upp till 2A på VBAT. Borde man gå upp i tracebredd på just dessa, samt öka avstånden?
* Hur får jag utskrivet PIN-nummer på kortet?
* Ja, vad mer är fel i era ögon
Jättetack på förhand till den/er som orkar kika på det.
Kretsen är ett breakout-kort för en SMD IC som heter SIM900. Databladet är bifogat och på sidan 15 är footprint.
Jag har även bifogat en Diptrace PCB layout-fil samt en pdf på denna.
Frågor:
* Avkoppling. Tänkte använda detta enbart för att sitta och labba med kopplingsdäcket. Tror det fortfarande är nödvändigt att placera det på kortet eller kan det räcka med att göra det på däcket? I databladet står det att man ska placera avkoppling så nära SIM900 som möjligt men ni kanske kan dela med er av erfareneheter?
* Avstånd och trace-storlek. Vid sändning så kan strömmen nå upp till 2A på VBAT. Borde man gå upp i tracebredd på just dessa, samt öka avstånden?
* Hur får jag utskrivet PIN-nummer på kortet?
* Ja, vad mer är fel i era ögon
Jättetack på förhand till den/er som orkar kika på det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
Re: Hjälp med min första Diptrace PCB layout
Naturligtvis avkoppling på ditt kort, inge snack.
2A och 0,5 mm ledare fungerar.
Jag brukar lägga text i kopparlagret, på ditt kan du lägga texten utanför stiftlisten
Eller ett komponenttryck.
Protte
2A och 0,5 mm ledare fungerar.
Jag brukar lägga text i kopparlagret, på ditt kan du lägga texten utanför stiftlisten
Eller ett komponenttryck.
Protte
- Klas-Kenny
Eftersom att du nu ändå ska skicka på tillverkning (vad jag förstått) så får du ju (väl?) tvålagerskort. Utnyttja det och släng på ett jordplan på hela undersidan, ett bra jordplan underlättar livet många gånger. Dvs. en "copper pour" ansluten till alla jord-pinnar.
Och som sagt avkopplingskondingar. För att underlätta designen kan du ju lägga dem på undersidan (eftersom att det väl blir tvålagerskort), och köra igenom vior direkt upp till rätt komponentben, kortaste möjliga väg. Eftersom att stiftlisten bygger lite borde inte små 0805-kondingar eller så vara ivägen på undersidan på något sätt, dessa är dessutom lätta att löda.
Ett sätt att få några pin-nummer (vet inte om man kan få Diptrace att skriva ut det automatiskt? ) är ju att helt enkelt lägga till lite text i silkscreenen, rätt siffror vid rätt ben. Lite pyssel förvisso, om man ska märka ut alla ben, men men.
Och som sagt avkopplingskondingar. För att underlätta designen kan du ju lägga dem på undersidan (eftersom att det väl blir tvålagerskort), och köra igenom vior direkt upp till rätt komponentben, kortaste möjliga väg. Eftersom att stiftlisten bygger lite borde inte små 0805-kondingar eller så vara ivägen på undersidan på något sätt, dessa är dessutom lätta att löda.
Ett sätt att få några pin-nummer (vet inte om man kan få Diptrace att skriva ut det automatiskt? ) är ju att helt enkelt lägga till lite text i silkscreenen, rätt siffror vid rätt ben. Lite pyssel förvisso, om man ska märka ut alla ben, men men.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Tack för tipsen/informationen!
Ok. Ska försöka genomföra vad ni säger.
Ok. Ska försöka genomföra vad ni säger.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Har suttit och mekat i Diptrace ikväll och än så länge så har jag fått till pin-nummer samt avkoppling. Jag kör dock fast vid copper pouren och jag är toksäker på att det är jag som ställt till något vid ett tidigare skede.
Programmet undrar om jag vill koppla ihop pouren med något net och det vill jag; alla nets som är GND. Problemet är att jag inte kan döpa alla nets som verkligen är GND till just GND får då klagar den på att ett tidigare net har samma namn.
Eftersom jag bara kan ansluta pouren till ett net så kör jag fast lite här.
Så min fråga, vad kan jag ha gjort fel? Ska jag behöva göra 10+ pours för att sen merga dom?
Oj oj, vilken svengelska...
Programmet undrar om jag vill koppla ihop pouren med något net och det vill jag; alla nets som är GND. Problemet är att jag inte kan döpa alla nets som verkligen är GND till just GND får då klagar den på att ett tidigare net har samma namn.
Eftersom jag bara kan ansluta pouren till ett net så kör jag fast lite här.
Så min fråga, vad kan jag ha gjort fel? Ska jag behöva göra 10+ pours för att sen merga dom?
Oj oj, vilken svengelska...
Du kan i Diptrace Layout koppla ihop alla som du vill skall vara GND genom att lägga till ratlines mellan dem. Då kommer de näten att mergas (den kommer att fråga om den skall merge'a näten).
