LED flasher

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AndGo

LED flasher

Inlägg av AndGo »

Hallåj!
Jag har tänkt att bygga mig en LED flasher liknande:
http://wild-bohemian.com/electronics/flasher.html
Fast jag tänkte driva min med 12V.
Och självklart så behöver jag hjälp med några förhoppningsvis lätta frågor.

Som jag har förstått det så styrs blink freqvensen och fade in/ut tiden av att det är en RC time constant (vet inte vad det kallas på svenska) koppling.
Min fråga är då, om jag vill ändra frekvensen eller fade tiden spelar det då någon roll om jag byter konding eller motstånd?

Fråga nr 2: Jag skulle vilja ha 5st (1,8-2,2V framspänning) LED på varje sida av schemat istället för 1st. Skulle det fungera?
Självklart skulle jag också byta motstånden som begränsar strömmen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är en alldeles vanlig astabil multivibrator du länkar till.

För att få symmetrisk blinkning ska de 2 st 100k motstånd vara lika och det samma gäller kondensatorerna. Det är även dom som bestämmer takten.

Om du driver rubbet på 12V blir det svårt med 5 st LED i serie, man räknar alltid "worst case" och 5 * 2,2V = 11V, det blir 1V kvar till transistorn att jobba med och då den inte bör gå alldeles i mättning kommer den nog att ha runt 0,4V att jobba med "på riktigt".

Det är för lite.

MEN... om du tar t.ex. 3 LED i serie och räknar ut deras seriemotstånd SAMT tar 2 LED i serie och räknar ut deras seriemotstånd kan du parallellkoppla dessa mellan VDD och kollektorn. Gör det i båda sidor och du har dina 5 LED i varje sida.
AndGo

Inlägg av AndGo »

OK! Tack för svaren. Nu blev jag lite klokare.
Att de båda sidorna blinkar symetriskt spelar ingen roll för mig. Jag tänkte mer på uppladdnings hastigheten på kondensatorerna.
Det jag ska försöka bygga är en stjärnhimmel och då vill jag att LED'arna ska pulsera i olika takt i grupper på tio LED eller så. Typ att dom blinkar med "dimmning" på och av. Hoppas någon förstår. :)

Jag glömde bort att transistorn vill ha 1,4V. Att ha just 5 LED på varje sida har inte så stor betydelse för mig.

EDIT: Oj nu blev det kanske lite konstigt. Uppladdnings hastigheten av kondingen är väl inte konstant med tiden.
Om man tänker sig en grapf tid/volt ser den annorlunda ut om man ökar motståndet resp värdet på kondingen?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Frekvensen kommer att ändra sig lite med matningsspänningen, det beror dock INTE upp/urladdningen av kondensator men på olika referenser i förhållande till spänningsmatningen.

Har du en kondensator med 0V över sig och du sedan kopplar dit ett motstånd mellan kondingen och matningen kommer den att ladda upp enl. en parabel. Den når alltså 73% av matningsspänningen på R*C sekunder OAVSETT vad matningsspänningen är (då förutsatt att komponenterna klarar av spänningar osv).
AndGo

Inlägg av AndGo »

Ok!
Jag förstår nog inte riktigt det här.
Min tanke var att bygga några kretsar enligt det där schemat och sedan få kretsarna att blinka dioderna mjukt olika fort.
Där varje halva av kretsen har sin egen hastighet. Men det kanske inte fungerar?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Näpp... eller... jo.

Om du har t.ex. samma basmotstånder kan du med olika värden på kondensatorer få dom att vara olika lång tid på men de kommer ALLTID att växla mellan den ena sida och den andra.

Vill du ha fler frekvenser får du bygga fler enheter.
AndGo

Inlägg av AndGo »

Då kommer det nog att fungera för mig. Jag tänkte bygga ett gäng enheter.
Du kanske förklarade för mig och jag inte fattar. Då får du gärna ha lite tålamod med mig. :?

"Om du har t.ex. samma basmotstånder kan du med olika värden på kondensatorer få dom att vara olika lång tid på men de kommer ALLTID att växla mellan den ena sida och den andra."
Tanken var om man kan variera basmotståndet istället för kondensatorn?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Självklart kan du fast då bara inom vissa gränser, basen på transistorna tål ju inte hur mycket ström som helst.

Om du kopplar ihop de 2 st 100K i "nordändan" och sätter ett potentiometer emellan denna ihopkoppling och VDD kan du variera frekvensen vid att ställa potentiometern, lämpligt kan vara att ha ett 100K pot och byta motståndarna till 47k, då har du "original"området ± en del.
AndGo

Inlägg av AndGo »

Tack så mycket för alla svar!
Nu får jag ta och beställa lite komponenter så att jag kan labba lite.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

IceCap det är 69% av drivspänningen (ln(2))

AndGo, den kopplingen kommer INTE att blinka "mjukt", det är en astabil vippa och den är endera av eller på, ger "hårt" blink.

Frekvensen kommer att bero mycket av antalet lysdioderna och det hela kommer att sluta fungera när svinget på kollektorn är för litet att strypa den andra transistorn.

Visst inom vettiga ramar kommer det att fungera och det är väl inte hela världen om man får labba lite med motstånd och kondensatorer. Frekvensen kommer att vara spänningsberoende då lysdioderna inte är linjära.

För mjukt blink finns en annan tråd på forumet "Mac led"

Protte
AndGo

Inlägg av AndGo »

aha!
Det är bara det att jag är så dålig på elektronik.
Jag har ca 100 LED som jag vill blinka mjukt med lite olika freqvenser.
Helst så billigt som möjligt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nu får du nog vara "lite" mer specifik.

Att blinka 100 LED mjukt betyder att tona upp och ner dom, det är i sig inget svårt att åstadkomma MEN det kanske skulle vara en idé att ange HUR många "grupper" du vill ha, alltså om du vill ha t.ex. 5 olika grupper med 20 LED i vardera som toner oberoende av varandra.
AndGo

Inlägg av AndGo »

Just hur många grupper jag vill ha är inte så kritiskt men absolut minst 5st.
Sen tänker jag mig att ju fler grupper destomer effektfullt.
10st grupper kanske skulle vara lagom.
Jag hade löst det med en PIC (har en gammal programerare) om jag hade haft kunnskaper i att konstruera ett fungerande el schema.
Jag kan ju iochförsig inte programera men skulle nog kunna snickra ihop något med Flowcode.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

PIC processor --- Motstånd --- Basen på en transistor --- motstånd på kollektorn --- en massa lysdioder till en drivspänning på en 15-20 volt och sedan en massaPWM i processorn på så många utportar som den hinner med, PWM med ca 100 Hz.

Protte
Skriv svar