Ladda 144V elbil 4-stegs laddning 12st 12v /1st 144V .

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Frolle
Inlägg: 56
Blev medlem: 4 augusti 2008, 11:52:03
Ort: Göteborg

Ladda 144V elbil 4-stegs laddning 12st 12v /1st 144V .

Inlägg av Frolle »

Håller på att försöka reallisera mina elbilsplaner, förhoppningsvis med eran hjälp :-)

Skulle vilja bygga 12st 12V blybatteriladdare (alternativt köpa om det finns billigt, någon som vet?).
Hittar en 4-stegsladdare på Kjell.com:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,6000000
Dock bara på drygt 1A och för 399:-, och jag vill ju kunna skicka ut mellan 15-20A..

Har lusläst forumet och hittar inga liknande lösningar.

Visst, man kan köpa en truckladdare för närmare 10kSEK som ger 144V / 18A, men då har man problem med obalans om man behöver byta några enstaka batteri framöver.
Och tio papp snyer man ju tyvärr inte ur näsan...

Hittar diverse laddkretsar, men ingen med 4-stegs laddning.
1. Konstant ström till man uppnår viss spänning.
2. Konstant spänning till strömmen sjunker till viss nivå.
3. Konstant svag ström tills man når viss spänning.
4. Korta strömpulser som förhindrar kristallbildning.

Vad göra?
Om det skall bli billigt och enkelt skall man då likrikta 240V direkt och sedan använda en MOSFET kontrollerad av en PIC-processor för att slippa transformator?

Eller skall man försöka hitta en drös med gamla 12V powersupplys (finns i Compac server 12V 32A) och försöka trimma (kanske omöjligt) dessa till 15V och sedan skicka detta till en MOSFET? Alt. försöka kontrollera dessa...

Eller försöka bygga tre 48V laddare och sedan dela batterierna i tre grupper efter status/kapacitet?

Batterierna kommer vara på runt 150Ah.

Tips och råd mottages yttert tacksamt !
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Tänker du koppla lös batterierna från varandra vid laddning (m.h.a. kontaktorer t.ex.)? Annars behöver du galvaniskt skilda utgångar på laddarna.

Det låter som om du får bygga 12 st mikrokontrollerstyrda switchregulatorer med strömbegränsning! Det är nog inte helt trivialt med så mycket ström dock. Fast det får någon annan kommentera om.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Första frågan blir: hur lång tid får det ta att ladda (worst case) från "helt" tömda till toppade?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7038
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Frolle
Inlägg: 56
Blev medlem: 4 augusti 2008, 11:52:03
Ort: Göteborg

Inlägg av Frolle »

Doh!!
Ja det är ju klart att man inte kan bygga "billigt" om man inte separerar batterierna vid laddning. Det skulle ju elda upp bilen vid första försöket...
Helt rätt, måste i så fall bli kompletta switchade aggregat..

Ang. laddtid. Det vore trevligt att kunna ladda upp bilen över natten, så en att klara en laddström på 15-20A är nog vad som krävs.

Yup, 144V Ziwan-laddaren har jag tittat på, det är den man får slanta upp 10kSEK för... Och då får man inte den individuella laddningen jag är på jakt efter.

Har tok-Googlat efter någon lösning man kan planka och det enda jag hittar är:
http://www.knology.net/~gdion/EVPorsche/chargers.html
Och han svarar inte på mail, så han kanske inte vill "open-sourca" sin lösning. Dock skulle jag vara nästan lika lycklig med en enklare lösning. Men jag sticker inte under stol med att Porsche-lösning är grymmt snygg!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14908
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns en annan tråd på forumet där det diskuteras laddning av 96V batteripack tror jag, då rekommenderas en 96V laddare och sedan shuntregulatorer på varje batteri som begränsar maximala spänningen. På så vis får man en billig laddare och ändå individuellt anpassad laddning för varje batteri. Det var tom någon som erbjöd sig att sälja regulatorerna.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

De här aggregaten kanske kan vara något, de är ju inte allt för dyra.

Ebay no 360079462513

Komplettera med lite styrning så borde man kunna göra en utmärkt laddare.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Dessutom finns ett annat problem var kommer strömmen ifrån?
med 14V x 20A x 12 st laddare så är det 3,3kW, taget från vägguttag 230 V ger det en ström på 14,6 A, dessutom har alla laddare en förlust också som läggs på denna effekt.

Elbilens problem, enkel laddning, schuckostickpropp, Max 10 A= 2300W laddar i 10 timmar då kan man ta ut 23kW i en timme (- alla förluster). Man kommer inte långt.

Med specialanslutning så blir det bättre.

Protte
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Bygger man egna laddare så kan man ju ha olika laddlägen: 6 A, 10 A, 16 A. Så kan man anpassa laddningen efter vad som finns tillgängligt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26529
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är batterierna kopplade i serie så är det bättre att ladda dom i serie.
Frolle
Inlägg: 56
Blev medlem: 4 augusti 2008, 11:52:03
Ort: Göteborg

Inlägg av Frolle »

Visst, det finns lösningar med shuntregulator, men jag är inte helt övertygad om att det är bästa lösningen ihop med en "intelligent" 4-stegsladdare..

