NiFe-batteri, statuskontroll, laddning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tugo

NiFe-batteri, statuskontroll, laddning

Inlägg av tugo »

Hej!
Jag har en stuga som inte är ansluten till elätet. Efter decennier av olika varianter på att få kraft i gamla bilbatterier för belysning och TV-tittande, så har jag nu fått tag på nife-batterier, en batterityp som anses lämplig för mitt ändamål. Mitt problem är nu att laddningen inte verkar stanna kvar i batterierna, vilket av vad jag förstår kan bero på att jag laddar med en laddare avsedd för vanliga blybatterier. En annan felkälla kan kanske vara att elektrolyten behöver bytas. Jag har googlat runt en del, men inte lyckats hitta användbar information. Jag vänder mig nu till detta forum.

Fråga 1: Var får man tag i en laddare till nife-batterier?

Fråga 2: Hur kollar man statusen på battericellerna?

Fråga 3 Var få tag man på elektolyt och hur gör man ett byte om man behöver?
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Re: NiFe-batteri, statuskontroll, laddning

Inlägg av Gizmo »

Spännande med nån som använder NiFe-batterier! Får man fråga var du fick tag på dem, eller vad de har för specifikationer?

Tänkte tipsa om http://www.nickel-iron-battery.com/ och citerar jag från sidan så står det "The charge voltage can vary from 1.46 to 1.55 volts per cell. Unlike other battery designs, the exact charge voltage is unimportant. A higher voltage will result in quicker charges but more water loss that will necessitate more frequent topping up with distilled water. "

Förmodar att du även hittat wikipedias sida? http://en.wikipedia.org/wiki/Nickel-iron_battery

Så för att försöka svara på några av frågorna:

1. Bygg en!? (Osäker på om bly-batteriladdare blir rätt, de är kanske inte fel, men helt rätt blir det nog inte, NiFe ska laddas länge med mindre ström än motsvarande bly-batteri).
2. Man fyller på vätska, laddar dem en viss tid och mäter spänningen.
3. Om de stått länge så är det nog kanske läge att byta elektrolyt ändå, en blandning av kaliumhydroxid och litiumhydroxid plus vatten verkar vara rätt, proportionerna får gärna nån med bättre google-skills än mig tala om.

Har du någon bild på batterierna, eller nån beteckning?
limpan4all

Re: Nife-batteri, statuskontroll, laddning

Inlägg av limpan4all »

Jag är också nyfiken.
Är inte en av just NiFe batteriernas väl kända nackdelar hög självurladdning?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske det finns hint här: en-wp: Nickel-Iron battery # Charge
tugo

Inlägg av tugo »

Tack för visat intresse och tips!

Men tyvärr tror jag inte att jag kommer så mycket längre just nu. Det beror antagligen på bristande kunskaper. Att t ex bygga en egen laddare är för svårt för mig, men att byta elektrolyt skulle jag gå i land med - förutsatt att jag vet vad jag ska pytsa i. Batterierna kommer från tunnelbanevagnar i Stockholm så vitt jag vet och cellerna är bryggade tio och tio och står i trälådor. Cellerna är ungefär så stora som ett enliters mjölkpaket.

Som jag förstått det hela så är fördelen med nife-batterierna att de tål misshandel på ett helt annat sätt än blybatterier, de ska tåla 2000 djupurladdningar. Även om det är lite överdrivet så tycker jag ändå det verkar lovande jämfört med blybatterier som aldrig blir sig lika efter en djupurladdning. Självurladdningen är tydligen också låg jämförelsevis. Nackdelen är tydligen att mycket energi går förlorad vid uppladdning. Man ska tydligen bara få tillbaka 70% av vad man stoppat i. I mitt fall gör det inte så mycket eftersom jag laddar batterierna med överskottsenergi från ett elverk jag använder i min verkstad. Jag sneglar just nu på vindsnurror och solceller, men avvaktar lite eftersom jag vill ha tag i laddare och regulator som passar med nife-batterierna så att jag får till ett fungerande system. Jag tycker att det borde finnas laddare att få tag i eftersom batterierna finns.

Om någon sitter med mer information och erfarenheter av dessa batterier så tar jag förstås gärna emot detta.
Halvorsen

Inlägg av Halvorsen »

10 Nicd celler ska laddas med 14,4V, går inte att överladda, det enda som händer är att vattnet kokar ur. Nife brukar rekommendera en rejäl grundladdning för att alla celler ska bli fulladdade.

