T: Byta en SMD komponent?

FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

T: Byta en SMD komponent?

Inlägg av FormerMazda »

Enligt denna tråden: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =8&t=91868

Det är en Philips Hue strip-driver vars en av MOSFETarna till kallvitt har bestämt sig för att kallvitt ska lysa hela tiden, förtar lite av effekten i slingan..
Alla mina saker är i lådor fortfarande, men även om jag packar upp allt så har jag nog knappt ens så fina spetsar för att löda så smått. Därför ber jag om hjälp.
Fördel också om den som antar sig uppgiften har nån duglig ersättare på hyllan, annars får jag se till att beställa nåt först.
Slingan ska vara på 20W, vilket lär vara totalt för slingan. Spänning är 24V. Så 20W fördelat på RGB+WW+CW borde bli cirka 4W per färg ~ 200mA?

Jag skickar med frankerat kuvert för returfrakten, inga garantier på funktion krävs.

Svara om du vill göra jobbet, och vad för ersättning som önskas. :)
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: T: Byta en SMD komponent?

Inlägg av FormerMazda »

Uppdaterar med att jag beställt ett gäng FETar: https://www.electrokit.com/produkt/irfm ... -25v-5-8a/

Så dessa kommer skickas med till hugad reparatör.
Som jag också har en på gång, och kör på denne, skulle nåt ändra sig återkommer jag här igen.
paselfc
Inlägg: 79
Blev medlem: 11 mars 2012, 01:45:24

Re: T: Byta en SMD komponent?

Inlägg av paselfc »

Hej
Jag vill gärna hjälpa till med MOSFET byte.
Helt gratis.
Skicka PM för mer info.
Mvh
Ljupce
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: T: Byta en SMD komponent?

Inlägg av Magnus_K »

Snyggt paselfc!
Jag kan ställa mig som kostnadsfri reserv för bytet.
Dock är jag rädd för att frakten ToR nästan äter upp förtjänsten.

Oavsett så är det bara att höra av dig FormerMazda om det blir förhinder med föregående talare. :tumupp:
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: T: Byta en SMD komponent?

Inlägg av FormerMazda »

Då är jag hemma igen, och att löda tillbaka boxen fick hög prio till frugans "glädje"!
Snyggt utfört jobb, går inte att se skillnad på lödningen mot de som var innan. :)

Och det funkar klockrent dessutom! Så här är man happy camper!

Notera att jag valde denna vägen istället för garanti också. Men det har flera orsaker:
Dels känner jag spontant att på ett RGB-list där man klippt listen i tre delar blir det ju svårt att säga att man inte gjort nåt med produkten. Sen för att ens skicka in den så hade jag ju behövt löda loss den vilket ytterligare hade ställt den frågan till sin spets.
Detta hindrade dock inte m.nu från att erbjuda sig att ta garantin även om inte Philips hade gjort det! :bravo:
Men jag kände bara att philips hade inte tagit det, och m.nu skulle bjuda mig på ett garantiärende som kostar dom pengar, detta för nåt jag själv konstaterat är en FET för några kronor. Jag kunde inte med det helt enkelt. Extra skönt att det var så enkelt också förstås!

Så, case closed! STOOORT tack till den som i PM erbjöd sig och utförde jobbet! (låter dig vara anonym då vi inte sagt nåt om saken)
Och STOOORT tack till m.nu för erbjudandet om garanti trots allt! Därför handlar jag mer än gärna hos er!
Skriv svar