T: Behöver programmera ett bios (SPI/JSPI1) i Göteborg

qnorsten
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 juli 2018, 01:26:26

T: Behöver programmera ett bios (SPI/JSPI1) i Göteborg

Inlägg av qnorsten »

Hej,
Något gick fel vid en biosuppdatering, är det någon i Göteborg som har möjlighet att hjälpa mig att flasha om bios? Behövs någon typ av SPI programmerare. Tror chipet är fastlött (men inte säker) finns en JSPI1 connector bredvid dock.
Moderkortet är ett MSI Z87-G45. Gärna så snart som möjligt då jag behöver datorn och inte har råd att uppdatera den just nu.

Med vänliga hälsningar
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: T: Behöver programmera ett bios (SPI/JSPI1) i Göteborg

Inlägg av mrfrenzy »

Vad händer när du försöker boota? Har du provat restore via usb med F2?

Annars kontakta msi support, ofta löser dom det gratis om man skickar in kortet.

Vissa tillverkare står även för frakten.
qnorsten
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 juli 2018, 01:26:26

Re: T: Behöver programmera ett bios (SPI/JSPI1) i Göteborg

Inlägg av qnorsten »

Det händer ingenting.
Fläktarna går igång sen är det helt svart. Testat att ha ett usb minne med bios på inkopplat medan jag startar. Är det vad du menar med restore med F2?

Kortet är inköpt 2013, så tvivlar på att MSI vill fixa det om man kontaktar dem.

Jag tror att bästa valet är att flasha om det med hjälp av JSPI1 pinnen som sitter bredvid bios chippet, men jag har själv inte kunskapen/grejerna för att göra det. Även om det ska gå att bygga själv med t.ex en Raspberry pi och lite motstånd om man är händig (enligt Google)

Finns till och med en guide här på forumet http://elektronikforumet.com/forum/view ... 14&t=82365
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: T: Behöver programmera ett bios (SPI/JSPI1) i Göteborg

Inlägg av mrfrenzy »

Exakt. Prova både zippat och ozippat på ditt usb.
Peppra f2-tangenten vid start. Vänta sen fem minuter.

Det är ett känt fel med buggig msi live update så inte osannolikt att dom hjälper till.
qnorsten
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 juli 2018, 01:26:26

Re: T: Behöver programmera ett bios (SPI/JSPI1) i Göteborg

Inlägg av qnorsten »

Har testat det nu utan resultat. Upptäcker dock att tangetbordet inte lyser alls (usb tangentbord inkopplat i det andra svarta usb-uttaget längst bak).
Så vet inte om den känner av tangentbordet alls heller...

Spontant så tror jag enda möjligheten att rädda det här är antingen byte utav bioschip (jobbigt och över min förmåga då jag suger på att löda) eller flashning via JSPI1 pinsen, med en SPI programmerare.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: T: Behöver programmera ett bios (SPI/JSPI1) i Göteborg

Inlägg av Icecap »

Om det finns ett antal USB-uttag ska du testa alla!

På t.ex. en lite äldre NUC är det bara ett enda uttag som är USB2 och inget annat fungerar innan det kommer in drivrutin. På nyare NUC är alla USB3 så jag fick göra en slipstream för att boota för Win7.
qnorsten
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 juli 2018, 01:26:26

Re: T: Behöver programmera ett bios (SPI/JSPI1) i Göteborg

Inlägg av qnorsten »

Jag har testat alla USB uttag som finns.
2 stycken svarta usb2 på moderkortet. 4 blå usb3. 2 svarta usb2 på chassit och 2 stycken usb 3 på chassit)fronten.
Ingen lycka alls:/
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: T: Behöver programmera ett bios (SPI/JSPI1) i Göteborg

Inlägg av xxargs »

provat med 'riktig' tangentbord - dvs inte en USB-variant - den där antika och väl inkörda du har djupt ner i någon flyttkartong på vinden/källaren ;-)
qnorsten
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 juli 2018, 01:26:26

Re: T: Behöver programmera ett bios (SPI/JSPI1) i Göteborg

Inlägg av qnorsten »

xxargs skrev:provat med 'riktig' tangentbord - dvs inte en USB-variant - den där antika och väl inkörda du har djupt ner i någon flyttkartong på vinden/källaren ;-)
Det är något jag har funderat på , tyvärr äger jag inget sådant i min lägenhet. Mycket annat bra och ha finns men inte just det. Inte så lätt att få tag på ett sådant heller nu för tiden. :/
qnorsten
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 juli 2018, 01:26:26

Re: T: Behöver programmera ett bios (SPI/JSPI1) i Göteborg

Inlägg av qnorsten »

Som tur var hade en granne ett gammalt tangentbord i gömmorna. Men ingen lycka där heller:(
Så tror bara det återstår hårdvaruflashning. Hittade http://www.eksitdata.com/ i varberg som verkar kunna flasha om ditt chip om du skickar in det. De har tyvärr stängt till och med den 29e dock. Vilket suger då nästa vecka är min semestervecka när jag hade tänkt spela på datorn:(
Vet ni om det finns något snabbare alternativ?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: T: Behöver programmera ett bios (SPI/JSPI1) i Göteborg

Inlägg av mrfrenzy »

Bus pirate finns i Sverige hos Lawicel för 299kr. Den pratar spi och många andra protokoll. Inbyggt stöd för bus pirate finns i flashrom.org.
qnorsten
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 juli 2018, 01:26:26

Re: T: Behöver programmera ett bios (SPI/JSPI1) i Göteborg

Inlägg av qnorsten »

Tack för tipset. Får kanske beställa en sen då även jag inte är säker på hur man kopplar ihop dem sen.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: T: Behöver programmera ett bios (SPI/JSPI1) i Göteborg

Inlägg av cosmox »

Jag kan hjälpa dig flasha om minnet på måndag om du kan få minnet till Tjörn.

Annars, som skrivits tidigare kan moderkort vara kinkiga med vissa former av USB-tangentbord. Det som alltid funkat för mig i de fallen är att hitta USB0, den brukar oftast vara längst till vänster om man tittar på MK-plåten.
Kulla
Inlägg: 1263
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: T: Behöver programmera ett bios (SPI/JSPI1) i Göteborg

Inlägg av Kulla »

Om du löser ingenting jag är tillbaka i Sverige på Torsdag så jag kan hjälpa dig.
qnorsten
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 juli 2018, 01:26:26

Re: T: Behöver programmera ett bios (SPI/JSPI1) i Göteborg

Inlägg av qnorsten »

@cosmox: låter intressant. Vet inte om jag har möjlighet att ta mig till Tjörn på måndag dock men kanske kan posta? Skickar ett PM.

bor du i Göteborg @Kulla?
Skriv svar