Vad står det för beteckning på cellerna?

//Halvorsen
tugo

Inlägg av tugo »

14,4 volt, alltså. Den laddare jag har slår ifrån vid 13,6. Jag har inte batterierna i min närhet just nu, men jag ska ta en närmare titt efter beteckningar nästa gång jag får möjlighet.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

På sidan 32 http://www.lizardfire.com/hydroxy/The_Edison_Alkaline_Storage_Battery.pdf så står lite om proportionerna för elektrolyten man ska ha i.
Enligt den här kalkylatorn för KOH så vill man ha omkring 30%-ig lösning för att få batterierna att tåla när det är mycket minusgrader, i originalreceptet var det bara 20%-ig lösning.
Och enligt http://www.solarpaneltalk.com/showthread.php?3381-Nickel-Iron-vs-Lead-Acid-Off-Grid-battery-debate/page16 så körde äldre tillverkare med omkring 20 gram Litiumhydroxid per liter, men nyare tillverkare kör med 40 gram LiOH per liter.

De lägger också till att man ska vara försiktig när man blandar ut pulvret i vatten eftersom det blir ganska varmt (man ska INTE ha vatten i pulvret, då blir det för varmt och sprätter och har sig). Ögonskydd och handskar är att rekommendera. Och, jag förmodar att det ska inte vara kranvatten utan avjoniserat (destillerat) vatten man använder.

Hittade fina bilder på en gammal NiFe-cell (med gråsuggor! :-) som ska renoveras, ser dina celler ut så som på bilderna här?

Undrar lite hur man "renoverar" gamla celler. Är det som på blyceller att det blir nånslags "sulfatering" (nå...sulfat blir det ju INTE...men beläggning)?
tugo

Inlägg av tugo »

Hej Gizmo och tack för ditt svar!

Nej mina batterier ser inte ut som dem på bilden. Mina höljen är av plast och antagligen så innehåller de inte suggor även om lutet antagligen skulle behöva bytas. Det är antagligen fortfarande tillräckligt med must i luten för att hålla insekter borta, åtminstone hoppas jag det. Men jag ska nog försöka mig på ett lutbyte på sikt. Den info som står att läsa i ditt inlägg var intressant och visst finns en del uppgifter om hur kraftig lutlösningen ska vara, men som jag ser det framför mig så kommer jag att få blanda kaustiksoda och destillerat vatten lite på måfå eftersom jag inte har laboratorieutrustning för att mäta mig till rätt koncentration. För det är väl kaustiksoda och destillerat vatten som är det som finns att tillgå för att göra det batterierna behöver?

I korthet: om någon har några handfasta råd om hur man ser till att få rätt koncentration på brygden och av vad man lämpligast och enklast blandar den av så mottas dessa mer än gärna.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om det är viktprocent som avses är det väl bara att väga?
tugo

Inlägg av tugo »

Ja är det bara så enkelt då är det ingen match. Du kanske vet var man hittar lithiumhydroxid också?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Tja är det volymprocent som avses så går det ju att räkna och väga sig till det också för den delen, bara en aning krångligare och man måste ha lite mer kemikunskaper :)

Men för att svara på frågan så nej jag vet inte var man hittar lithiumhydroxid.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Vän av kemi och ordning (jag) vill härmed bestämt påpeka att det på svenska heter _litium_ och inget annat.

Om inte annat kan det ju underlätta sökning efter LiOH på nätet :)

Enligt Wikipedia och mitt minne av vad som står i Svensk Uppslagsbok är elektrolyten kalilut (KOH i vatten) vilket bör var avsevärt lättare att få tag på, tycker jag.
Halvorsen

Inlägg av Halvorsen »

Mitt råd är att börja med en stadig överladdnings tills det bubblar i samtliga celler, först då är det ordentligt laddat, men kollan beteckeningen så kan man ta reda på vilken ström som är lagom.

Sen är det inte Kaustiksoda (Natriumhydroxid) utan Kaliumhydroxid som du ska ha. På jobbet slutade man byta elektrolyt på 90-talet, ingen har väll märkt nån större skillnad...
tugo

Inlägg av tugo »

Tack för tipsen!

Jag ska försöka ta reda på beteckningen i morgon och jag avvaktar med amatörkemin så länge.
Skriv svar