Dock så routar du förstås inte dessa ratlines sedan, utan du gör en copper pour på andra sidan som du väljer att koppla ihop med det merge'ade nätnumret, och voila...
edit: och, om du hade kopplat ihop alla jordpinnarna redan i schema-editorn (om du nu gjorde det som ett schema först dvs) så hade de blivit ett enda nät när du sedan plockade in schemat i Layout.
Dock så routar du förstås inte dessa ratlines sedan, utan du gör en copper pour på andra sidan som du väljer att koppla ihop med det merge'ade nätnumret, och voila...
edit: och, om du hade kopplat ihop alla jordpinnarna redan i schema-editorn (om du nu gjorde det som ett schema först dvs) så hade de blivit ett enda nät när du sedan plockade in schemat i Layout.
Senast redigerad av jorgen 12 februari 2014, 03:57:27, redigerad totalt 1 gång.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Grymt, tack jorgen! Ska prova imorrn men det låter kanon och något jag ännu ej provat.
Lycka till. Förresten, om du får nåt exemplar över vid tillverkningen av ditt SIM900-breakout, så skulle jag kunna tänka mig att köpa en eller två. Jag har köpt några SIM900 på Ebay nyligen, men inte riktigt kommit mig för att rita ihop nåt breakout ännu..
Sitter med just sim900 modul på jobbet nu, fått en produkt som inte fungerar riktigt bra. För att klara dessa 2A pulserna bra så se tilll att ha ordentligt med avkoppling på kortet, har du plats så lägg på ett par mF med låg ESR vid modulen.
Jag tycker du skall bredda ledarna.
Platsen finns och det finns ingen anledning att ha tunnare ledare än nödvändigt
Platsen finns och det finns ingen anledning att ha tunnare ledare än nödvändigt
- Magnus_K
- EF Sponsor
@jorgen: Ditt tips fungerade utmärkt angående ratlines. Problemet var just som du trodde; att jag inte gjorde något schema först. Var inne lite på det men det kändes som om det skulle finnas en "genväg" och det gjorde det!
Självklart kan du få köpa något kort för självkostnadspris alternativt en kopia på alla filer om du vill modifiera lite först. Men ha i bakhuvet att jag är en verklig novis!
@swirve: Ok, ska tänka på detta. Håller fortfarande på att läsa om avkoppling för att förstå det bättre.
För info så hittade jag detta i en tråd -> Ang avkoppling. Det verkar vara superbra läsning som jag precis printat och ska sätta mig in i, för att sen arkivera.
@ToPNoTCH: Just nu är dom 0,33 förutom dom tre VBAT som jag mergat och tagit upp till 2mm (databladets rek.). Tänkte på att gå upp i ledarbredd men blev osäker om dom då skulle ligga för nära varandra... Har dock ingen kunskap kring det.
Ska prova 0,5 och se hur det ser ut. Tack för input!
EDIT: Bifogat är nu en ny kopia med bredare ledare samt ett rejält jordplan. Än så länge bara en avkopplingskonding men jag måste läsa på mera för att veta placering, antal, storlek och sort. EDIT2: Stavning...
Självklart kan du få köpa något kort för självkostnadspris alternativt en kopia på alla filer om du vill modifiera lite först. Men ha i bakhuvet att jag är en verklig novis!
@swirve: Ok, ska tänka på detta. Håller fortfarande på att läsa om avkoppling för att förstå det bättre.
För info så hittade jag detta i en tråd -> Ang avkoppling. Det verkar vara superbra läsning som jag precis printat och ska sätta mig in i, för att sen arkivera.
@ToPNoTCH: Just nu är dom 0,33 förutom dom tre VBAT som jag mergat och tagit upp till 2mm (databladets rek.). Tänkte på att gå upp i ledarbredd men blev osäker om dom då skulle ligga för nära varandra... Har dock ingen kunskap kring det.
Ska prova 0,5 och se hur det ser ut. Tack för input!
EDIT: Bifogat är nu en ny kopia med bredare ledare samt ett rejält jordplan. Än så länge bara en avkopplingskonding men jag måste läsa på mera för att veta placering, antal, storlek och sort. EDIT2: Stavning...
Senast redigerad av Magnus_K 13 februari 2014, 00:23:44, redigerad totalt 2 gånger.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det är bra att tänka på lite mekaniskt också.
Det är mycket sannorlikt att man kommer att löda dit och löda loss
stiftlisterna runt hörnena. Har man då tunna ledare som går in till paddarna
så blir dessa känsliga mekaniskt och går lätt av.
Gör gärna sista biten tjockare så blir det ett kort som man inte svär över...
P.s har bara tittat på PDF en i första inlägget.
Lägg gärna upp prylarna som bilder istället så slipper man ladda hem
det hela för att kunna se något
Swech
Det är mycket sannorlikt att man kommer att löda dit och löda loss
stiftlisterna runt hörnena. Har man då tunna ledare som går in till paddarna
så blir dessa känsliga mekaniskt och går lätt av.
Gör gärna sista biten tjockare så blir det ett kort som man inte svär över...
P.s har bara tittat på PDF en i första inlägget.
