Transfunk Glödstiftdrivare analyserad

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Transfunk Glödstiftdrivare analyserad

Inlägg av 4kTRB »

Jag har själv aldrig byggt den men vet andra som gjort det. När jag läste på gymnasiet
var det en klasskompis som byggde ungefär efter schemat och sålde till den lokala R/C-klubben.

Jag var lite nyfiken på hur den mer exakt fungerar så jag simulerade i LTSpice med likvärdiga
komponenter. I originalschemat sitter TIP33 som effekttrissor, några likvärdiga småsignal samt
1N4001 istället för de schottky jag simulerat med.

R17 motsvarar glödstiftet som är placerat i en bryggkoppling. När stiftet är dränkt i metanol
så blir det kallt och resistansen sjunker och då ökar pulsbredden för att ge högre medelström.
När sedan motorn startar så blir stiftet varmt och resistansen ökar och kopplingen minskar pulsbredden.

R11 och R12 ska vara en trimpot för att justera för olika typer av stift.

Som syns av resultatet så rör det sig inte om stora förändringar hos resistansen i stiftet för
att glöddrivaren ska reagera. Strömtopparna blir ganska stora men med blyack så är det inga problem.

Den var väldigt populär på 80-talet och det är säkert många som har en hemma i gömmorna.

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Transfunk Glödstiftdrivare analyserad

Inlägg av 4kTRB »

Hittade lite info om den här glowdrivern på en modellflygsida.
Intressant också att se den varianten som tillverkades i Umeå.
Jag kommer väl ihåg den från annonserna i AoH.

http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. ... gid=186566
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

Här finns en inskannad beskrivning till en Transfunk Gd2 för den intresserade:

http://www.sverige.net/nc/TransfunkGd2.pdf
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Undrar om GD2 var ett försäljningstrick eller om den
verkligen fungerar bättre än GD1? Principen är ju i princip den
samma men med IC i stället för diskreta.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Har en nybyggd GD1 som fungerat alldeles utmärkt några år nu. Den är lite modifierad på tre punkter. Utgången är modifierad till att använda en mosfet istället för de tre bjt som är original. Var även petnoga och ändrade den astabila vippan med tillägg av lite motstånd och dioder så att Ube inte överskrids. Sedan har lysdioden ersatts med ett visarinstrument.

Regleringen är så bra det går att begära. Syns ingen skillnad av att blåsa på stiftet, det glöder oförändrat. Räcker med en mycket svag glöd och motorn blir aldrig sur. Drar ner till i princip noll när motorn startat, så klämman kan sitta kvar tills den går stabilt utan att "överglöda" stiftet och bränna ut det i förtid.

Enda nackdelen är att det krävs olika inställning för t.ex. OS-8 eller OS-F, men det är ju själva principen med temperaturregleringen som kräver detta. Där uppväger definitivt fördelarna nackdelen som det är att behöva ställa om den.

En smart konstruktion som stänger av sig själv när glödklämman tas av. Ser ingen större fördel med tvåan, tyckte det var trevligare med ettan och endast diskreta komponenter.
Skriv svar