T: 3D printa ett XY-bord?

MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av MattisLind »

Skulle vilja göra en kopia av den här thingverse saken. https://www.thingiverse.com/thing:1258128.

Någon som har en 3D printer och vill göra jobbet? Pris?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ser ju rätt vettigt ut. Jag har ju dessutom de flesta av dessa grejor liggandes.
8mm stänger finns det ju i gamla skrivare. Och man kan ju välja storlek på bordet som passar dessa.
Men lovar inget! ;-)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av tecno »

:humm:
1000mm som det är i beskrivningen och Ø8mm axel känns lite väl illa med enkel sådan som ger häng.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av hummel »

Rätt stora bitar, tar nog någon dag att skriva ut.
Vilket material vill du ha det i?
Vilken lagerupplösning?
Vilken fyllnadsgrad på materialet?
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av MattisLind »

Hej hummel!

Jag är fullständig novis på området. Det står Resolution 0.3 och Infill 30 om det säger något? Material? vad tror du är bäst för denna?

Jag tänker mig ett betydligt mindre bord. Kanske 40 cm x 40 cm. Så 8mm stänger ska nog fungera. Ska skanna mikroficher. Och en kamera ska hänga och fota av varje del-dokument för sig.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag är nere i skrubben nu, mina 8mm är 500 långa och det går inte att se häng när man flyttar en last likt en laser eller en kamera.
Däremot så mätte jag min 1150mm och den är på 16mm diametar så den kan klara sig med den längden.
Det är ju bara att ändra hålen och ha rätt linjärlager. Men jag hade 8 st 8 mm hemma! Tur va?
Så några fina stegmotorer nyligt nerplockade så kan detta bli skoj.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av tecno »

MattisLind skrev:Hej hummel!

Jag är fullständig novis på området. Det står Resolution 0.3 och Infill 30 om det säger något? Material? vad tror du är bäst för denna?

Jag tänker mig ett betydligt mindre bord. Kanske 40 cm x 40 cm. Så 8mm stänger ska nog fungera. Ska skanna mikroficher. Och en kamera ska hänga och fota av varje del-dokument för sig.

Intressant projekt Mattis,

400mm ja då lär det bli bättre och iom kamera så lite ev. häng gör inte ett skvatt. Vad för sorts kamera/upplösning ska du köra?
Hur har du tänkt lösa belysningsbiten? Nåt befintligt ljusbord?

/Bengt
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av hummel »

MattisLind skrev:Hej hummel!

Jag är fullständig novis på området. Det står Resolution 0.3 och Infill 30 om det säger något? Material? vad tror du är bäst för denna?

Jag tänker mig ett betydligt mindre bord. Kanske 40 cm x 40 cm. Så 8mm stänger ska nog fungera. Ska skanna mikroficher. Och en kamera ska hänga och fota av varje del-dokument för sig.
Det är du som vet vilken hållfasthet dina prylar kräver för detta ändamål. Jag föredrar att skriva ut med PLA.

Jag kan slice:a alla bitarna för att kolla material- och tidsåtgång.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av MattisLind »

tecno skrev: Intressant projekt Mattis,

400mm ja då lär det bli bättre och iom kamera så lite ev. häng gör inte ett skvatt. Vad för sorts kamera/upplösning ska du köra?
Hur har du tänkt lösa belysningsbiten? Nåt befintligt ljusbord?
Jag tänkte slippa auto-fokus så det är nog bra om det inte hänger så mycket. Men med hyffsat skärpedjup borde det inte bli något problem hoppas jag. Men jag får testa.

Det finns en massa billiga LED lightpads på aliexpress och ebay. Tänkte ett sådant skulle kunna passa.

T ex ett sådant här: https://www.aliexpress.com/item/Ultrathin-3-5mm-A4-LED-Light-Tablet-Pad-Apply-to-EU-UK-AU-US-USB-Plug/1000005062011.html

Kamerabiten hoppas jag en bekant kanske kan lösa... Men jag har sett lite olika kameror på nätet med C-mount som borde kunna vara lämpliga. Optik-biten är ännu inte utredd. Det borde vara ungefär så att fiche-ytan som ska projeceras är ungefär lika stor som sensorn.
hummel skrev:
Det är du som vet vilken hållfasthet dina prylar kräver för detta ändamål. Jag föredrar att skriva ut med PLA.

Jag kan slice:a alla bitarna för att kolla material- och tidsåtgång.
Vad finns det att välja på? För och nackdelar. Jag antar att plastgodset måste ha viss flexibilitet för att kunna pressa runt linjär glidlager och annat. Jag tror inte krafterna bli stå stora i denna. Ingenting väger speciellt mycket och hastigheterna är inte överdrivet höga.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av hummel »

PLA i min UM2 är jag mest van vid.

Runt 50 h i maskintid, om inget behöver justeras och skrivas ut igen. Lär hamna på ett par tusen kronor för alla delarna.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av tecno »

Der är nog optimistiskt räknat med 2K för det jobbet.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av hummel »

Tror du har helt rätt. Det är ett stort jobb. Det är även en del frågetecken om material osv.
TS kan enkelt lägga upp modellen på 3DHubs.com och få priser.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Så här står det inne i textfilen, hoppas att det kan hjälpa:
# Print Settings

Printer: CubePro DUO
Rafts: No
Supports: No
Resolution: 200um
Infill: 100%
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av Bonehead »

Nu tog jag bara alla filer i thingiverse länken, en av varje(vet inte om vissa ska vara flera av?).
Då landar det på ca 1655 inkl moms och frakt, men då räknas det automatiskt med 20% infill så runt 1.9-2tkr med högre infill är inte orimligt.
Detta gäller då PLA som troligtvis räcker till.
Pratar vi co-polyester som är stryktåligare är det 2197 för 20% infill och antagligen närmare 2.6 för högre infill.

Detta gäller då bara utskrift av delarna, oklart om du vill ha hela saken byggd eller bara plastdelarna.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av gOry »

Print Settings är högst individuellt.
Ser att många delar på mina skrivare kommer behöva support.
Men om man kan leva med lite sämre utskrift kvalitet så kan man såklart skita i det.

För mina två skrivare skulle det ta total 83h effektiv skrivtid, 100% infill.
ca 1500kr prisnivå på 3dhubs, jag kan tyvärr nog inte ens komma i närheten av det.
Skriv svar