Min dröm/vision/fantasi är individuell laddning, detta skulle kunna bli extremt flexibelt och ge längsta möjliga liv på batterierna. Ladda alla i serie bygger ju på att alla har någorlunda samma status, och det blir inte bra om man byter ut vissa batterier.

Tack för tipset på Ebay, hittade en annan billig modell som gick att reglera mellan 11-18V och den var på 530W (kan inte verifiera då jag är på jobbet utan access till viktiga siter (frånsett elektronikforumet.com)).

Leker med tanken på att bygga något ointelligent USB-interface till varje powersupply så att man kan styra spänning och läsa av spänning/ström "remote".

Finns det galvanisk avskiljare/optokopplade USB-mojänger?

Detta skulle sedan styras av t.ex en liten EeePC.
Tänk vad smidigt det skulle vara att knappa in max-ström i från nätet, eller ett klockslag när man behöver bilen nästa gång!
Man skulle ju också kunna logga status på alla batterierna.
Laddar man också efter rönen på:
http://www.nrel.gov/vehiclesandfuels/en ... 7paper.pdf
så kanske man kan förlänga livet på batterierna betydligt.

Man skulle ju också kunna byta till annan batterityp i framtiden med flexibla laddare, blir ju t.o.m. möjligt att ha en mix av NiCd / Bly om man inte vill byta alla batterier samtidigt!

I en utökning skulle man ju också kunna mäta hur mycket ström man gör av med när man är ute och åker, samt presentera hur lång man har kvar vid olika hastigheter.

Funderar på att beställa några 11-18V aggregat för analys och test.

Något tips på A/D D/A omvadlig med USB-kopppling?
Vid spänningsmätning behöver nog upplösningar vara mer 8-bitar om man inte kan skapa någon typ av offset..

Färdig 144V laddare = runt 10.000

12 st nätagg + frakt ifrån Ebay = runt 4.000:-
1 st EeePC/vanlig lap top = 0-3.000:-
Så övriga interface + USB-grejor borde inte kosta mer än någon/några tusingar.
Tiden det skulle ta att reallisera detta låter vi bli att räkna på :-)

Men hårdvarumässigt borde det bli betydligt billigare och bättre än att köpa färdigt.

Ett system likt detta borde vara alla elfordonsägares våta dröm!
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Jag är också intresserad av detsamma. Jag skulle nog göra som visats i den tidigare länken och köra runt en opto-buss. Vad jag förstår har han använt samma sorts tranceivrar som sitter i CD-spelare så de kan inte kosta många kronor.

Vad är det för variabelt agg 11-18 V du hittat ?
Frolle
Inlägg: 56
Blev medlem: 4 augusti 2008, 11:52:03
Ort: Göteborg

Inlägg av Frolle »

Ebay Item number: 360078881549 var det visst.
540W 11-18V 30A ADJ Switching Power Supply RADIO CCTV

Bild

Suitable for CCTV, Radio, Computer project
Maunal Switchable 110-240VAC Input
30A 11-18V Adjustable
350-540W
Cooling Fan
High Efficiency, Low Temperature,
Small Size
Built-in EMI Filter
Over Load and Short Circuit Protection
Over Voltage Protection
Auto-recovery after protection

Såg att www.kjell.com hade div. I/O kort, även galvaniskt avskilda.
Eventuellt kanske man kan använda en PIC för att mäta/justera spänning och mäta ström, alltså bara A/D o D/A omvandling och kommunikation). Sedan kan man skicka data seriellt via optokopplare till en sådan där 8-serial <--> 1-USB mojäng och behålla dataprocessandet i PCn. Då behöver man ju aldrig programmera om PICarna när man byter batterier e.dyl.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Sådanadär aggregat brukar ha urursel strömreglering som låter illa och väldigt ripplig om det laddar alls ( kan lika gärna gå i hick-mode ala blink-blink som på på en trasig TV/monitor)

Skall man ladda batterier så är det just att hitta en aggregat med utskriven _bra_ strömgränshantering som gäller - och det är inte lätt på standardagregat då just den delen prutas till bara ett skyddsbeteende.

Dom som har bra strömgränsbeteende brukar just säljas som labbagregat eller blybatteriladdare och prislapp därefter...

Att köpa några 12V aggregat på måfå är mer eller mindre bortkastade pengar, dessutom måste du ha power correction på dessa (fins oftas bara i större aggregat över 200 Watt), även om du skall ha många små - annars kommer du inte kunna plocka ut mer än ca 1 kW laddeffekt per 10 amp säkring - och då ligger säkringarna ändå på gränsen att gå sönder...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14908
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Inlägg av mrfrenzy »

Om man läser dokumentet så kan man få ca 700 cykler ur ett pack med optima-batterier som laddas i serie, det är inte fy skam tycker jag, knappast värt att mecka separat laddning då.
Skriv svar