Lägg gärna upp prylarna som bilder istället så slipper man ladda hem
det hela för att kunna se något
Swech
- Magnus_K
- EF Sponsor
Det var bra tips. Har lyckats knäcka några ledare själv vid demontering så det var bra. Tack!
EDIT: Menar du så här eller kan man göra det bättre genom export från Diptrace?
EDIT: Menar du så här eller kan man göra det bättre genom export från Diptrace?
Nej, anslutningarna till jordplanet ska ske så NÄRA kretsens pinnar som möjligt, inte ute vid kortkanten. Avkopplingskondensatorer likaså. En del (eller alla) av dessa kan med fördel monteras på baksidan.
Hade det varit vilken krets som helst hade jag inte haft några andra kommentarer, men detta är RF, och det kan vara ganska speciellt när det gäller just ledningsdragning på PCB och liknande. Man skulle behöva läsa noggrannt hela pdf:en för att kolla om det behövs filter eller annat på vissa pinnar. Kanske man behöver skilja analoga och digitala ledare åt? Antennen är ju lite speciell t.ex, den bör du nog inte bara dra ut till en vanlig stiftlist utan fundera på hur den ska anslutas på rätt sätt. Den ledaren ska ha 50 ohms impedans, hur man nu åstadkommer det? Det får inte förekomma skarpa hörn och vinklar t.ex. Det gäller även de andra ledarna till viss mån, eftersom de kan ta upp RF via luften från antennen, eller från loopar vid avkopplingskondensatorerna (och det är därför de ska ligga nära kretsen och att inga andra ledare ska ligga för nära).
Databladet tar upp PCB:design på några olika ställen (sök på PCB). bl.a. 4.1.1 VBAT. Men även GND ska ha lika tjocka ledare, annars funkar det ju inte. Särskilt till avkopplingskondensatorerna. Antennen 4.17, samt det viktiga lästipset AN_SIM900-TE PCB (Application note about PCB layout). Där beskrivs t.ex. att bredden på RF-ledarna är beroende av tjockleken på laminatet (avståndet mellan RF-ledaren på komponentplanet till GND-planet), att GND-planet helst ska ha små hål på vissa ställen direkt under RF-ledaren... Det funkar säkert ganska OK även om man inte trixar med allt det där, men signalen blir lägre (dålig mottagning) och störningarna högre. Gör man bara det viktigaste (en bra antennledare med ev. filter, bra VBAT-avkoppling och bra jordplan) så duger det säkert.
Nackdelen med att lägga in en massa special-grejer på kretskortet är ju att det då kanske bara passar just den kretsen. Har du ett mer generellt "breakout"-kort så fungerar det ju för alla kretsar som har samma kapsel.
Hade det varit vilken krets som helst hade jag inte haft några andra kommentarer, men detta är RF, och det kan vara ganska speciellt när det gäller just ledningsdragning på PCB och liknande. Man skulle behöva läsa noggrannt hela pdf:en för att kolla om det behövs filter eller annat på vissa pinnar. Kanske man behöver skilja analoga och digitala ledare åt? Antennen är ju lite speciell t.ex, den bör du nog inte bara dra ut till en vanlig stiftlist utan fundera på hur den ska anslutas på rätt sätt. Den ledaren ska ha 50 ohms impedans, hur man nu åstadkommer det? Det får inte förekomma skarpa hörn och vinklar t.ex. Det gäller även de andra ledarna till viss mån, eftersom de kan ta upp RF via luften från antennen, eller från loopar vid avkopplingskondensatorerna (och det är därför de ska ligga nära kretsen och att inga andra ledare ska ligga för nära).
Databladet tar upp PCB:design på några olika ställen (sök på PCB). bl.a. 4.1.1 VBAT. Men även GND ska ha lika tjocka ledare, annars funkar det ju inte. Särskilt till avkopplingskondensatorerna. Antennen 4.17, samt det viktiga lästipset AN_SIM900-TE PCB (Application note about PCB layout). Där beskrivs t.ex. att bredden på RF-ledarna är beroende av tjockleken på laminatet (avståndet mellan RF-ledaren på komponentplanet till GND-planet), att GND-planet helst ska ha små hål på vissa ställen direkt under RF-ledaren... Det funkar säkert ganska OK även om man inte trixar med allt det där, men signalen blir lägre (dålig mottagning) och störningarna högre. Gör man bara det viktigaste (en bra antennledare med ev. filter, bra VBAT-avkoppling och bra jordplan) så duger det säkert.
Nackdelen med att lägga in en massa special-grejer på kretskortet är ju att det då kanske bara passar just den kretsen. Har du ett mer generellt "breakout"-kort så fungerar det ju för alla kretsar som har samma kapsel.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Hade RF-delen på min "att-göra-lista" men tror jag strunar i det nu. Fattar inte hur jag kunnat missa pdf'en du länkade till om PCB-layout...
Tack för all info jesse!
Lägger detta på hyllan och beställer ett SIM900-TE kort istället...
Tack för all info jesse!
Lägger detta på hyllan och beställer ett SIM900-TE kort istället...